Hoppa till innehåll

För 64 år sedan: Finlands kortaste bilfärjerutt öppnas

Utgivningsdatum 18.4.2024 14.56 | Publicerad på svenska 23.4.2024 kl. 10.06

Under hela 1950-talet planerades en bilfärjeförbindelse mellan Finland och Sverige. Huvudsaken var att ta sig över havet med bil så snabbt som möjligt. Den kortaste sjöresan gick från Eckerö på Åland till Grisslehamn i Sverige. Våren 1960 blev Eckerö en av Finlands bilfärjehamnar. Innan trafiken till Eckerö inleddes var Tullen också tvungen att göra vissa arrangemang. De finländska bilfärjornas historia behandlas även i Tullmuseets utställning "Med färjan västerifrån" som öppnas igen den 14 maj.

År 1960 grundades ett nytt rederi, Grisslehamn-Åland, för att sköta färjetrafiken till Eckerö. Rederiet skaffade en ny motorfärja från Sverige med namnet m/s Rospiggen. 

Ursprungligen planerades färjehamnen ligga framför det gamla post- och tullhuset i Eckerö, men platsen ansågs vara för låg och blåsig. Rederiet köpte därför ett markområde i närheten, där den nya hamnen Berghamn byggdes. En väg byggdes dit som band hamnen till landsvägen som ledde till Mariehamn. 

Bilfärjan Rospiggen hade plats för 200 passagerare och drygt 20 bilar. Sjöresan mellan Grisslehamn och Eckerö tog knappt två timmar. Trafiken planerades börja i juni 1960, men startade inte förrän efter mitten av juli.  

Färjerutten till Eckerö är den första och samtidigt den enda så kallade korta rutten i Finlands historia. I början av 1960-talet fanns det redan samnordiska arrangemang för taxfree-försäljning. Enligt dem fick man köpa endast en begränsad mängd alkohol- och tobaksprodukter tullfritt på rutter som betraktades som korta rutter.

Eckerö tullstation

Redan från början stod det klart att färjan från Sverige också skulle transportera varor som skulle förtullas. Det fanns dock inget behov av att inrätta en ny tullstation. I Eckerö fanns en liten tullstation som hade grundats år 1955 för den ökade fritidsbåttrafiken. Tullstationen var inrymd i ett post- och tullhus som byggdes år 1828 och som ritats av Carl Ludwig Engel. Under 1800-talet och början av 1900-talet hade byggnaden även inrymt Eckerö tullkontor som hade lagts ner. År 1960 arbetade två män på Eckerö tullstation som var underställd Mariehamns tullkontor. 

I april 1960 beräknades trafiken i Berghamn kräva en tullbevakningsinspektör, en tulluppsyningsman och fem tullvakter. Om man inte fick tillräcklig personal i Mariehamn, var man tvungen att söka dem i Helsingfors eller någon annanstans i Fastlandsfinland. 

Lönsamhetskalkylerna för färjetrafiken baserades på att när semesterperioden avtog, skulle även tyngre fordon komma från Sverige med färjan. Redan första hösten 1960 var avsikten att importera pappersvirke, råvaror och preparat med lastbil från Sverige till två industriföretag på Åland. 

För tullsäkerheten var Berghamns hamn i Eckerö trygg, eftersom den var inhägnad. Varor som skulle förtullas måste fortfarande i början av 1960-talet transporteras med lastbil till Mariehamn för förtullning. Om man gjorde detta, måste en tulltjänsteman finnas med. Kostnaderna för import av handelsvaror var rätt höga, eftersom de inkommande partierna var små. 

Från palats till skjul

För tullklarering och tullbevakning låg det gamla tullhuset i Eckerö för långt från Berghamn. Under den första sommaren hade tullstationen sin verksamhet i ett 10 x 5 meter stort skjul som också inrymde hamnkontor och rederiets kontor. 

En del av den tullpersonal som behövdes i färjehamnen kunde inkvarteras i det gamla palatsliknande tullhuset som också hade använts som semesterbostad för post- och tulltjänstemän. Så sent som i april 1960 planerades att det över 130 år gamla tullhuset skulle användas som lager för oförtullade varor som anlände med färja. 

När trafiken ökade blev det för trångt i bygghytten i Berghamns hamn och man uppförde en rymligare byggnad. Redan i mitten av 1960-talet ansåg Tullen att man absolut behövde mer utrymme för att säkerställa "smidigare och snabbare tullkontroll". Sedan dess har hamnen och byggnaderna renoverats flera gånger.  

Färjetrafiken mellan Sverige och Eckerö har redan pågått i över sex decennier. Enligt Tullens statistik över gränstrafiken anlände över 97 000 person- och paketbilar från Sverige till Eckerö år 2023 och drygt två tusen lastbilar med last. Även om gränsen mellan Finland och Sverige är EU:s inre gräns, verkar fortfarande Finlands tull i Eckerö. 

Utställningen "Med färjan västerifrån" fortsätter på Tullmuseet sommaren 2024. Museet öppnar igen för allmänheten den 14 maj.

Eckerö post- och tullhus

Eckerö post- och tullhus är ett historiskt landmärke.

Auto ja tullivirkailija auton vieressä.

Tullen övervakar anländande fordonstrafik i Eckerö hamn på 1970-talet.

År 2023–24 blickar Tullens historiekommunikation tillbaka på bilfärjetrafikens över 60 år långa historia mellan Finland och utlandet. Bilfärjorna har haft en enorm inverkan på Finlands ekonomi och kultur.

Tullimuseo