Användningen av standardvärden vid rapportering av utsläppsuppgifter för CBAM ändras
Under övergångsperioden för CBAM har det varit tillåtet att använda standardvärden utan begränsningar. Det har varit möjligt att använda standardvärden för rapportering av utsläpp som uppstått vid tillverkningen av varor som övergått till fri omsättning (förtullats).
Användningen av standardvärden kommer att ändras. När du rapporterar utsläppsuppgifter för perioden 1.7‒30.9.2024 och perioderna därefter, kan du endast använda standardvärden för utsläpp från komplexa varor. För andra varor ska de faktiska utsläppsuppgifterna rapporteras under övergångsperioden. Om rapporteringen baserar sig helt på standardvärden, kan detta enligt CBAM-förordningen betraktas som lämnande av en felaktig rapport.
En bristfällig rapport kan innebära påföljder
Om aktören inlämnar en felaktig eller bristfällig rapport, kan Tullen som behörig myndighet påbörja ett korrigeringsförfarande och påföra aktören en felavgift. Tullen använder kommissionens anvisningar som riktlinjer. Enligt anvisningen behöver ingen felavgift påföras, om den behöriga myndigheten anser att importören gjort det som behövs för att få uppgifterna som krävs för rapporten.
Tullen beslutar alltid om eventuella påföljder separat från fall till fall. Tullen kan begära att importören uppvisar en utredning över vad hen gjort för att skaffa fram de uppgifter som behövs. Utredningen kan innehålla bland annat
- kopior av e-postkorrespondens där importören begär utsläppsuppgifter till exempel från varornas säljare, tillverkare, en eventuell handelspartner eller representant eller den aktör som ansvarar för verksamheten vid anläggningen
- ett handelsavtal som visar längden på avtalsperioden och där man möjligtvis har kommit överens om att tillverkaren är skyldig att leverera utsläppsuppgifterna till importören
- någon annan tillförlitlig utredning.
I fältet Ytterligare information (Additional Information) under fliken Ytterligare information (Supplementary) i CBAM-registret kan du skriva motiveringar till de rapporterade uppgifterna eller brister i dem. Sådana ytterligare uppgifter kan till exempel vara dokument som påvisar vad importören gjort för att få utsläppsuppgifterna. Ytterligare uppgifter kan också vara en beskrivning av produktionsrutter eller andra händelser som gör rapporteringen svår eller omöjlig.
Enligt den ikraftvarande CBAM-förordningen får endast en godkänd CBAM-deklarant föra in CBAM-varor till unionens tullområde från och med 1 januari 2026. Ett kriterium för beviljade av tillstånd för godkänd CBAM-deklarant är fullgörande av skyldigheterna i CBAM-förordningen. Försummelse av rapporteringen kan således utgöra ett hinder för beviljande av tillstånd.
Standardvärden kan fortfarande användas vid rapportering av utsläpp från komplexa varor
Vid rapporteringen av inbäddade utsläpp från komplexa varor enligt definitionen i CBAM-förordningen kan upp till 20 % av de totala utsläppen baseras på standardvärden. Komplexa varor är varor där man i tillverkningen av dem använt andra CBAM-varor.
Flexibilitet i rapporteringen av utsläppsuppgifter i användning till slutet av 2024
Du kan använda något av följande sätt att beräkna utsläppen under perioden 1.7–31.12.2024, om anläggningen använder det:
- ett system för koldioxidprissättning där anläggningen är belägen
- ett obligatoriskt system för utsläppsövervakning där anläggningen är belägen
- ett system för utsläppsövervakning vid anläggningen som kan omfatta verifiering utförd av en ackrediterad kontrollör.
Användningen av dessa alternativ förutsätter att de leder till liknande täckning och noggrannhet för utsläppsuppgifter jämfört med de metoder som fastställs i CBAM-lagstiftningen. Om du inte kan använda dig av dessa alternativ, ska utsläppsuppgifterna lämnas utan flexibilitet per anläggning och enligt CBAM-lagstiftningen.
Bestämmelsen om rapporteringsskyldigheten under övergångsperioden för CBAM finns i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2023/956. Bestämmelsen om övergångsperiodens påföljdsavgifter finns i artikel 26 i förordningen (EU) 2023/956 och i artikel 16 i genomförandeförordningen (EU) 2023/1773.