Hoppa till innehåll

Välkommen! Detta är vår nya, officiella webbplats fr.o.m. 24.4.2024. Notera att en del av innehållet inte ännu är färdigt.

Teollis- ja tekijänoikeuksien valvontaan liittyvien toimintahakemusten käsittely muuttuu – sähköinen asiointi tulee pakolliseksi vuonna 2024

Julkaisuajankohta 15.11.2023 11.24 | Julkaistu suomeksi 23.11.2023 klo 13.27
Tiedote

Asetuksen (EU) N:o 608/2013 mukaiset toimintahakemukset on jatkossa jätettävä sähköisesti Tullille Euroopan unionin teollisoikeuksien viraston kehittämän IP Enforcement Portalin (IPEP) kautta. IPEP-portaali on ollut asiamiehien ja oikeudenhaltijoiden käytettävissä joulukuusta 2021 alkaen. Nyt siirtymäaika on umpeutumassa, ja sähköisten hakemusten käyttö tulee pakolliseksi vuoden 2024 aikana.

Ota sähköinen asiointi käyttöön heti

Tulli suosittelee, että Suomessa asioivat asiamiehet ja oikeudenhaltijat ottavat IPEP-portaalin käyttöönsä heti. Näin varmistetaan, että muutos tapahtuu mahdollisimman sujuvasti.

IPEP-portaalin kautta voit jättää uusia toimintahakemuksia, tehdä muutoksia aiempiin toimintahakemuksiin ja hakea määräajan pidennystä.

Toimintahakemusten käsittely siirtyy Tullissa analyysi- ja tiedusteluyksiköstä tullivalvontayksikköön 11.12.2023 alkaen.

Lisätietoja:
Lue lisää sähköisestä toimintahakemuksesta englanniksi Euroopan komission sivuilta: Intellectual Property Rights (IPR): Transition to the mandatory use of electronic Applications for Action (eAFAs) coming to an end (europa.eu)
Lue yleistä tietoa tuoteväärennöksistä ja niiden valvonnasta: Tuoteväärennökset
ipr.decisions(at)tulli.fi

Asiakastiedotteet