Tekniskt stöd för meddelandedeklarering
mån–fre 7–18
Du kan ställa frågor om
- meddelandedeklarering
- teknisk meddelandeuppföljning och teknisk kundtestning
- tekniska problem i anslutning till deklarationsmeddelanden.
Konsumentskydd
mån–fre 8–16
Du kan ställa frågor om
- konsumentskydd
- provtagningsuppdrag för varor som importeras
- sundhets- och kvalitetskontroll av frukt och grönsaker.
Riksomfattande sjötrafikcentral
mån–fre 8–16
+358 295 5220 (sjötrafik, farledsavgifter,
deklarationstjänsten för fartygstrafik Portnet)
Uppföljning av transitering
mån–fre 8–16
Du kan ställa frågor om
- uppföljning av transitering
- övervakning av avslutande av transiteringsförfarandet
- lossningskontroll.
Tullens tillståndscentral
PB 56, 90401 Uleåborg
mån–fre 8–16
Du kan ställa frågor om dina tillståndsansökningar som redan handläggs av Tullen.
Statistikförfrågningar om import- och exportdeklarationer till kunder
tilastokysely.tuonti@tulli.fi
tilastokysely.vienti@tulli.fi
Skicka dina svar till dessa adresser, om Tullen har skickat dig en begäran om granskning för de uppgifter som du uppgett. Rådgivning erbjuds inte på adresserna.
Garantier
mån–fre 8–16
Du kan ställa frågor om
- garantiformer och garantiklasser
- referensbelopp och garantibehov (obs. Tullen kalkylerar inte referens- och garantibelopp före du har lämnat in en ansökan om garantitillstånd).
Tullens utbildning
PB 512, 00101 Helsinki
mån–fre 8–16
Du kan ställa frågor om Tullens utbildningar för intressentgrupper, såsom företag och läroanstalter.
Kundutbildning