Tullen stöder kampanjen om att göra IP-rättigheterna synliga för unga
Upphovsrättens informations- och övervakningscentral (TTVK), Kopiosto samt Patent- och registerstyrelsen (PRS) har tillsammans tagit fram en kampanj för att öka ungdomars kännedom om immateriella rättigheter.
Enligt EUIPO:s undersökning uppger nästan varannan finländsk ungdom (44 %) att de under det senaste året med avsikt köpt en produktförfalskning. I kampanjen görs IP-rättigheterna synliga för ungdomar i sociala medier och med läromedel riktade till lärare.
Tullens uppgift är att övervaka att det bland varor som importeras, exporteras och transiteras inte finns produktförfalskningar eller andra produkter som kränker immateriella rättigheter. Genom övervakningen skyddas medborgarna mot skadliga produkter. Genom övervakningen skyddas också de ursprungliga rättighetshavarnas ekonomiska intressen och tryggas statens skatteintäkter. Tullen samarbetar aktivt med rättighetshavarna. Om Tullen misstänker att en produkt som beställts på nätet är en förfalskning, kan Tullen stoppa nätinköpet från att komma in i landet.
Meddelande om kampanjen på Kopiostos webbplats
Läs mer om produktförfalskningar på Tullens webbplats