Hoppa till innehåll

Välkommen! Detta är vår nya, officiella webbplats fr.o.m. 24.4.2024. Notera att en del av innehållet inte ännu är färdigt.

Kontrollera att du inte betalar momsen två gånger – den som beställer på nätet kan ange IOSS-numret också i samband med förtullningen

Utgivningsdatum 1.2.2023 12.55
Pressmeddelande

Många nätbeställare stöter på bokstavskombinationen IOSS när de förtullar sitt inköp. När man beställer från nätbutiker som har gått med i IOSS-ordningen, får man vanligtvis försändelsen direkt hemlevererad. IOSS-numret eller någon annan uppgift som behövs för förtullningen förmedlas dock inte alltid korrekt, och beställaren är ansvarig för förtullningen. I dessa fall kan man förtulla försändelsen i Tullens importförtullningstjänst för privatpersoner utan att behöva betala momsen på nytt.

Nätbutiker som har gått med i IOSS-ordningen (Import One-Stop Shop) kan ta ut momsen redan när kunden betalar sitt inköp. I dessa fall sköter transportfirman också vanligtvis förtullningen och försändelsen levereras direkt till kunden. IOSS-ordningen gäller nätinköp värda högst 150 euro från länder utanför EU.

I vissa fall har IOSS-numret inte förmedlats vidare från nätbutiken eller så har de uppgifter som behövs för förtullningen varit bristfälliga och transportfirman har inte kunnat förtulla försändelsen på kundens vägnar.I dessa fall kan kunden vid förtullningen ange IOSS-numret i Importförtullningstjänsten för privatpersoner. Med hjälp av IOSS-numret kan man visa att man betalat momsen redan i samband med köpet. Om man inte anger IOSS-numret i samband med förtullningen, måste man betala momsen för försändelsen.

Det finns olika sätt för nätbutiker att meddela kunden sitt IOSS-nummer för problemsituationer. Kunden kan vid behov kontakta nätbutiken för att få IOSS-numret.

Om momsen har betalats både i nätbutiken och i samband med förtullningen, är nätbutiken skyldig att återbetala momsen till kunden.

Läs mer om IOSS-numret.

Webbnyhet