Hyppää sisältöön

Jätteitä yritettiin viedä Suomesta ulkomaille väärillä tiedoilla ja ilman lupia

Julkaisuajankohta 31.10.2024 8.20
Tiedote

Tulli on tutkinut ympäristörikoskokonaisuutta, jossa yrityksen epäillään vieneen ilman asianmukaisia lupia lähes 15 miljoonaa kiloa sähkö- ja elektroniikkalaitteista peräisin olevia jätteitä Aasiaan. Viranomaisille annettiin myös väärää tietoa jätekonttien sisällöstä. Rikoshyötyä yritys on saanut yli 1 750 000 euroa.

Tulli sai loppuvuodesta 2020 Suomen ympäristökeskukselta (SYKE) tutkintapyynnön Malesiaan vietäviksi ilmoitettujen kuuden kontin sisällöstä. Esitutkinnassa havaittiin, että on syytä epäillä toiminnan olleen laajamittaisempaa. Yrityksen epäillään antaneen väärää tietoa Tullille myös aiemmin viemiensä konttien sisällöstä.

Lukuisia epäselvyyksiä vienneissä vuonna 2020

Yritys oli itse arvioinut jätteiden täyttävän ns. vihreiden jätesiirtojen puhtausasteen eikä ollut hankkinut erille vientilupia.

– Yritys oli käyttänyt vienneissä väärää tullinimikettä ja se oli myös antanut Tullille vientiä koskevia lisäkoodeja, joiden mukaan kyseessä olisi vihreitä jätteitä koskeva jätteiden siirto. Esitutkinnassa kuitenkin selvisi, että jätteiden puhtaus ei vastaisi vihreille jätteille asetettuja vaatimuksia, kertoo tutkinnanjohtaja Johanna Mickelsson Tullin talousrikostutkinnasta.

Vastaanottajiksi yritys ilmoitti hongkongilaisia välittäjiä, vaikka jätteiden määrämaaksi oli ilmoitettu Malesia. Jätelain mukaan viejän tulee aina olla selvillä jätteen lopullisesta määränpäästä.

– Ns. luokittelemattoman jätteen vienti vaatii aina jätesiirtoluvan. Sellaisen jätteen vienti voi olla myös kiellettyä, joten jäte on voinut päätyä epäasialliseen käsittelyyn vastaanottomaissa. Esimerkiksi sähkö- ja elektroniikkalaitteista peräisin olevassa muovissa on voinut olla rajoitettuja tai kiellettyjä yhdisteitä, Mickelsson kertoo.

Lainsäädäntö muuttui 2021, samoin yrityksen toimintatapa

Jätteiden vientiä koskevat ehdot tiukentuivat vuonna 2021. OECD-maiden ulkopuolelle ei saa enää viedä muita kuin vihreiksi luokiteltuja jätteitä.

– Yritys oli jatkanut vientiä Malesiaan mutta nyt vientierien ilmoitettiin sisältävän rautaromua eikä enää muoviin viittaavia tullinimikkeitä. Yrityksen kirjanpidosta kuitenkin selvisi, että viennit sisälsivät edelleen SER-muovijätettä ja alumiinia eikä yritys ollut hakenut vientilupaa näille jätteille. Antamalla viranomaisille väärää tietoa jätekonttien sisällöstä, se pyrki välttämään niihin kohdistuvaa valvontaa, Johanna Mickelsson kuvaa.

Osana rikoskokonaisuutta Tulli on tutkinut myös yrityksen toimintaa liittyen Puolasta Suomeen vuonna 2022 palautettuun 25 tonnin jäte-erään.

Jäteala on tarkasti säädeltyä

Yrityksen epäillään toimineen ympäristöluvan vastaisesti ja se on antanut valvontaviranomaisille erilaisia sekä osin ristiriitaisia tietoja laitokselle vastaanotetuista ja siellä käsitellyistä jätteistä. Yritykseltä myös puuttui ympäristöluvan ehtojen mukainen kirjanpito.

Kokonaisuutta on tutkittu törkeänä ympäristön turmelemisena, salakuljetuksena ja törkeänä tulliselvitysrikoksena. Esitutkinta on siirretty syyteharkintaan Länsi-Suomen syyttäjävirastoon.

Jätteiden siirtämistä maasta toiseen sääntelevät tarkat kansainväliset säädökset. Rajat ylittävä ympäristörikosten torjunta kuuluu Tullin vastuulle. Tullin tietoon on tullut keskimäärin kymmenen ympäristörikosta vuosittain. Viime vuonna Tulli tutki yhteensä kolme jätelain rikkomiseen liittyvää ympäristörikosta.

TAUSTATIETOA:

  • Jätteiden kansainvälisiä siirtoja säädellään maailmanlaajuisesti ja niiden valvonta perustuu kansainvälisiin sopimuksiin ja säädöksiin.
  • Jätesiirtoon maasta toiseen tarvitaan joko luvat kaikkien siirtoon osallistuvien maiden viranomaisilta tai sitten noudatetaan kevyempää ns. vihreiden jätteiden siirtomenettelyä, jos jäte viedään hyödynnettäväksi raaka-aineena.
  • Jätesiirto voi olla myös kokonaan kielletty.
  • Yleensä vihreän jätteen puhtauden on oltava yli 90 p-%. Tiettyihin jätteisiin voidaan soveltaa tiukempia vaatimuksia.
  • Jätteitä ei saa luokitella vihreiksi jätteiksi, jos ne ovat sellaisten muiden aineiden saastuttamia, jotka ovat vaarallisia ja jotka estävät jätteen hyödyntämisen ympäristön kannalta turvallisella tavalla.
  • Suomen ympäristökeskus hoitaa Suomessa jätteiden kansainvälisiin siirtoihin liittyvät viranomaistehtävät.
  • Tulli tekee jätesiirtojen valvontaa ja esitutkintaa yhdessä Suomen ympäristökeskuksen, poliisin ja muiden viranomaisten kanssa.
Mediatiedote