Tietoa huijausviesteistä
Tullin nimissä lähetetään usein huijausviestejä. Huomioi, että Tulli ei koskaan lähetä
- tekstiviestejä, joissa on linkkejä
- lähetysten tullauspyyntöjä
- muistutuksia maksamattomista tullimaksuista.
Tulli voi lähettää sähköpostiviestin
Tulli saattaa lähettää sinulle sähköpostiviestin tulli-ilmoituksessa ilmoittamaasi sähköpostiosoitteeseen, jos olet jo aloittanut tullauksen Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa tai Tulliselvityspalvelussa. Tunnistaudu siinä tapauksessa uudelleen palveluun ja toimi Tullin lähettämän pyynnön mukaisesti.
Tullattavan lähetyksen saapumisilmoituksen lähettää kuljetusyritys
Jos olet tilannut tavaraa tai odotat lahjaa ulkomailta, tullattavan lähetyksen saapumisilmoituksen lähettää aina kuljetusyritys. Voit tullata lähetyksen ja maksaa maahantuontiverot Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa tai Tulliselvityspalvelussa.
Huijausyrityksiä myös kuljetusliikkeiden nimissä
Huijausyrityksiä lähetetään paljon myös kuljetusyritysten nimissä. Jos epäilet viestiä huijausyritykseksi, ota tarvittaessa yhteyttä kuljetusyritykseen. Usein ne ilmoittavat ajankohtaisista huijausyrityksistä myös omilla verkkosivuillaan tai sosiaalisen median kanavissaan.
Miksi kuljetusyritys pyytää henkilötunnustani, kun se tullaa lähetystäni?
Kun kuljetusyritys tullaa lähetyksen puolestasi, se tarvitsee tullauksen tekemistä varten tiettyjä tietoja. Tullausta varten tarvitaan esimerkiksi vastaanottajan henkilötunnus (hetu).
Kuljetusyritys vastaa tiedon hankkimisesta itse.
Lue lisää
- Posti: Tietoa huijausviesteistä
- Rikosuhripäivystys: Näin tunnistat nettihuijauksen ja vältyt siltä
- Kyberturvallisuuskeskus: Näin suojaudut nettihuijaukselta