Hoppa till innehåll

Välkommen! Detta är vår nya, officiella webbplats fr.o.m. 24.4.2024. Notera att en del av innehållet inte ännu är färdigt.

Kunderna i regel nöjda med Tullaboratoriets verksamhet

Utgivningsdatum 4.11.2021 9.56 | Publicerad på svenska 17.11.2021 kl. 10.43
Pressmeddelande

Tullaboratoriet genomförde i somras en kundenkät hos dem som har varit kunder hos Tullaboratoriet under 2020 och 2021. Enkäten besvarades av totalt 137 kunder och svarsprocenten var 19. Nöjdheten med smidigheten i tullärenden låg i allmänhet på en rätt bra nivå hos de olika kundgrupperna. Andra myndigheter och andra enheter inom Tullen var ytterst eller mycket nöjda med smidigheten i tullärenden. Kunderna inom undersökning av livsmedel och konsumtionsvaror, inom ärenden gällande frukters och grönsakers sundhet och överensstämmelse med kraven samt inom andra ärenden var rätt nöjda med hur smidigt ärendena förlöpte.

Av dem som besvarade enkäten hade 82 % (113) varit kunder inom undersökning av livsmedel och konsumtionsvaror och 7 % inom ärenden gällande frukters och grönsakers sundhet och överensstämmelse med kraven. Av svararna var 11 % från andra enheter inom Tullen och en svarande var från ett annat ämbetsverk. Därtill hade 3 % av svararna kontaktat Tullaboratoriet i andra ärenden. 

Andra enheter vid Tullen var den största kundgruppen hos Tullaboratoriet. Nästan 90 % av Tullaboratoriets prestationer görs för dessa enheter. Hos företagskunderna var andelen prestationer inom övervakning av livsmedel och konsumtionsvaror 35 % och inom sundhetskontroll och kontroll av överensstämmelse med kraven i fråga om frukt och grönsaker 7 %. Av Tullens prestationer gjordes 7 % för andra myndigheter.

Kunderna rätt så nöjda med undersökningar, kontroller och anvisningar

De som svarade på enkäten var i genomsnitt rätt nöjda med undersökningarna av livsmedel och konsumtionsvaror samt med kontrollerna av överensstämmelse med kraven och sundhetskontroller i fråga om frukt och grönsaker. Svararna var i regel nöjda med Tullaboratoriets verksamhet i lager. 

Svararna var också i regel nöjda med anvisningarna om hur handlingarna ska lämnas in. Av kunderna inom undersökning av livsmedel och konsumtionsvaror ansåg 74 % att de fått tillräckligt med anvisningar för inlämning av handlingar. Av kunderna inom sundhetskontroll och kontroll av överensstämmelse med kraven i fråga om frukt och grönsaker ansåg 75 % detsamma.  

Uppgifterna i undersökningsredogörelser tillräckliga, tydligare språk önskas

Svararna ansåg i regel att uppgifterna i undersökningsredogörelserna var tillräckliga och begripliga. Av kunderna inom undersökning av livsmedel och konsumtionsvaror ansåg 82 % att undersökningsredogörelserna innehöll tillräckligt med information och att informationen var begriplig. Av representanterna för andra enheter vid Tullen tyckte 92 % detsamma. Representanten för andra myndigheter ansåg sig ha fått tillräckligt med information i undersökningsredogörelsen. Kunderna inom undersökning av livsmedel och konsumtionsvaror upplevde att det var det fackspråk som används i undersökningsredogörelserna som mest försvårade förståelsen. 

Svarstiden vid undersökningarna i en del fall för lång

Mest nöjda med svarstiden för undersökningsresultaten var andra enheter vid Tullen (87 %).  Av kunderna inom undersökning av livsmedel och konsumtionsvaror var 50 % nöjda med undersökningstiden. Som den största orsaken till missnöje nämndes att det är svårt att hantera logistiken i rätt tid på grund av varierande svarstider. Representanten för andra myndigheter var inte nöjd med svarstiden och tyckte att den blivit längre under det gångna året.

Undersökningsresultaten används för att utveckla verksamheten

Av kunderna inom undersökning av livsmedel och konsumtionsvaror utnyttjar 49 % undersökningsresultaten i sin verksamhet. Resultaten utnyttjas mest inom egenkontroll och kvalitetsärenden (68 %), i samarbetet med varuleverantörer, inom produktutveckling (23 %) och i kundinformationen (14 %).

Mera information önskas om kontrollfaser

Av kunderna inom undersökning av livsmedel och konsumtionsvaror upplevde 46 % att de fått tillräckligt med information om de olika kontrollfaserna medan 39 % upplevde att de behöver mera information. Svararna ville få mera information särskilt om tidtabeller och framskridande (59 %). Mera information behövs också om kontrollprocessen (11 %). Därtill behövs tydliga anvisningar och råd om de åtgärder som aktörerna ska vidta efter besluten (1 %). 

Av kunderna inom sundhetskontroll och kontroll av överensstämmelse med kraven i fråga om frukt och grönsaker upplevde 56 % att de fått tillräckligt med information om de olika kontrollfaserna.  

Åtgärder som kommer att vidtas

På basis av enkätresultaten kommer Tullaboratoriet att se över hur tiden för undersöknings-processen skulle kunna förkortas och informationen om processen förbättras. Laboratoriet kommer också att förtydliga och förenhetliga undersökningsredogörelsernas innehåll. Därtill kommer Tullaboratoriet att utarbeta svar på de vanligaste frågorna.

Kundmeddelande Kundmeddelande Tullaboratoriets meddelanden Tullaboratoriets meddelanden