Vi gjorde små och stora förbättringar under våren och sommaren 2024 på basis av kundrespons
Tack vare responsen från kunder har vi i Tullen möjlighet att utveckla vår verksamhet. På så sätt motsvarar verksamheten bättre kundernas behov och tullärenden kan skötas allt smidigare. Mångaslags förbättringar har igen gjorts under våren och sommaren 2024.
Flera varor i varusökningen och privatpersoner leds till rätt plats för hjälp
Importförtullningen vållade mest huvudbry hos privatkunder. Vi lade till nya vanliga varukoder i varusökningen enligt kundernas önskemål för att det skulle vara så lätt som möjligt att hitta den vara man håller på att förtulla i Importförtullningstjänsten för privatpersoner. Alla önskade varor kan inte läggas till på grund av att lagstiftningen om klassificering av varor är så invecklad.
Vi märkte också att kunder använde responsblanketten också när de behövde hjälp från kundservicen. Därför försågs blanketten med en precisering om att blanketten är avsedd för respons och att det i annat fall är bättre att direkt kontakta kundservicen. På så sätt får man hjälp med sitt problem direkt från rätt servicekanal.
Den interna sökningen på Tullens webbplats förbättrades enligt företagskunders önskan
Företag gav mest respons om felmeddelandena vid förtullningen. Därtill gavs respons om att de nya transiteringsdeklarationerna hade införts i halvfärdigt skick samt om Tullklareringstjänstens utmaningar. På basis av kundresponsen har vi i mån av möjlighet förbättrat felmeddelandena och anvisningarna för gränssnittet. Vi kunde också lägga till tulldeklarationens MRN-referens i de e-postmeddelanden som tjänsten skickar, vilket hade önskats redan länge.
Det märktes också att vissa webbsidors innehåll inte gick att hitta. För att göra det lättare att hitta webbsidor redigerar vi kontinuerligt den interna sökningen (AddSearch).
Vi fick positiv respons om bl.a. kundservicen samt om goda anvisningar i t.ex. EORI-ärenden.
Ny webbplats för att förbättra tydligheten och användbarheten
Önskemålen om tydliga anvisningar och praktisk information beaktades också när Tullens webbplats reviderades. Den nya webbplatsen lanserades den 24 april 2024. I revideringen beaktades särskilt sidornas tydlighet och användbarhet.
Med webbplatsreformen placerade vi oss i topptrion i tävlingen Årets klargörare. I tävlingen belönar Institutet för de inhemska språken organisationer för främjande av tydligt myndighetsspråk.
Vi svarar responsgivare som uppgett sina kontaktuppgifter
Respons samlas in med en allmän kundresponsblankett som kan fyllas i på nätet. Vi svarar alla som gett respons via blanketten och samtidigt angett sina kontaktuppgifter. Använd således denna kanal, om du vill att vi svarar dig.
Därtill kan kunderna på vår webbplats välja en reaktion som motsvarar deras upplevelse av en viss webbsida. När kunder använt någon av Tullens e-tjänster ombeds de ge ett vitsord för hur de upplevde användningen av tjänsten. Kunderna tillfrågas också vad vi skulle kunna göra för att förbättra upplevelsen. Denna responsenkät används i sex av Tullens e-tjänster. Responsen ges anonymt.
Du kan alltid ge respons om allt som har med Tullens verksamhet att göra via den allmänna responsblanketten på Tullens webbplats. Ge respons.
Statistik från e-tjänsters responsenkäter, januari–juli 2024
Vi fick 46 979 svar på kundupplevelseenkäter i januari–juli 2024. Medeltalet för svaren var 3,85 (på skalan 1–5).
E-tjänst | Kundrespons (medeltal) | Kundrespons (antal) |
---|---|---|
Förtullning som privatperson / Importförtullningstjänsten för privatpersoner | 3,83 | 39022 |
Intrastat-deklarationstjänsten för företag | 4,56 | 4375 |
Tullklarering som företagskund/ / Tullklareringstjänsten | 3,06 | 2515 |
Ansökan om EORI-nummer | 3,89 | 477 |
Tillståndstjänsten för företag | 3,65 | 188 |
Kundtestning av meddelandedeklarering | 4,8 | 5 |
Antalet svar och medeltalet för vitsorden i responsenkäterna i Tullens e-tjänster (på skalan 1–5)