Till följd av EU:s mervärdesskattereform vänjer sig allt fler vid att förtulla – tre frågor upprepas i kundkontakterna
Ändringarna till tullrutinerna i EU-länderna som mervärdesskattereformens ikraftträdande förde med sig i början av juli har i regel löpt väl. Reformen har dock påverkat nätinköpen, vilket har ökat behovet av kundrådgivning.
Från och med början av juli har man varit tvungen att betala moms för alla varor som anländer från områden utanför EU och de har behövt förtullas. Målet med ändringen av mervärdesskattelagen har varit att skapa ett mer likvärdigt konkurrensläge bland annat för finska företag, eftersom små beställningar från områden utanför EU tidigare importerades skattefritt.
Lagändringen har haft en stor inverkan på Tullens datasystem, då man bedömde att antalet förtullningar skulle komma att växa till en aldrig tidigare skådad nivå. Rikligt med ändringar har gjorts till Tullens olika datasystem, och tillsvidare har allt löpt ganska bra. Antalet dagliga försändelser kan följas på Tullens webbplats.
IOSS-försändelser ökat rejält
– I nuläget ökar mängden förtullningar rejält och informationen har i regel överförts väl mellan systemen. Vi följer dock situationen noggrant vad beträffar eventuella överbelastningar av systemen. Något som är synnerligen positivt är att antalet så kallade IOSS-försändelser från första början har varit betydande, konstaterar tullöverinspektör Nadja Painokallio.
Nätbutiker som har gått med i den särskilda ordningen för moms - Import One Stop Shop (IOSS), gör det möjligt för konsumenten att betala momsen till Finland redan i samband med beställningen av inköp värda högst 150 euro. I dessa fall kan också vissa transportfirmor sköta förtullningen automatiskt åt köparen. Mängden sådana beställningar ökar hela tiden.
– Kunden kan endast ange säljarens IOSS-nummer i förtullningsskedet om momsen till Finland eller EU har betalats redan i samband med köpet. Det ser man till exempel i fakturan eller orderbekräftelsen, berättar Painokallio.
Kundkontakterna har ökat – särskilt IOSS-numren och förtullningen i sig gör kunderna osäkra
Vid Tullens kundtjänst ökade antalet kontakter och mer än tredubblades jämfört med året innan. Kundrådgivningen har utökats genom att anställa flera personer till kundtjänsten, en chattbot har tagits i bruk och ett tillfälligt rådgivningsnummer har upprättats så att kunderna får hjälp med förtullningen av små försändelser. Dessutom ger vi allmän rådgivning om förtullning via olika kanaler i sociala medier. På grund av lagändringen finns det många som förtullar för första gången.
– Ett stort antal helt nya kunder som inte har någon tidigare erfarenhet av tullärenden har kontaktat oss. Just nu frågar man särskilt om IOSS-numren och om allmänna saker som gäller förtullning. Många kunder som väntar på flera olika försändelser har också kontaktat oss om försändelsernas innehåll. Tyvärr kan vi inte svara på dessa frågor, eftersom försändelserna finns i transportfirmornas lager, säger Painokallio.
Svar på de tre vanligaste frågorna som ställs av nya förtullningskunder
- Om du inte vet vad postförsändelsen som ska förtullas innehåller? Fråga avsändaren. I nätbutikens beställningshistorik finns ofta uppföljningskoder med vilka man kan söka försändelser. Försändelsens vikt eller beställningsdatum kan också vara till hjälp. Därutöver finns på nätet olika uppföljningstjänster som kan ge information om uppföljningskoderna. Försändelser som ska förtullas finns inte hos Tullen utan i transportfirmornas lager, därför kan Tullen inte reda ut vad försändelserna innehåller.
- Vad ska man betala mervärdesskatt på i försändelser värda högst 150 euro? Varans tullvärde är vanligtvis grunden för mervärdesskatten. Tullvärdet består oftast av inköpspriset och eventuella transportkostnader. Utöver det betalar man mervärdesskatt på postens eventuella behandlingsavgift.
- Vad är IOSS? Den särskilda ordningen för moms - Import One Stop Shop (IOSS), gör det möjligt för kunden att betala momsen till Finland redan i samband med beställningen av inköp värda högst 150 euro. IOSS-försändelsen kommer i normala fall direkt till mottagaren, eftersom transportfirman förtullar försändelsen åt kunden. Om mottagaren ändå blir tvungen att förtulla försändelsen själv, får hen förtulla varan som IOSS-försändelse endast om momsen till Finland eller EU har betalats redan i samband med köpet. Det ser man till exempel i fakturan eller orderbekräftelsen. IOSS-numret fås från säljaren. Vi rekommenderar att man använder tillförlitliga nätbutiker och att man på förhand säkerställer att säljaren är registrerad i IOSS-systemet.