Hoppa till innehåll

Välkommen! Detta är vår nya, officiella webbplats fr.o.m. 24.4.2024. Notera att en del av innehållet inte ännu är färdigt.

Akta dig för bluffmeddelanden angående förtullning

Utgivningsdatum 23.11.2021 11.43 | Publicerad på svenska 2.12.2021 kl. 14.30
Pressmeddelande

Det finns allt fler bluffmeddelande av olika slag i omlopp gällande förtullning. Meddelandena kommer nödvändigtvis inte i Tullens namn utan det kan se ut som att de t.ex. kommer från posten.

I postens namn skickas t.ex. meddelanden där man kräver en tullavgift på två euro för att paketet ska kunna levereras till mottagaren. I bluffmeddelandena kan man också begära att en behandlingsavgift betalas för paketet. Klicka aldrig på länkar i meddelandena, för de leder till falska webbplatser.

Observera Tullens sätt att kommunicera med kunderna: 

  • Tullen skickar aldrig textmeddelanden.
  • Tullen skickar endast e-post angående förtullningar som kunden själv påbörjat i Importförtullningstjänsten för privatpersoner eller i Tullklareringstjänsten. E-postmeddelandena från Tullen kommer från en adress som slutar på @tulli.fi och skickas till adressen som kunden angett i sin tulldeklaration.

När du har påbörjat en förtullning kan du gå in i tjänsten genom att identifiera dig via webbplatsen Tulli.fi. I tjänsten ser du förtullningens status och eventuella begäranden som hänför sig till förtullningen. Tullens e-tjänster hittar du på webbplatsen https://asiointi.tulli.fi

Om du misstänker att du blivit lurad, agera snabbt och kontakta din egen bank och därefter polisen. Närmare anvisningar finns på Konsumentförbundets webbplats: Se upp, försäkra och varna: I år har redan tusentals miljoner stulits från finländare på webben – så skyddar du dig

Allt ska förtullas Webbnyhet