Hyppää sisältöön

Tulli tukee nuorille suunnattua IP-oikeudet näkyväksi kampanjaa

Julkaisuajankohta 10.6.2024 15.33
Tiedote

Tekijänoikeuden tiedotus- ja valvontakeskus (TTVK), Kopiosto sekä Patentti- ja rekisterihallitus (PRH) ovat tuottaneet yhteistyössä kampanjan nuorten tietoisuuden lisäämiseksi tekijän- ja teollisoikeuksista.

EUIPO:n tutkimuksen mukaan suomalaisista nuorista lähes joka toinen (44 %) kertoo ostaneensa edeltävän vuoden aikana tarkoituksella tuoteväärennöksen. Kampanjassa IP-oikeuksia tehdään näkyvämmiksi nuorille sosiaalisessa mediassa ja opettajille suunnatulla oppimateriaalilla.

Tullin tehtävä on valvoa, ettei maahantuotavien, maastavietävien ja kauttakuljetettavien tavaroiden joukossa ole tuoteväärennöksiä tai muita teollis- tai tekijänoikeuksia loukkaavia tuotteita. Valvonnalla suojataan kuluttajia haitallisilta tuotteilta. Lisäksi valvonnalla suojataan alkuperäisten tuotteiden oikeudenhaltijoiden taloudellisia oikeuksia ja valtion verotuloja. Tulli tekee aktiivista yhteistyöstä oikeudenhaltijoiden kanssa. Jos Tulli epäilee verkosta tilattua tuotetta väärennökseksi, se voi pysäyttää ostoksen maahantulon.


Kampanjatiedote Kopioston verkkosivuilla
Lue lisää tuoteväärennöksistä Tullin verkkosivuilta

Uutinen