Hyppää sisältöön

Tervetuloa! Tämä on uusi, virallinen verkkosivustomme 24.4.2024 alkaen. Huomioi, että osa sisällöistä on vielä keskeneräisiä.

Asiakkuus ja yhteistyö 

Tulli tarjoaa asiakkailleen paljon erilaisia yhteistyömuotoja ja palveluita, joiden tarkoitus on tehostaa ja sujuvoittaa asiointia Tullin kanssa. 

Onko yritykselläsi paljon tuontia ja vientiä – hyötyisitkö tullimenettelyjen yksinkertaistuksista? Haluaisitko analysoida ja kehittää toimintaasi tiiviissä yhteistyössä Tullin kanssa? Valitse yrityksesi tarpeisiin parhaiten sopiva asiakkuus:

  • Tullin perusasiakkaat ovat yrityksiä, jotka tuovat tai vievät pitkälti samoja tavaroita satunnaisesti. Yrityksillä ei ole Tullin myöntämiä yksinkertaistuksia tai lupia. Myös säännöllisesti asioivat käteisasiakkaat ja yksityishenkilöt ovat perusasiakkaita. Perusasiakkaamme voivat käyttää Tullin asiointipalveluita ilmoitusten antamiseen, ja heille on tarjolla maksutonta puhelinneuvontaa.
  • Tullin avainasiakkaat ovat yrityksiä, jotka asioivat Tullissa säännöllisesti. Avainasiakkaisiimme kuuluu esimerkiksi huolintaliikkeitä, tuonti- ja vientiyrityksiä sekä Intrastat-, veroraja- ja merenkulkumaksuasiakkaita. Avainasiakkailla on yleensä Tullin yleisvakuuslupa. Tarjoamme avainasiakkaillemme suoraa sanoma-asiointia, lupapalveluja yksinkertaistuksineen sekä yritysneuvontaa muutostilanteissa.
  • AEO-toimijat ovat yrityksiä, jotka ovat saaneet valtuutetun talouden toimijan (AEO) aseman. AEO-valtuuden saanut toimija on oikeutettu tullitoiminnassaan tiettyihin etuuksiin ja helpotuksiin EU:n alueella. Lue lisää AEO-valtuuksista.
  • Tulli+ -asiakkaita ovat yritykset, jotka ovat saaneet AEO-valtuutuksen yksinkertaistettuihin menettelyihin (AEOC) ja jotka kehittävät jatkuvasti toimintaansa muun muassa omavalvonnan kautta. Tulli+ -asiakkaillamme on oma palvelutiimi sekä etusija Tullin uusien toimintojen ja tietojärjestelmien pilotointeihin. Lue lisää Tulli+ -asiakkuudesta.

Neuvontaa, koulutusta ja ohjeita asiakkaiden tueksi 

Tarjoamme asiakkaillemme monenlaisia palveluita helpottamaan tulliasiointia. Suurin osa palveluista on maksuttomia. Maksutonta yleisneuvontaa antaa muun muassa Tullineuvonta.

Lue lisää Tullin asiakasneuvonnasta. 

Yrityksille on tarjolla sekä maksuttomia että maksullisia koulutuksia. 

Lue lisää Tullin asiakaskoulutuksista

Tullin verkkosivuilla on ajankohtaista tietoa ja ohjeita tullimenettelyistä, tulli-ilmoittamisesta sekä tulevista muutoksista. Verkkosivuilta voit myös tilata sähköisiä uutiskirjeitä eri aiheista.

Teemme tiivistä asiakasyhteistyötä

Asiakasneuvottelukunta on Tullin ja sen sidosryhmien informaatio- ja yhteistyöfoorumi. Lisäksi asiakasyrityksemme voivat saada tietoa ja antaa palautetta tulliasioinnin kehittämisestä eri alojen asiakasyhteistyöryhmien ja -verkostojen kautta. 

Lue lisää Tullin asiakasyhteistyöstä.

Seuraamme asiakastyytyväisyyttä

Jotta asiointisi Tullin kanssa olisi mahdollisimman sujuvaa, seuraamme asiakkaidemme tyytyväisyyttä ja keräämme jatkuvasti asiakaspalautetta eri kanavien kautta. 

Lue, miten voit antaa Tullille palautetta.