Kontroll efter tullklarering
Målet med kontroller som görs efter tullklareringen är att säkerställa att företagen har iakttagit förordningar, lagar och tillståndsvillkor samt att beskattningen vid import har gått rätt till.
Med kontrollerna främjar man också jämlika konkurrensförutsättningar för företagen samt bekämpar grå ekonomi.
Kontrollerna fungerar som stöd för företagen att agera rätt, men ansvaret att reda ut saker och handla rätt vilar i första hand på företagen. Företagen ska enligt lagen samarbeta med Tullen och tillställa det material som Tullen begärt för kontroller.
Kontroller efter tullklarering utförs av inspektörer vid Tullens företagsgranskning.
Hurdana kontroller efter tullklarering gör Tullen?
Kontrollernas omfattning varierar bland annat beroende på volymen av företagets import. En kontroll kan bestå av allt från en granskning av bilagor till enskilda tulldeklarationer till en företagsgranskning, där man mer utförligt kontrollerar företagets tulldeklarering och affärsbokföring.
Vid kontroller efter tullklarering kan Tullen granska bland annat att
- uppgifterna som angetts i importdeklarationerna är felfria
- tillståndsvillkoren har iakttagits vid ett särskilt förfarande
- tullagerhavarens tillståndsvillkor har iakttagits
- export- och importsanktionerna har iakttagits.
Så här framskrider kontrollen
1. Begäran om material
Tullens inspektör skickar en begäran om material till företaget. I begäran anges vad som kommer att granskas, för vilken tidsperiod och vilket material företaget ska skicka till inspektören. Materialet kan bestå av
- bilagor till tulldeklarationer (fakturor, packlistor, ursprungsintyg)
- bokföringsmaterial
- saldolistor för lager
- varuprover eller
- bokföringsmaterial gällande ett särskilt förfarande.
Därefter sätter sig inspektören in i materialet. Vid behov ber inspektören ännu företaget om preciserande uppgifter.
2. Företagsbesök
Inspektörerna kan göra ett besök hos företaget. Man kommer överens om detta på förhand med en representant för företaget. Vid ett företagsbesök kan man bekanta sig med företagets datasystem, produktionsprocess, lager eller importvaror.
3. Granskningsberättelse
Inspektören upprättar en granskningsberättelse, i vilken man antecknar granskningsobservationerna och åtgärderna som föreslås vidtas på basis av dessa. En granskningsberättelse upprättas fastän inga åtgärder skulle föreslås.
Om åtgärder föreslås vidtas, fattar Tullen ännu slutliga beslut angående skattebedömning och tillståndsprövning för dessa. Företaget kan avge ett genmäle innan ett beslut fastställs.
Läs mer
- Om du skickar material till Tullen per e-post, rekommenderar vi att du använder säker e-post.
- Du ska förvara dokumenten i sex år. Läs mer: Arkivering av importförtullningsdokument
- Läs mer om behandling av personuppgifter i samband med granskning