Hoppa till innehåll

Välkommen! Detta är vår nya, officiella webbplats fr.o.m. 24.4.2024. Notera att en del av innehållet inte ännu är färdigt.

Företagen ska inge importtulldeklarationerna elektroniskt

Utgivningsdatum 21.5.2021 9.00
Pressmeddelande

Importdeklarationerna förnyas stegvis och som ett led i detta ska företagen övergå till att inge dem elektroniskt till Tullen. Företagen kan inge tulldeklarationen själva eller köpa förtullningen som en tjänst av ett ombud. Deklarationerna inges antingen via Tullens e-tjänst eller genom meddelandedeklarering.

Från och med 1.6.2021 kan standarddeklarationer för övergång till fri omsättning inte längre inges med SAD-blankett eller andra dokument i pappersform. Från detta datum tar Tullen inte längre emot dylika deklarationer vid tullkontoren. 

Undantagsvis kan en SAD-blankett eller andra dokument fortfarande användas från 1.6.2021 då man vid Tullens kundserviceställen inger

  • förenklade och kompletterande tulldeklarationer
  • tulldeklarationer för aktiv förädling 
  • tulldeklarationer för tillfällig införsel
  • deklarationer för slutanvändning
  • tulldeklarationer för kommersiella varor som resande för med sig  

För att inge tulldeklarationer behöver företaget också ett EORI-nummer. Läs mer på Tullens webbplats: Om e-tjänster > Sök- och förfrågningstjänster > EORI-numret.

Mera information: yritysneuvonta.lupa-asiakkaat(at)tulli.fi

Läs mer om Tullens elektroniska deklarationssätt:
Information om Tullens elektroniska tjänster
Meddelandedeklarering

Meddelanden om ny lagstiftning och förändrad tulldeklarering