Hoppa till innehåll

Användning av tjänsten Tillstånd och beslut har utvidgats

Utgivningsdatum 6.3.2023 13.35
Pressmeddelande

Användningen av tjänsten Tillstånd och beslut utvidgades den 27 februari 2023. Nu kan du också ansöka om följande nationella tillstånd i tjänsten: tillstånd till status som godkänd vägare av bananer (AWB), tillstånd till förenkling vid fastställande av varors tullvärde (CVA-tillstånd) och tillstånd till fartygsleverans (EIA). 

Se här alla tillstånd som företag kan ansöka om eller ändra i tjänsten Tillstånd och beslut.

Vad kan man inte göra i tjänsten?

Övriga nationella tillstånd söks fortfarande med en ansökningsblankett som lämnas till Tullens  tillståndscentral. Blanketterna finns på Tullens webbplats.

Unionstillstånd söks fortfarande via systemet för tullbeslut (CDS) som tagits fram och administreras av kommissionen.  Med unionstillstånd avses ett tillstånd som beviljats av Tullen och som kan användas i fler än en EU-medlemsstat. Läs mer om att ansöka om unionstillstånd.

AEO-tillstånd söks via tjänsten eAEO. Läs mer om att ansöka om AEO-tillstånd.

Hur identifierar man sig i tjänsten?

Inloggningen till tjänsten Tillstånd och beslut sker med Suomi.fi-identifikation.

Du kan också befullmäktiga en annan person att sköta dina tillståndsärenden i ditt ställe med en Suomi.fi-fullmakt. Den befullmäktigade kan på fullmaktsgivarens vägnar se på giltiga tillstånd som anknyter till tullverksamheten, skapa, komplettera och skicka tillståndsansökningar samt skicka och ta emot meddelanden som gäller ansökningar och tillstånd.

Utländska medborgare kan identifiera sig i tjänsten med identifieringstjänsten Finnish Authenticator.  Läs mer om Suomi.fi-identifikation för utländska medborgare.

När ett utländskt företag har fått Suomi.fi-fullmakter måste företaget anmäla Suomi.fi-koden (nationellt företagsnummer) och EORI-numret till Tullens tillståndscentral med blankett nr 1131r ”Ansökan om registrering av ett utländskt företags EORI-nummer i Tullens kundregister”.

Var får man rådgivning?

Tullens företagsrådgivning ger råd om hur man fyller i tillståndsansökningar och hur man använder tjänsten Tillstånd och beslut. Innan du sköter ditt ärende  kan du kontakta företagsrådgivningen via e-post eller telefon. Se kontaktuppgifter för företagsrådgivningen.

Om du har frågor gällande en ansökan som är under handläggning, kontakta Tillståndscentralen. Om du ansöker om ändring av ett giltigt tillstånd, gör ansökan via tjänsten Tillstånd och beslut.  

Vill du delta i utvecklingen av tjänsten?

De elektroniska tjänsterna för tillståndsärenden har redan från början utvecklats i samarbete med kunder. Ge oss respons med responsblanketten.

Mera information:

yritysneuvonta(at)tulli.fi

Kundmeddelande