Hoppa till innehåll

Tillgänglighetsutlåtande – Tullräknaren

Tullen strävar efter att garantera tillgängligheten på sina webbsidor och nättjänster enligt lagen om tillhandahållande av digitala tjänster (306/2019).

Detta tillgänglighetsutlåtande gäller tjänsten Tullräknaren.

Alternativa sätt att sköta tullärenden

Om du inte kan använda tjänsten Tullräknaren, kan du också sköta ditt ärende med oss på andra sätt. Du kan använda Tullens webbplats, ringa Tullrådgivningen, mån–fre kl. 8–16.15, tfn 0295 5201 eller besöka ett tullkontor med kundservice.

Se Tullens anvisningar om alternativa sätt att sköta tullärenden.

Tjänstens tillgänglighet

Tullräknaren uppfyller kraven enligt lagen om tillhandahållande av digitala tjänster.

Skulle du ändå upptäcka något problem i Tullräknaren, vänligen kontakta oss.

Använd gärna funktionen Sök fram varan med ett sökord i Tullräknaren, eftersom den är mer tillgänglig än funktionen Sök fram varan genom att bläddra.

Upprättande av utlåtandet

Tullen har utvärderat tillgängligheten av denna tjänst på följande sätt:

  • Utvärderingen har gjorts av en utomstående aktör.
  • Tjänsten har utvärderats flera gånger, senast 8/2024.
  • Utlåtandet upprättades 18.11.2020.
  • Utlåtandet granskades senast 20.8.2024.

Respons

Vi tar gärna emot respons på tillgängligheten av denna tjänst.

  • Du kan ge respons på tillgängligheten till Tullen per e-post: asiakaspalautteet@tulli.fi.
  • Tullens kundservice och kommunikation svarar för tillgängligheten av tjänsten Tullräknaren och svarar också på tillgänglighetsresponsen.
  • Vårt mål är att besvara responsen inom fem vardagar.

Om du inte är nöjd med det svar du fått av Tullen eller om du inte får något svar alls kan du göra en anmälan till Regionförvaltningsverket i Södra Finland. På Regionförvaltningsverkets webbplats berättas detaljerat hur man kan lämna in en anmälan och hur ärendet behandlas.

Tillsynsmyndigheternas kontaktuppgifter

Regionalförvaltningsverket i Södra Finland, Enheten för tillgänglighetstillsyn