Hoppa till innehåll

Välkommen! Detta är vår nya, officiella webbplats fr.o.m. 24.4.2024. Notera att en del av innehållet inte ännu är färdigt.

Tullilaboratorion toimintaan ollaan pääsääntöisesti tyytyväisiä

Julkaisuajankohta 4.11.2021 9.56 | Julkaistu suomeksi 17.11.2021 klo 10.43
Tiedote

Tullilaboratorio järjesti kesällä asiakaskyselyn niille, jotka ovat olleet Tullilaboratorion asiakkaita vuosien 2020 ja 2021 aikana. Kyselyn vastaajien kokonaismäärä oli 137 ja vastausprosentti 19. Yleisesti tyytyväisyys tulliasioiden sujuvuuteen oli melko hyvällä tasolla eri asiakasryhmissä. Muut viranomaiset ja Tullin muut yksiköt olivat erittäin tai hyvin tyytyväisiä tulliasioiden sujuvuuteen. Elintarvike- ja kulutustavaroiden tutkimusten, kasvisten terveys- ja vaatimustenmukaisuusasioiden sekä muiden asioiden asiakkaat olivat melko tyytyväisiä tulliasioiden sujuvuuteen.

Kyselyyn vastanneista 82 % (113) oli ollut elintarvike- ja kulutustavaratutkimusten ja 7 % kasvisten terveys- ja vaatimustenmukaisuuden asiakkaana. Vastaajista 11 % oli Tullin toisesta yksiköstä ja yksi vastaaja oli toisesta virastosta. Lisäksi 3 % vastaajista oli asioinut Tullilaboratorion kanssa muissa asioissa. 

Tullin muut yksiköt ovat Tullilaboratorion suurin asiakasryhmä. Vajaa 90 % Tullilaboratorion suoritteista menee muiden Tullin yksiköiden käyttöön. Yritysasiakkaista taas elintarvike- ja kulutustavaravalvonnan osuus on noin 35 % ja kasvisten terveys- ja vaatimustenmukaisuustarkastusten noin 7 %. Muiden viranomaisten osuus noin 7 % Tullilaboratorion suoritteista.

Tutkimuksiin, tarkastuksiin ja ohjeistukseen ollaan melko tyytyväisiä

Keskimäärin vastaajat olivat melko tyytyväisiä elintarvikkeiden ja kulutustavaroiden tutkimuksiin sekä kasvisten terveys- ja vaatimustenmukaisuustarkastuksiin. Toimintaan varastolla oltiin pääsääntöisesti tyytyväisiä. 

Ohjeistukseen asiakirjojen toimittamisesta oltiin pääsääntöisesti tyytyväisiä. Elintarvikkeiden ja kulutustavaroiden tutkimusten asiakkaista 74 % ja kasvisten terveys- ja vaatimustenmukaisuuden asiakkaista 75 % katsoi, että oli saanut riittävästi ohjeistusta asiakirjojen toimittamisesta varten. 

Tutkimusselosteen tiedot riittäviä, kieleen toivotaan selkeyttä

Vastaajat kokivat pääosin tutkimusselosteen tiedot riittäviksi ja ymmärrettäviksi. Elintarvikkeiden ja kulutustavaroiden tutkimusten asiakkaista 82 % ja Tullin muiden yksiköiden edustajista 92 % katsoi, että tutkimusselosteessa on riittävästi tietoa ja tieto oli ymmärrettävää. Muiden viranomaisten edustaja koki saaneensa riittävästi tietoa tutkimusselosteessa. Elintarvikkeiden ja kulutustavaroiden tutkimusten asiakkaat kokivat, että vaikein ymmärtämistä hankaloittava asia on tutkimusselosteessa käytetty ammattikieli. 

Tutkimusten vastausaika koetaan osin liian pitkäksi

Tutkimustulosten vastausaikaan olivat tyytyväisimpiä Tullin muut yksiköt (87 %). Elintarvikkeiden ja kulutustavaroiden tutkimusten asiakkaista 50 % oli tyytyväisiä tutkimusaikaan. Tyytymättömyyden suurimmaksi syyksi mainittiin, että logistiikkaa on hankalaa hoitaa oikea-aikaisesti vaihtelevien vastausaikojen takia. Muiden viranomaisten edustaja ei ollut tyytyväinen vastausaikaan ja koki sen pidentyneen kuluneen vuoden aikana.

Tutkimustuloksia hyödynnetään toiminnan kehittämiseen

Elintarvikkeiden ja kulutustavaroiden tutkimusten asiakkaista 49 % hyödyntää valvontatuloksia toiminnassaan. Tuloksia hyödynnetään eniten omavalvonnassa ja laatuasioissa (68 %), yhteistyössä tavaran toimittajien kanssa ja tuotekehityksessä (23 %) sekä asiakasinformaatiossa (14 %).

Lisätietoa kaivataan valvonnan eri vaiheista

Elintarvikkeiden ja kulutustavaroiden tutkimusten asiakkaista 46 % koki saavansa riittävästi tietoa valvonnan eri vaiheissa ja 39 % koki tarvitsevansa lisää tietoa. Vastaajat kaipasivat lisätietoa etenkin aikataulusta ja edistymisestä (59 %). Lisätietoa tarvitaan myös valvontaprosessista (11 %). Lisäksi kaivataan selkeitä ohjeita ja neuvoja toimista, joita toimijalta vaaditaan päätöksen jälkeen (11 %). Kasvisten terveys- ja vaatimustenmukaisuuden asiakkaista 56 % koki saaneensa riittävästi tietoa valvonnan eri vaiheista. 

Käynnistettävät toimenpiteet

Kyselyn tulosten perusteella Tullilaboratorio tarkastelee tutkimusprosessin keston lyhentämistä ja prosessista tiedottamista sekä selkeyttää ja yhdenmukaistaa tutkimusselosteiden lausuntoja. Lisäksi Tullin verkkosivuille laaditaan loppuvuoden aikana Usein kysytyt kysymykset -osio, jossa tarjotaan kaivattua lisätietoa. 

Lisätietoja

Pirjo Sainio
Laboratorion johtaja
pirjo.sainio@tulli.fi

Tullilaboratorion verkkosivut

Asiakastiedotteet Asiakastiedotteet Tullilaboratorion tiedotteet Tullilaboratorion tiedotteet