Hoppa till innehåll

Försök till export av avfall från Finland med falska uppgifter och utan tillstånd

Utgivningsdatum 31.10.2024 8.20
Pressmeddelande

Tullen har utrett en miljöbrottshelhet där ett företag misstänks ha fört nästan 15 miljoner kilo avfall från elektrisk och elektronisk utrustning till Asien utan tillbörliga tillstånd. Myndigheterna gavs också felaktiga uppgifter om avfallscontainrarnas innehåll. Företaget har fått över 1 750 000 euro som vinning av brott.

I slutet av år 2020 fick Tullen av Finlands miljöcentral (SYKE) en begäran om förundersökning angående innehållet i sex containrar som deklarerats för export till Malaysia. Under förundersökningen framkom skäl att misstänka att verksamheten var mer omfattande. Företaget misstänks ha gett felaktig information till Tullen även i fråga om innehållet i containrar det exporterat tidigare.

Många oklarheter vid export år 2020

Företaget hade själv bedömt att avfallet uppfyllde renhetsgraden för så kallade gröna avfallstransporter och inte skaffat exporttillstånd för partierna.

– Företaget hade använt fel varukod vid exporterna och angett till Tullen med tilläggskoder för export att det skulle ha varit fråga om gröna avfallstransporter. Under förundersökningen kom det dock fram att avfallet inte uppfyllde renhetskraven för grönt avfall, berättar undersökningsledare Johanna Mickelsson från Tullens enhet för utredning av ekonomiska brott.

Som mottagare hade företaget angett förmedlare i Hongkong, trots att man anmält Malaysia som destinationsland för avfallet. Enligt avfallslagen ska exportören alltid känna till den slutliga destinationen för avfallet.

– Exporten av så kallat oklassificerat avfall kräver alltid tillstånd för avfallstranstransport. Det kan också vara förbjudet att exportera sådant avfall och det är inte uteslutet att ifrågavarande avfall har behandlats på ett regelstridigt sätt i mottagarländerna. Till exempel i plaster som ingått i elektrisk och elektronisk utrustning har det kunnat finnas föreningar som omfattas av restriktioner eller förbud, säger Mickelsson.

Lagstiftningen ändrades 2021, företagets agerande likaså

Villkoren gällande avfallsexport blev striktare år 2021. Till andra än OECD-länder får man numera exportera endast grönlistat avfall.

– Det brottsmisstänkta företaget hade fortsatt sin export till Malaysia, men nu angav man att exportpartierna innehöll järnskrot, och varukoder som hänvisar till plast användes inte längre. Ur företagets bokföring framgick det dock att exportpartierna fortfarande innehöll EES-plastavfall och aluminium samt att företaget inte hade ansökt om exporttillstånd för detta avfall. Genom att ge myndigheterna felaktig information om avfallscontainrarnas innehåll försökte företaget undvika containerövervakning, beskriver Johanna Mickelsson.

Som en del av brottshelheten har Tullen också utrett företagets verksamhet i fråga om ett avfallsparti på 25 ton som returnerades från Polen till Finland år 2022.

Avfallsbranschen är strikt reglerad

Företaget misstänks ha handlat i strid med miljötillståndet och man har också gett tillsynsmyndigheterna olika och delvis motstridiga uppgifter om avfallet som man mottagit till sin anläggning och behandlat där. Företaget har inte heller fört sådan bokföring som villkoren i miljötillståndet förutsätter.

Tullen har undersökt brottshelheten som grov miljöförstöring, smuggling och grovt tullredovisningsbrott. Ärendet har gått vidare till åtalsprövning vid Västra Finlands åklagardistrikt.

Transport av avfall från ett land till ett annat regleras av strikta internationella bestämmelser. Bekämpning av gränsöverskridande miljöbrott hör till Tullens ansvarsområde. Till Tullens kännedom kommer i genomsnitt tio miljöbrott årligen. I fjol undersökte Tullen sammanlagt tre miljöbrott mot bestämmelserna i avfallslagen.

BAKGRUNDSINFORMATION:

  • Internationella avfallstransporter regleras globalt och övervakningen av dem grundar sig på internationella avtal och författningar.
  • För avfallstransporter från ett land till ett annat behövs antingen tillstånd av myndigheterna i alla länder som deltar i transporten eller ett lättare förfarande för transport av så kallat grönt avfall, om avfallet exporteras för att återvinnas som råmaterial.
  • Avfallstransporten kan också vara helt förbjuden.
  • I regel ska renheten för grönt avfall vara minst 90 viktprocent. På vissa avfall kan strängare krav tillämpas.
  • Avfall får inte klassificeras som grönt avfall, om det är förorenat av sådana andra ämnen som är farliga och som förhindrar att avfallet återvinns på ett sätt som är säkert med tanke på miljön.
  • I Finland sköter Finlands miljöcentral myndighetsuppgifterna i anslutning till internationella avfallstransporter.
  • Tullen utför övervakning och förundersökning av avfallstransporter tillsammans med Finlands miljöcentral, polisen och andra myndigheter.
Mediemeddelande