Tullen testar ändringar i kundservicen via tidsbokning vid flera tullkontor – I Vasa hjälper kundrådgivaren på tisdagar och onsdagar
Vi testar i november ett nytt slags stöd vid tidsbokning per telefon vid tullkontoren i Vasa, Karleby, Tammerfors och Åbo. Vi vill erbjuda effektivare hjälp, och kartlägger samtidigt behovet av kundservice vid tullkontoren.
Om du under experimentet vill boka tid på dessa orter, ta kontakt med Tullens telefonväxel: 0295 5200.
I Vasa hjälper kundrådgivaren på tisdagar och onsdagar
Vi testar ett nytt slags kundservice i Vasa. När du bokar tid för ett besök på tullkontoret, ring till Tullens telefonväxel. Telefonväxeln förmedlar begäran om tidsbokningen till vår kundrådgivare som kommer överens med dig om en tid som passar dig.
Kundrådgivaren betjänar kunder under de livligaste tiderna, dvs. på tisdagar och onsdagar kl. 12–16. Kundrådgivaren bistår dig vid styrkande av brådskande varucertifikat EUR.1 och A.TR. Därtill ger hen rådgivning och handledning också i allmänna tullärenden, särskilt i ursprungsärenden, såsom i frågor som gäller tillstånd som godkänd exportör. Hen berättar också om möjligheterna att spara tid och sköta dina ärenden utan besök på ett tullkontor.
I övriga vardagar förmedlar Tullens telefonväxel begäran till den rörliga gruppen i Vasa så som tidigare. Du kan också boka tid per e-post som förut.
Experimentet pågår under tiden 10.11–30.11.2025.
Telefonväxeln hänvisar kunden till rätt hjälp i samband med tidsbokningen
Samtidigt testar vi också centraliseringen av tidsbokningen för att kunder ska hitta till rätt hjälp. Vi har märkt att tidsbokningen också används av kunder vars frågor bäst skulle besvaras av Tullrådgivningen.
Boka under experimentet tid för ett besök på tullkontoret av Tullens telefonväxel. Där hänvisas du till rätt ställe som kan vara till exempel Tullrådgivningen. Telefonväxeln tar också emot tidsbokningar, om ditt ärende kräver ett besök på ett tullkontor.
Experimentet pågår under tiden 20.10–30.11.2025. I experimentet deltar tullkontoren i Vasa, Karleby, Tammerfors och Åbo.
Ge respons
Om du under experimentet besöker tullkontoret i Vasa, Karleby, Tammerfors eller Åbo, tar vi gärna emot respons på hur ditt ärende sköttes där. Ge respons via vår webbplats.
Mera information
asiakaskyselyt@tulli.fi