Hoppa till innehåll

Tillgänglighetsutlåtande: Importförtullningstjänsten för privatpersoner

Tullen strävar efter att garantera tillgängligheten på sina webbsidor och nättjänster enligt lagen om tillhandahållande av digitala tjänster (306/2019).

Detta tillgänglighetsutlåtande gäller Importförtullningstjänsten för privatpersoner.  

Alternativa sätt att sköta tullärenden

Om du inte kan använda Importförtullningstjänsten för privatpersoner, kan du sköta dina tullärenden på något alternativt sätt. Du kan också befullmäktiga någon annan att sköta förtullningen åt dig i tjänsten eller så kan du köpa förtullningen som en tjänst av en speditionsfirma.

Du kan också ge respons på ett tullkontor som erbjuder kundservice. På Tullens webbplats hittar du tullkontorens öppettider.

Hjälp med alternativa sätt att sköta tullärenden får du av kundservice, tfn 0295 5201.

Se Tullens anvisningar om alternativa sätt att sköta tullärenden.

Tjänstens tillgänglighet

Den nuvarande tillgängligheten av tjänstens innehåll: 

Importförtullningstjänsten för privatpersoner motsvarar delvis kraven enligt lagen om tillhandahållande av digitala tjänster.

Kända problem med tillgänglighet

Tjänsten har fortfarande några problem med användbarhet. Nedan beskrivs kända problem med tillgänglighet. Om du stöter på ett sådant problem i tjänsten som inte finns med på listan, kontakta oss.  

Följande innehåll uppfyller inte kraven enligt lagen om tillhandahållande av digitala tjänster och åtgärdas så fort som möjligt: 

  • PDF-filer
    • De beslutsdokument som systemet skapar i pdf-format är inte tillgängliga. (WCAG 1.1.1, 1.3.1, 1.3.2)
  • Avbruten förbindelse på grund av överskriden tidsgräns
    • Användaren varnas om att förbindelsen kommer att brytas på grund av överskriden tidsgräns och användaren ges möjlighet att be om tilläggstid. Av datasäkerhetsskäl loggas användaren ut efter 12 timmar, varvid tillgänglighetskraven gällande tidsbegränsningarna inte uppfylls helt. (WCAG 2.2.1)
  • Kontrasterna är inte tillräckliga i följande punkter:
    • Länktext för ett enskilt notifikationselement mot en ljusblå bakgrund (WCAG 1.4.3)
    • Tangentfokusindikator för språkval i modal dialogruta för godkännande av användarvillkor mot en mörkblå bakgrund. (WCAG 1.4.11)
    • I länkarna täcker fokusindikatorn för tangentbordet en del av texten i de fokuserade länkarna (WCAG 1.4.3)
  • Modala dialogrutor
    • Fokus förs till komponentens ramar och inte till elementen inom komponenten, varvid vissa skärmläsare kan missa dialogrutan. (WCAG 2.4.3)
    • De modala dialogrutorna för anvisningar har inte namngetts i koden (WCAG 4.1.2)
    • När vissa modala dialogrutor stängs flyttas fokus inte alltid till de element som öppnat rutorna utan till början av hela sidan. Detta kan göra det långsammare att använda tangentbordet och skärmläsare. (WCAG 2.4.3)
    • I vissa situationer kan fokusindikatorn bete sig underligt: när man flyttar fokusindikatorn framåt inom modalen med tangentbordets tabulator, flyttar den omedelbart eller efter en tid tillbaka till det första elementet i modalen (WCAG 3.2.1).
  • Knapparnas struktur i koden 
    • Sidfotens knappelement har en bristfällig struktur i koden. De kan innehålla ett länk- eller styckeelement, vilket inte är tillåtet. (WCAG 4.1.1)
  • Enskilda tillgänglighetsproblem
    • Om man ändrar radavståndet mellan texterna i skedet Sammandrag blir texten gömd under ikonen i situationer då man inte behöver betala något för förtullningen. (WCAG 1.4.12)
    • I skedet Uppgifter om varan kan man lägga till varor i förtullningskorgen genom att ange en varukod. Då varor läggs till med en varukod leder det ofta till tillval, och om man inte väljer några tillval så visas felet endast genom att texten får röd färg. (WCAG 1.4.1)
    • I skedet Uppgifter om varan, då varor läggs till i förtullningskorgen genom att ange en varukod, förflyttas tangentfokus till fältet Varukod och den som använder en skärmläsare får inget meddelande om att varan lagts till. (WCAG 4.1.3)
    • I tjänsten finns några enskilda fält, så som Transportfirmans lagerkod och Totalvikt, vars formatanvisningar endast anges i fältens platshållartexter (placeholder) eller i felmeddelandena. (WCAG 3.3.2)
    • Anvisningarna för en förtullning vars förfallodag har passerat syns visuellt som en lista, men anvisningarna är inte listor i koden. (WCAG 1.3.1)
       
