Tullin asiakasneuvottelukunnassa esillä muuttuvan maailmantilanteen vaikutukset ja EU:n tuleva tullireformi
Tullin asiakasneuvottelukunta kokoontui etäkokoukseen 27.11.2023. Asiakasneuvottelukunta koostuu elinkeinoelämän järjestöjen ja toimialaliittojen sekä Tullin edustajista. Kokouksen puheenjohtajana toimii Tullin pääjohtaja Hannu Mäkinen.
Keskustelua nykytilanteesta Tullissa
Asiakasneuvottelukunnassa käytiin keskustelua yleisestä tilanteesta, joka on vaikuttanut muun muassa Suomen vientiin. Valtioneuvoston päätös väliaikaisesti sulkea itärajan rajanylityspaikkoja kansallisen turvallisuuden varmistamiseksi on vaikuttanut maatieliikenteen (ml. kauttakuljetuksen) uudelleen reitittymiseen Venäjän rajan yli lähinnä Baltian maissa. EU:n Venäjälle asettamat pakotteet ovat jo aikaisemmin vaikuttaneet merkittävästi ulkomaankauppaan Venäjän kaupan romahdettua.
Tullin tulevaisuuden näkymiin ja resursseihin vaikuttavat myös hallituksen säästölinjaukset. Kuitenkin Tullin VMBaro-työtyytyväisyyskyselyn tuloksissa on ollut jatkuvaa nousua, mikä heijastaa tärkeimmän voimavaran eli henkilöstön hyvinvointia.
Tullin järjestelmäuudistus on edennyt komission linjausten mukaisesti. Viimeisimmät käyttöönotot tapahtuivat 18.11. 2023, jolloin passitusilmoitukset siirtyivät Tulliselvitysjärjestelmään. Tulevina vuosina ovat vuorossa esimerkiksi meriliikenteen saapumisen ilmoituksien siirtyminen komission järjestelmään sekä viennin ja poistumisen järjestelmien uusiminen.
Tulliuudistus tuo tehokkuutta
EU:n tullireformin suunnittelu etenee. EU:n komission edustajat kävivät kertomaan aiheesta Suomen asiakaskunnalle Tullin kutsumana. Asiakaskunta kokee, että tulliuudistuksesta voidaan saavuttaa tehokkuutta tulliunionin toimintaan.
Suunnitteilla oleva EU:n tullidatakeskus yksinkertaistaa ja tehostaa tullausmenettelyjä. Uusi ”Luotettu ja valvottu” -toimijoiden (Trust and Check traders) kumppanuusjärjestelmä Tullin ja yritysten välille tulee korvaamaan nykyisen AEO-järjestelmän. Uudistukset tulevat voimaan asteittain vuoteen 2038 mennessä.
Tullin asiakasyhteistyöryhmät kokevat säännölliset tapaamiset tarpeellisiksi
Tullin asiakasyhteistyöryhmien asiakaskyselyllä selvitettiin asiakkaiden kokemuksia ryhmien työskentelystä ja kysyttiin kehittämistarpeita. Yleisesti asiakasyhteistyöryhmät on koettu hyödyllisiksi ja asiakkaat ovat saaneet tietoa ajankohtaisista asioista ja muutoksista. Vaikuttaminen ja kehittämiseen osallistuminen nähtiin myös erittäin tärkeänä. Vuorovaikutusta ja läsnätapaamisia toivottiin lisää.
Asiakkailla on mahdollisuus antaa jatkuvasti palautetta ja kehitysehdotuksia verkossa olevalla palautelomakkeella tai suoraan asiakasyhteistyöryhmien sihteereille.
Lisätietoja: tulliylitarkastaja Marjo Saastamoinen (marjo.saastamoinen(at)tulli.fi)