Växande distansförsäljning från Kina utmanar myndigheterna – konsumentens ansvar betonas under Black Friday
Antalet små försändelser som konsumenter beställer från Kina kommer att öka med klart mer än 50 procent i år. Inför köphetsen under Black Friday påminner Tullen och NTM-centralen i Birkaland om att den ökande distansförsäljningen medför utmaningar för produktsäkerhet, producentansvar och konsumentskydd.
I fjol anlände 28 miljoner näthandelsförsändelser med ett värde under 150 euro till Finland. Största delen av dessa kom från Kina. Tullen bedömer att antalet i år ökar till 40–50 miljoner försändelser. Populära produktgrupper är t.ex. textilier, plastprodukter och elektronik, och det genomsnittliga värdet på beställningarna är bara sex euro.
Varken Tullen eller andra myndigheter kan garantera kvaliteten eller säkerheten hos varor från kinesiska lågprisnätbutiker. Nätbeställaren ansvarar för importen och tullklareringen, och därmed övergår också ansvaret för produktens säkerhet till hen.
- Förmånliga priser kan locka nätbeställare. Det är dock viktigt att notera att produktsäkerheten inte kan garanteras och att myndigheterna inte har möjlighet att kontrollera varje paket. Konsumenten fungerar själv som importör och bär ansvaret för säkerheten hos den beställda produkten och för att bestämmelserna iakttas, påminner Tullens produktsäkerhetschef Jonna Savander.
Vem betalar kostnaderna för avfallet?
NTM-centralen i Birkaland, som övervakar producentansvaret för avfallshantering i Finland på nationell nivå, lyfter också fram ökningen av avfallsmängden som produkterna orsakar.
- Utländska nätbutiker som säljer vilken som helst förpackad produkt till konsumenter är ansvariga för förpackningens avfallshantering i Finland. I förpackningarna finns dessutom ofta produkter som innehåller t.ex. elektriska apparater eller batterier, för vilka säljaren också har producentansvar, konstaterar Tiina Vermaete, överinspektör vid NTM-centralen, som arbetar med övervakning av distansförsäljning.
Producentansvar är en lagstadgad skyldighet inom EU, men många utländska distansförsäljare känner antingen inte till regleringen eller så försummar de medvetet sina skyldigheter. Majoriteten av de utländska nätbutikerna har ännu inte uppfyllt sitt producentansvar i Finland. Då betalar de företag som redan sköter sitt producentansvar även för deras avfallshantering.
Internationellt övervakningssamarbete
För att öka distansförsäljarnas kännedom om problematiken idkar NTM-centralen övervaknings- och kommunikationssamarbete med andra nordiska och baltiska länder. Därtill samarbetar man med Finlands ambassad i Peking. Målet är att förbättra informationsgången och säkerställa genomförandet av producentansvaret även vid gränsöverskridande e-handel.
- Distansförsäljning är inte en gråzon, utan säljare omfattas av en tydlig lagstadgad skyldighet. Det är också viktigt att komma ihåg att även inhemska nätbutiker som säljer till utländska konsumenter ofta har producentansvar i ifrågavarande land, säger Vermaete.
Välj ansvarsfulla nätbutiker
Det enklaste sättet för konsumenten att försäkra sig om produkternas säkerhet är att använda ansvarsfulla nätbutiker som följer EU:s reglering.
NTM-centralen ordnar i december ett webbseminarium för finländska distansförsäljare där man går igenom hur en finländsk distansförsäljare kan uppfylla sitt producentansvar utomlands. Närmare information och en anmälningslänk finns på NTM-centralens webbplats. Det kommer också att ordnas ett webbseminarium för utländska distansförsäljare. Seminariet arrangeras av det nätverk för producentansvarsmyndigheter i Norden och Baltikum som leds av Finland.
Mera information: