Akta dig för bluffmeddelanden angående förtullning
Det finns allt fler bluffmeddelande av olika slag i omlopp gällande förtullning. Meddelandena kommer nödvändigtvis inte i Tullens namn utan det kan se ut som att de t.ex. kommer från posten.
I postens namn skickas t.ex. meddelanden där man kräver en tullavgift på två euro för att paketet ska kunna levereras till mottagaren. I bluffmeddelandena kan man också begära att en behandlingsavgift betalas för paketet. Klicka aldrig på länkar i meddelandena, för de leder till falska webbplatser.
Observera Tullens sätt att kommunicera med kunderna:
- Tullen skickar aldrig textmeddelanden.
- Tullen skickar endast e-post angående förtullningar som kunden själv påbörjat i Importförtullningstjänsten för privatpersoner eller i Tullklareringstjänsten. E-postmeddelandena från Tullen kommer från en adress som slutar på @tulli.fi och skickas till adressen som kunden angett i sin tulldeklaration.
När du har påbörjat en förtullning kan du gå in i tjänsten genom att identifiera dig via webbplatsen Tulli.fi. I tjänsten ser du förtullningens status och eventuella begäranden som hänför sig till förtullningen. Tullens e-tjänster hittar du på webbplatsen https://asiointi.tulli.fi
Om du misstänker att du blivit lurad, agera snabbt och kontakta din egen bank och därefter polisen. Närmare anvisningar finns på Konsumentförbundets webbplats: Se upp, försäkra och varna: I år har redan tusentals miljoner stulits från finländare på webben – så skyddar du dig.