Hoppa till innehåll

Handeln med Ryssland rasade under de senaste två veckorna

Utgivningsdatum 22.3.2022 9.15 | Publicerad på svenska 22.3.2022 kl. 16.10
Pressmeddelande

På basis av de export- och importdeklarationer som ingetts till Tullen kom vändpunkten i Finlands handel med Ryssland under vecka 10. Antalet exportdeklarationer har vänt kraftigt nedåt. Samtidigt har trafiken i hamnarna och vid gränsövergångsställena för tung trafik avtagit.

På basis av tulldeklarationerna rasade antalet deklarationer som ingetts för export till Ryssland under veckorna 10–11 med 60 procent jämfört med de två föregående veckorna. Under veckorna 10–11 sjönk också värdet på importen i fråga om stora företag med sammanlagt 71 procent jämfört med veckorna 8–9. Antalet deklarationer som ingetts för import från Ryssland har dock inte ändrats märkbart under denna period.

- På basis av rapporterna från förtullningssystemen kan man säga att det under vecka 10 skedde en vändning och att Finlands handel med Ryssland rasade. Vid export syns minskningen mest i de största varukoderna, såsom maskiner och apparater, som också har påverkats mest av exportsanktionerna. Et annat stort kapitel i nomenklaturen som omfattas av exportsanktionerna är elektriska maskiner och apparater, som redan har varit i kraftig nedgång de senaste tre veckorna. Vad gäller kapitel som inte omfattas av exportsanktionerna har nedgången varit störst i fråga om papper och papp samt energiprodukter, säger statistikdirektör Olli-Pekka Penttilä.

Trafiken i hamnarna och vid gränsövergångsställena har minskat avsevärt

Till Finland anländer normalt drygt 20 fartyg från ryska hamnar varje vecka, men under veckorna 10–11 anlände bara 9 fartyg per vecka. Vid import från Ryssland är den största produktgruppen råolja, som förs in till Finland främst via hamnar. Importtullen för råolja är 0 %.

- Rysk råolja förs in till Finland tullfritt, men den omfattas av en mervärdesskatt på 24 procent. Skatter som skulle läggas till import skulle höja priserna på slutprodukter för konsumenter, så om tullavgifterna vid import höjdes i EU, skulle det få inflationen att accelerera ytterligare. I diskussionen om tullavgifter bör man också beakta att alla tullavgifter uppbärs som en del av EU:s tullunion och att medlemsländerna får behålla en viss andel av tullavgifterna i uppbördskostnader, påpekar Penttilä.

År 2021 importerade Finland 8,4 miljoner ton råolja, jämfört med 12,5 miljoner ton år 2019. År 2021 var Rysslands andel av importvolymen för råolja 81,3 procent, jämfört med 88,3 procent år 2019. Importen av rysk råolja har minskat redan under de senaste åren.

I sydöstra Finland – i Vaalimaa, Imatra och Nuijamaa – minskade antalet avgående och ankommande lastbilar något under veckorna 7–9, men under veckorna 10–11 sjönk antalet med 32 procent jämfört med veckorna 8–9. Vid godstågstrafiken har det under de senaste veckorna förekommit ett stort antal inställningar. Det finns inte längre någon flygtrafik mellan Finland och Ryssland.

Läs också Tullens tidigare statistikmeddelande: EU:s exportsanktioner och Finlands handel med Ryssland (4.3.2022)

Mediemeddelande Pakotteet