  • Respons och felmeddelanden
    • Respons och felmeddelandenTjänsten ger felmeddelanden och respons på vissa ställen, vilka av okända skäl upprepas flera gånger för skärmläsaranvändaren. Dessutom läser skärmläsarna dem i situationer där de inte borde göra det(WCAG 4.1.3).
  • Tjänsten ger dynamisk respons och felmeddelanden, vilka visas i ett separat osynligt element i slutet av förtullningsformuläret, som endast skärmläsaren kan läsa. Gammal respons och felmeddelanden raderas dock inte alltid, då de kan hittas och läsas av skärmläsaranvändare på ett icke ändamålsenligt sätt (WCAG 1.1.1, 1.3.1).
     
  • Formulär för ändring av förtullning, dvs. omprövning
    • Hela felmeddelandet i formulärfältet Kontonummer dit återbetalning betalas läses inte med skärmläsaren vid fokusering (WCAG 1.3.1).
    • Läsbar respons om lyckad nedladdning av bilagor framförs inte automatiskt för skärmläsaranvändare (WCAG 4.1.3).
  • Länkarnas urskiljbarhet
    • Tjänsten ger vissa felmeddelanden, t.ex. när man anger en felaktig varukod eller vara i skedet ”Uppgifter om varan” samt ett felmeddelande i fältet Kontonummer på formuläret Omprövning av förtullningsbeslut, vilka innehåller textlänkar som endast genom färgen skiljer sig från felmeddelandet i övrigt (WCAG 1.4.1).
  • Skalbarhet
    • Många formulärfält har långa platshållartexter (placeholder) som avbryts på en smal skärm t.ex. mobil eller när man zoomar en sida (WCAG 1.4.10).

Upprättande av utlåtandet

Tullen har utvärderat tillgängligheten av dessa sidor på följande sätt:

  • Utvärderingen har gjorts av en utomstående aktör.
  • Tjänsten utvärderades 4/2019.
  • Utlåtandet upprättades den 5 februari 2020. Utlåtandet granskades senast den 8 januari 2025.

Respons

Vi tar gärna emot respons om tillgängligheten av dessa sidor. Du kan kontakta oss på följande sätt:

  • Du kan ge respons om tillgängligheten: asiakaspalautteet(at)tulli.fi.
  • Det är E-tjänsterna som svarar för tillgängligheten av Importförtullningstjänsten för privatpersoner, och de svarar också på responsen om tillgänglighet.
  • Vi har som mål att svara på respons inom fem vardagar.

Om du inte är nöjd med svaret du fått från Tullen eller om du inte fått något svar alls, kan du göra en anmälan till Transport- och kommunikationsverket Traficom. På sidan för Transport- och kommunikationsverket Traficom finns detaljerad information om hur anmälan kan göras och hur ärendet hanteras.

Tillsynsmyndighetens kontaktuppgifter

Transport- och kommunikationsverket Traficom
Enheten för tillsyn över digital tillgänglighet
www.tillganglighetskrav.fi
tillganglighet@traficom.fi
telefonnummer växeln 029 534 5000