Reservförfarande vid export
Tullen beviljar tillstånd till användning av reservförfarande vid export endast om det blir ett planerat driftavbrott eller en långvarig störning i Tullens system. Då skickar Tullen ett meddelande om störningen med information om att det är tillåtet att använda reservförfarande.
Här kan du prenumerera på meddelanden om störning avsedda för meddelandedeklaranter.
Information om tillståndet till reservförfarande ges också genom ett störningsmeddelande som publiceras i Tullklareringstjänsten.
Om du är meddelandedeklarant och inte får något störningsmeddelande fastän du märker att det inte kommer några svarsmeddelanden för deklarationer som skickas till Tullens system, gör så här:
- Kontakta först ditt företags IT-stöd för att kontrollera att meddelandetrafiken fungerar.
- Kontakta därefter den aktör eller tjänsteleverantör som svarar för meddelandedeklareringen.
Vid reservförfarande använder deklaranten eller dennes ombud en reservförfarandeblankett för att göra exportdeklarationen och uppvisar deklarationen för Tullen. När reservförfarandet avslutats ska även en elektronisk exportdeklaration inges till Tullen.
Meddelandekunder vid export kan inte begära tillstånd till användning av reservförfarande av Tullen. Om driftavbrottet eller störningen är i meddelandekundens system ska man anlita ett ombud eller använda Tullklareringstjänsten för att inge exportdeklarationen. Meddelandekunder kan när som helst använda Tullklareringstjänsten för att inge exportdeklarationer utan någon separat begäran eller något tillstånd från Tullen.
I Finland används ett BC-EAD-dokument som reservförfarandeblankett. Deklaranten eller dennes ombud ska själv producera denna BC-EAD-reservförfarandeblankett i enlighet med EU:s specifikationer.
Läs EU:s anvisningar om hur man upprättar en BC-EAD-blankett och vilka uppgifter den ska innehålla: Business Continuity Plan for the UCC Automated Export System (AES) (på engelska). I
EU:s Excel-tabell finns dessutom noggrannare anvisningar samt en mall för BC-EAD-blanketten (på engelska).
Blanketten ska ifyllas i enlighet med EU:s Excel-tabell. En blankett som skickas för Tullens påskrift ska vara i pdf-format.
Gör så här vid reservförfarande
Deklaranten eller dennes ombud fyller i BC-EAD-blanketten och blanketten ”BC-EAD List of Items” samt lämnar in blanketterna i tre exemplar till exporttullkontoret. Blanketterna kan lämnas in till ett tullkontor som erbjuder kundservice eller skickas ifyllda per e-post till Elektroniska servicecentralen på spake.vienti@tulli.fi.
Tullen tilldelar dokumentet för reservförfarande ett BCP-identifieringsnummer och lägger till numret på BC-EAD-blanketten och dess tilläggsblad i rutan ”BCP MRN” upptill i hörnet. BCP-identifieringsnumret har formen ”24FIBCPxxxxxxx”. Som BCP-identifieringsnummer används referensnumret som kunden angett under LRN i BC-EAD-blanketten.
- Fyll i Excel-blankettmallen i tre exemplar och konvertera dem till pdf-format.
- Skicka reservförfarandeblanketterna i pdf-format och exportdokumenten per e-post till spake.vienti@tulli.fi eller lämna dem till ett tullkontor som erbjuder kundservice.
- Om exporten omfattar dokument som kräver Tullens påskrift, t.ex. exporttillstånd, kan du inte uppvisa dokumentet för reservförfarande per e-post utan måste besöka tullkontoret.
- Tullen kontrollerar exportdokumenten och stämplar pdf-exemplaret med en datumstämpel.
- Tullen returnerar två exemplar.
- Transporten av varorna till utförselstället kan börja när Tullen har godkänt och stämplat reservförfarandedokumenten.
- Uppvisa BC-EAD-reservförfarandedokumentet och blanketten ”BC-EAD List of Items” till utförseltullkontoret, som gör utförselanteckningarna i dokumentet.
- Exportförsändelsen kan anlända till något annat utförseltullkontor än det som finns angivet i reservförfarandedokumentet. Då blir det tullkontor till vilket exportförsändelsen anländer det faktiska utförseltullkontoret.
- Fraktföraren som ansvarat för utförseln får ett av de stämplade exemplaren.
- En elektronisk exportdeklaration ska inges så fort avbrottet är över, dock senast inom 7 dagar.
- Typen av deklaration är ”R ‒ tulldeklaration ingiven i efterhand”.
- Utförseltullkontoret underrättar Tullen om att varorna förts ut och Tullen gör en elektronisk utförselbekräftelse för deklarationen som ingavs i efterhand.
- Den elektroniska utförselbekräftelsen är ett intyg på att varorna förts ut ur EU-området. Reservförfarandedokumentet som stämplats vid utförseltullkontoret är endast ett alternativt bevis på utförseln.
- Om uppgiften om varornas utförsel inte inkommit inom 90 dagar inleder Tullen ett efterlysningsförfarande. Då kan man be deklaranten om ett bevis på att varorna har förts ut ur Europeiska unionen.
- Tullen rekommenderar att deklaranten eller dennes ombud arkiverar exemplaren av det stämplade BC-EAD-reservförfarandedokumentet.
Så här gör du en begäran om lastningstillstånd i Finland
Du kan skicka det bestyrkta tredje exemplaret av reservförfarandedokumentet samt transporthandlingarna gällande varorna till Tullen för lastningstillstånd om varorna som anmälts med reservförfarandeblanketten lämnar Finland sjövägen, med flyg eller med tåg och utförseltullkontoret i Finland har stängt och bekräftandet av utförseln inte kräver Tullens exporttillståndsanteckningar.
Skanna och skicka det bestyrkta reservförfarandedokumentet samt transportdokumentet som gäller varorna som exporteras till Elektroniska servicecentralen på adressen spake.vienti@tulli.fi. Skicka dokumenten i så god tid innan varorna förs ut ur EU att det fortfarande är möjligt att kontrollera varorna.
Ange ”Reservförfarande vid export” som ämne för e-posten och ”uppvisande av varorna vid utförselkontoret” som meddelandetext. Tullen svarar dig med ett e-postmeddelande med orden ”Får lastas” eller ”Får inte lastas”.
Om varorna hänförs till exportförfarandet i Finland och befinner sig vid utförselstället för lastning på en sjö-, flyg- eller järnvägstransport, kan du begära lastningstillstånd i samband med att du skickar reservförfarandedokumenten till exporttullkontoret.
Gör en elektronisk exportdeklaration när reservförfarandet upphör
När störningen i systemet är över och användningen av reservförfarandet upphört, ska de exportdeklarationer som ingetts under reservförfarandet också inges elektroniskt till Tullen i efterhand. Välj ”R – tulldeklaration ingiven i efterhand” som typ av deklaration och använd samma referensnummer (aktörens eget referensnummer LRN) som du använde i reservförfarandeblanketten. På så sätt kan deklarationerna kopplas till rätt export.
Den elektroniska exportdeklarationen ska inges senast inom sju dagar från att driftavbrottet är över.
Ange datumet för utförseln ur EU som den faktiska exportdagen. Ange i uppgifterna om deklarationspartiet koden för ytterligare uppgifter ”FIFAL – Reservförfarande”. Ange datumet i formen yyyy-MM-dd som beskrivning.
För deklarationer som inges i efterhand ges inget separat beslut om frigörande. Deklaranten eller dennes ombud får ett elektroniskt utförselbekräftat frigörandebeslut.