Hyppää sisältöön

Asiakaspalautteiden perusteella teimme pieniä ja suuria parannuksia kevään ja kesän 2024 aikana

Julkaisuajankohta 25.11.2024 10.00
Tiedote

Asiakkailta saadun palauteen ansiosta meillä on Tullissa mahdollisuus kehittää omaa toimintaamme. Näin toiminta vastaa asiakkaiden tarpeita paremmin ja asiointi on entistä sujuvampaa. Monenlaisia parannuksia on jälleen tehty kevään ja kesän 2024 aikana.

Lisää tavaroita tavarahakuun ja henkilöasiakkaiden ohjaamista oikean avun äärelle

Tuontitullaus aiheutti eniten päänvaivaa henkilöasiakkaissa. Lisäsimme   yleisimpiä asiakkaiden toiveiden mukaisia uusia tullinimikkeitä tavarahakuun, jotta tullattavan tavaran löytää mahdollisimman helposti Henkilöasiakkaiden tuontitullauspalvelusta. Kaikkien toivottujen tavaroiden lisäämistä estää luokittelulainsäädännön monimutkaisuus.

Huomasimme, että palautelomaketta käytettiin usein myös silloin, kun asiakas kaipasi apua asiakaspalvelusta. Tästä syystä lomakkeeseen lisättiin täsmennys siitä, että lomake on tarkoitettu palautetta varten ja muussa tapauksessa kannattaa olla suoraan yhteydessä asiakaspalveluun. Näin avun omaan ongelmaansa saa suoraan oikeasta palvelukanavasta.

Verkkosivujen sisäistä hakua parannettiin yritysasiakkaiden toiveesta

Yrityksiltä tuli eniten palautteita tullauksen virheilmoituksista. Lisäksi palautetta annettiin uusien passitusilmoitusten käyttöönoton keskeneräisyydestä ja Tulliselvityspalvelun haasteista. Käyttöliittymän ohjeistusta ja virhetekstejä on pyritty asiakaspalautteen perusteella parantamaan. Saimme myös lisättyä palvelun lähettämiin sähköpostiviesteihin tulli-ilmoituksen MRN-viitteen, mitä on toivottu jo pitkään.

Lisäksi huomattiin, että joitakin verkkosivujen sisältöjä ei löydetä. Löydettävyyden parantamiseksi muokkaamme jatkuvasti sisäistä hakua (AddSearch).

Positiivista palautetta saimme muun muassa asiakaspalvelusta sekä selkeistä ohjeista esimerkiksi EORI-asioinnista.

Uudet verkkosivut parantamaan selkeyttä ja käytettävyyttä

Asiakaspalautteiden kautta tulleet toiveet selkeistä ohjeista ja käytännön tiedosta huomioitiin myös, kun Tullin verkkosivuja uudistettiin. Uudet verkkosivut otettiin käyttöön 24.4.2024. Uudistuksessa panostettiin erityisesti sivujen selkeyteen ja käytettävyyteen.

Pääsimme verkkosivu-uudistuksella myös Vuoden selväsanainen -kilpailun kärkikolmikkoon. Kilpailussa Kotimaisten kielten keskus palkitsee organisaatioita selkeän virkakielen edistämisestä.

Vastaamme palautteen antajille, jotka jättävät yhteystietonsa

Palautteita kerätään yleisellä asiakaspalautelomakkeella, jonka voi täyttää verkossa. Vastaamme kaikille tätä kautta palautetta antaneille, jotka ovat kertoneet samalla yhteystietonsa. Käytä siis tätä kanavaa, kun haluat vastauksen.

Lisäksi asiakkaat voivat Tullin verkkosivuilla valita reaktion, joka vastaa heidän kokemustaan tietystä verkkosivusta. Myös tulliasioinnin jälkeen asiakkaalta kysytään arvosanaa heidän asiointikokemuksestaan ja sitä, mitä voisimme tehdä kokemuksen parantamiseksi. Tämä palautekysely on käytössä kuudessa asiointipalvelussa. Nämä palautteet jätetään nimettöminä.

Voit antaa palautetta aina kaikesta Tulliin toimintaan liittyvästä verkkosivuilla olevan yleisen asiakaspalautelomakkeen kautta. Siirry antamaan palautetta.

Asiointipalvelujen palautekyselyjen tilastoja tammi-heinäkuu 2024

Saimme asiakaskokemuskyselyihin 46 979 vastausta tammi-heinäkuussa 2024. Vastausten keskiarvo oli 3,85 (asteikolla 1-5).

Asiointipalvelu Asiakaspalaute (keskiarvo) Asiakaspalaute (lukumäärä)
Tullauksen tekeminen henkilöasiakkaana / Henkilöasiakkaan tuontitullaus - verkkoasiointi 3,83 39022
Intrastat-ilmoituspalvelu yrityksille 4,56 4375
Tulliselvityksen tekeminen yritysasiakkaana / Tulliselvityspalvelu 3,06 2515
EORI-numeron hakeminen 3,89 477
Luvat-palvelu yrityksille 3,65 188
Sanoma-asioinnin asiakastestaus 4,8 5

Tullin asiointipalvelujen palautekyselyn vastausten määrä ja arvosanojen keskiarvo (asteikko 1-5)

Asiakastiedotteet