Hoppa till innehåll

Handläggningen av ansökningar om ingripande som hänför sig till bevakningen av immateriella rättigheter ändras – det blir obligatoriskt att använda en elektronisk tjänst år 2024

Utgivningsdatum 15.11.2023 11.24 | Publicerad på svenska 23.11.2023 kl. 13.27
Pressmeddelande

Ansökningarna om ingripande enligt förordning (EU) nr 608/2013 ska i fortsättningen inlämnas elektroniskt till Tullen via IP Enforcement Portal (IPEP) som utvecklats av Europeiska unionens immaterialrättsmyndighet. IPEP-portalen har kunnat användas av ombud och rättighetshavare sedan december 2021. Övergångstiden närmar sig sitt slut och det blir obligatoriskt att inlämna ansökningarna elektroniskt under år 2024.

Ta genast i bruk den elektroniska tjänsten

Tullen rekommenderar att ombud och rättighetshavare som sköter ärenden i Finland ska ta i bruk IPEP-portalen omedelbart. På så sätt säkerställer man att förändringen sker så smidigt som möjligt.

Via IPEP-portalen kan man lämna in nya ansökningar om ingripande, göra ändringar i tidigare ansökningar om ingripande samt söka förlängning av tidsfristen.

Handläggningen av ansökningarna om ingripande övergår inom Tullen från analys- och underrättelseenheten till tullbevakningsenheten fr.o.m. 11.12.2023.

Mera information:
Läs mer om elektroniska ansökningar om ingripande på EU-kommissionens webbplats (på engelska): Intellectual Property Rights (IPR): Transition to the mandatory use of electronic Applications for Action (eAFAs) coming to an end (europa.eu)
Läs allmän information om produktförfalskningar och bevakningen av dem: Produktförfalskningar
ipr.decisions(at)tulli.fi

Kundmeddelande