Tarkista, ettet maksa arvonlisäveroa kahdesti – nettitilaaja voi ilmoittaa IOSS-tunnisteen myös tullauksen yhteydessä
Moni nettitilaaja törmää ostostaan tullatessa IOSS-kirjainyhdistelmään. IOSS-järjestelmään liittyneistä verkkokaupoista tilattaessa lähetys tulee yleensä suoraan asiakkaalle kotiin. Aina IOSS-tunniste tai muu tullaukseen tarvittava tieto ei kuitenkaan välity oikein, ja vastuu tullauksesta jää tilaajalle. Näissä tilanteissa lähetyksen voi tullata ilman arvonlisäveron uudelleenmaksua Tullin Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa.
IOSS (Import One-Stop-Shop) -järjestelmään liittyneet verkkokaupat voivat periä arvonlisäveron jo ostoksen maksun yhteydessä. Näissä tilanteissa myös tullaus hoituu yleensä kuljetusyrityksen toimesta ja lähetys toimitetaan suoraan asiakkaalle. Järjestelmä koskee enintään 150 euron arvoisia verkko-ostoksia EU:n ulkopuolelta.
Joissain tapauksissa IOSS-tunniste ei ole välittynyt verkkokaupalta eteenpäin tai tullaukseen tarvittavat tiedot ovat olleet puutteellisia eikä kuljetusyritys ole pystynyt tullaamaan lähetystä asiakkaan puolesta. Näissä tilanteissa asiakas voi tullatessaan ilmoittaa IOSS-tunnisteen Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa. IOSS-tunnisteen avulla voi osoittaa maksaneensa arvonlisäveron jo ostotilanteessa. Jos IOSS-tunnistetta ei ilmoita tullauksen yhteydessä, pitää lähetyksestä maksaa arvonlisävero.
Verkkokaupoilla on eri tapoja ilmoittaa IOSS-tunnisteensa asiakkaalle ongelmatilanteita varten. Asiakas voi tarvittaessa pyytää IOSS-tunnisteen verkkokaupalta.
Mikäli arvonlisävero on maksettu sekä verkkokaupassa että tullauksen yhteydessä, on verkkokauppa velvollinen palauttamaan arvonlisäveron asiakkaalle.