Tullens kunddelegation diskuterade inverkningarna av det ändrade världsläget och EU:s kommande tullreform
Tullens kunddelegation samlades för ett distansmöte 27.11.2023. Kunddelegationen består av representanter för Tullen och för näringslivets organisationer och branschförbund. Tullens generaldirektör Hannu Mäkinen fungerar som ordförande för mötet.
Diskussion om nuläget vid Tullen
I kunddelegation diskuterades det allmänna rådande läget, som bl.a. har inverkat på Finlands export. Statsrådets beslut om att tillfälligt stänga gränsövergångsställen vid östgränsen för att trygga den nationella säkerheten har lett till att det i vägtrafik (inkl. transitering) har uppkommit nya rutter över ryska gränsen främst i de baltiska länderna. EU:s sanktioner mot Ryssland har redan tidigare haft en betydande inverkan på utrikeshandeln då handeln med Ryssland har kollapsat.
Regeringens planerade sparåtgärder påverkar också Tullens framtidsutsikter och resurser. Resultaten av Tullens VMBaro-enkät om arbetstillfredsställelse har dock ständigt blivit bättre, vilket visar att Tullens viktigaste resurs, dvs. personalen, mår bra.
Tullens systemreform har framskridit enligt kommissionens riktlinjer. Den senaste förändringen skedde 18.11.2023 då transiteringsdeklarationerna började inges till Tullklareringssystemet. Under de kommande åren kommer t.ex. införseldeklarationer i sjötrafik att börja inges till kommissionens system och systemen för export och utförsel kommer att förnyas.
Tullreformen medför effektivitet
Planeringen av EU:s tullreform framskrider. EU-kommissionens representanter besökte på Tullens inbjudan Finland för att berätta om tullreformen till kundkretsen här. Kundkretsen upplever att tullreformen kan komma att effektivera tullunionens verksamhet.
EU:s planerade tulldatacentral förenklar och effektiverar förtullningsförfarandena. Det nya samarbetssystemet för ”betrodda näringsidkare” (Trust and Check traders) som etableras mellan Tullen och företag kommer att ersätta det nuvarande AEO-systemet. Dessa reformer träder i kraft stegvis fram till år 2038.
Tullens kundsamarbetsgrupper tycker att regelbundna möten behövs
I kundenkäterna för Tullens kundsamarbetsgrupper frågade vi kunderna om gruppernas arbete och utvecklingsbehov. Kundsamarbetsgrupperna har allmänt upplevts som nyttiga och kunderna har via dem fått information om aktuella ämnen och ändringar. Kunderna tyckte också att det var mycket viktigt att man fick vara med och påverka samt delta i utvecklingen. Mer interaktion och närmöten önskades.
Kunderna kan kontinuerligt ge respons och utvecklingsförslag via responsblanketten på Tullens webbplats eller direkt till kundsamarbetsgruppernas sekreterare.
Mera information: tullöverinspektör Marjo Saastamoinen (marjo.saastamoinen(at)tulli.fi)