Tullens kunddelegation diskuterade ökad näthandel och kommande ändringar
Tullens kunddelegation samlades i Böle 3.12.2024. Kunddelegationen består av representanter för Tullen och för näringslivets organisationer och branschförbund. Tullens generaldirektör Sami Rakshit fungerar som ordförande för mötet.
Tullen förnyar som bäst sin strategi för att svara på aktuella utmaningar. Tullen måste reagera snabbt på ändringar i den externa verksamhetsmiljön och samhällets förväntningar. Tyngdpunkten i Tullens strategi ligger på satsningar på säkerhet och tryggande av samhället. Vi bekämpar olaglig utrikestrafik och säkerställer att den lagliga godstrafiken kan löpa smidigt. Prioriteringen av uppgifterna är viktig – särskilt då inbesparingar måste göras.
Allt mer beställningar från nätbutiker
Utmaningar gällande övervakningen av näthandeln diskuterades. Mängden varor värda högst 150 euro som beställdes från nätbutiker utanför EU ökade betydligt i januari–oktober jämfört med året innan. Mest varor beställdes från Kina. Textilmaterial eller textilvaror stod för var fjärde beställd vara.
Både Tullen och handelsbranschen är bekymrade över varornas produktsäkerhet och engångsnatur. I Finland har näthandelsimporten fyrdubblats inom ett år. Antalet ingivna importdeklarationer förutspås uppgå till 10 miljoner vid slutet av året. För hela EU bedöms siffran bli 4 miljoner deklarationer år 2024.
Stängningen av östgränsen påverkade transportrutterna
Stängningen av Finlands östra gräns har påverkat godstrafikens transportrutter och flera logistiska förändringar förväntas ske även framöver. Godstrafiken har övergått till hamnar i södra Finland för transport direkt till Ryssland eller via estniska hamnar över EU:s yttre gräns i Baltikum.
Tullen övervakar sanktionerna och eventuella försök att kringgå sanktionerna i tågtrafiken och i hamnarna på motsvarande sätt som vid övergångsställen för landsvägstrafik. Betydelsen av EU-tullmyndigheternas gemensamma åtgärder har ökat. Sanktionernas omfattning, förhindrandet av kringgåendet av sanktionerna och utvecklingen av sanktionerna kommer att framhävas ytterligare.
Reformen av tullklareringssystemen
Reformen av tullklareringssystemen är nästan färdig inom tidtabellen som fastställts av EU-kommissionen. ICS2-deklarationerna för sjötrafik togs i bruk 3.6.2024 och meddelandedeklaranternas övergångstid för dessa går ut 4.12.2024. De nya exportdeklarationerna togs i bruk 5.10.2024.
Under år 2025 kommer man ännu att förnya utförseldeklarationerna och säkerhetsuppgiftsdeklarationerna för landsvägs- och järnvägstrafik. Utvecklingen av datasystemen i EU fortsätter efter tullreformen med planer på att inrätta en EU-gemensam tulldatacentral.
Från och med år 2026 behöver man ett tillstånd för import av CBAM-varor
Övergångstiden för rapporteringen inom mekanismen för koldioxidjustering vid gränserna (CBAM) går ut vid slutet av år 2025. Därefter, alltså fr.o.m. 1.1.2026, behöver man alltid ett tillstånd för import av varor som hör till vissa produktgrupper (cement, elektricitet, gödselmedel, järn och stål, aluminium samt väte). Om företaget inte har lämnat in de rapporter som krävs, kan det inte beviljas tillstånd för import av dessa varor. Därtill granskar EU-kommissionen rapporteringen av CBAM-varor. Försummelse av rapporteringsskyldigheten kan leda till betydande sanktioner.
Meddelandekunderna nöjda med tjänsterna
Den förnyade kundnöjdhetsenkäten för meddelandekunderna vid tullklarering genomfördes i september. Smidigheten gällande tullärenden fick av kunderna betyget 3,9 på skalan 1‒5, vilket är nästan det samma som åren innan (år 2023 var betyget 3,9 och år 2021 var det 4,1). Kundnöjdheten är alltså på en god nivå.
Kundupplevelsen var lika bra som tidigare, men betyget för punkten ”Verksamheten enligt värderingarna” sjönk till samma nivå som år 2021 efter att ha stigit i två år. Detta kan delvis bero på företagens allmänna administrativa börda, såsom rapporteringen till myndigheterna och kompetenskraven för skötande av tullärenden.
Mera information: tullöverinspektör Marjo Saastamoinen (marjo.saastamoinen(at)tulli.fi)