Tullaboratoriets verksamhet utvecklas utifrån kundrespons
Under sommaren 2021 genomförde Tullaboratoriet en kundenkät för personer som skött ärenden hos oss under 2020 och 2021. Olika kundgrupper var nöjda eller relativt nöjda med hur smidiga våra tjänster var, men enkäten gav också konstruktiv feedback på basis av vilken vi kan förbättra samarbetet ytterligare. De vanliga frågor som nyligen publicerades på vår webbplats är ett exempel på det kontinuerliga utvecklingssamarbetet.
På sommaren 2021 svarade totalt 113 kunder på vår kundenkät. Tullaboratoriets största kundgrupp utgörs av Tullens övriga enheter. För privatkunder gör vi undersökningar av livsmedel och konsumentvaror samt undersökningar för hälsa och överensstämmelse med krav i anslutning till vegetabilier. Dessutom betjänar vi andra myndigheter.
Utifrån enkätens resultat var våra kunder nöjda eller relativt nöjda med de undersökningar och kontroller vi erbjuder samt tillhörande anvisningar. Som utvecklingsobjekt framhävdes det svåra yrkesspråk som används i redogörelserna för undersökningarna samt responstiden för undersökningsresultat som upplevdes som för lång. Dessutom berättade de som svarade att de önskade sig ytterligare information om undersökningarnas tidsplaner och framskridande samt processerna inom övervakning. Närmare information om enkäten hittar du i det tidigare kundmeddelandet.
Ny information om Tullaboratoriets verksamhet, snabbare undersökningsprocesser och klarare utlåtanden – vi utvecklar vår verksamhet
Resultaten av kundenkäten inledde tre utvecklingsåtgärder vid Tullaboratoriet. En av dem är ökandet av information. De vanliga frågor med svar som nyligen publicerades på vår webbplats ger information om bland annat grunder för provtagning, undersökningars längder och vad man får göra med produkter som omfattas av ibruktagningsförbud. Vanliga frågor för Tullaboratoriet hittar du på Tullens webbplats i avsnitten för företagskunder och privatpersoner.
Som det andra utvecklingsobjektet såg vi över hur undersökningsprocessens längd kunde förkortas och informationen om den förbättras. Vi har granskat och utvecklat undersökningsprocesserna för prover och följer upp slutförandet av processerna i synnerhet för brådskande prover vid Tullaboratoriet. Som brådskande anses bland annat livsmedel och bruksvaror som omfattas av förbud vad gäller produktsäkerhetsundersökningar. Målet är att produkter som är förenliga med kraven ska undersökas inom två veckor från att de inkommit till laboratoriet.
Som tredje utvecklingsobjekt klarlade vi utlåtandena i undersökningsredogörelserna. Utlåtandena har setts över och förenhetligas för att bättre betjäna läsaren.
Följande kundenkät genomförs under 2023.
Mer information:
Pirjo Sainio
Direktör för laboratoriet
pirjo.sainio(at)tulli.fi