Hoppa till innehåll

Välkommen! Detta är vår nya, officiella webbplats fr.o.m. 24.4.2024. Notera att en del av innehållet inte ännu är färdigt.

Nya begränsningar gällande antalet servicebegäranden vid direkt meddelandedeklarering

Utgivningsdatum 16.6.2021 9.00
Pressmeddelande

Begränsningarna gällande antalet servicebegäranden vid direkt meddelandedeklarering har ändrats. I fortsättningen kan kunderna skicka fler servicebegäranden under en viss tid än tidigare. Nya begränsningar har också införts i fråga om totalmängden meddelandetrafik som Tullen mottar.

Handläggningen av servicebegäranden har begränsats enligt följande per kund kopplad till tjänsten (IntermediaryBusinessID):

  • Upload: Tjänsten handlägger med en sekunds mellanrum högst tre Upload-begäranden.
  • UploadAttachment: Tjänsten handlägger med en sekunds mellanrum högst tre UploadAttachment-begäranden.
  • DownloadList: Tjänsten handlägger med fem minuters mellanrum högst en DownloadList-begäran.
  • Download: Tjänsten handlägger med en sekunds mellanrum högst fem Download-begäranden.
  • CheckConnectivity: Tjänsten handlägger med en sekunds mellanrum högst en CheckConnectivity-begäran.

När kunden har tagit i bruk meddelandenotifikationstjänsten kan denne inte göra DownloadList-begäranden lika frekvent, utan högst med en timmes mellanrum.

Därtill har samtliga kunders gemensamma meddelandetrafikmängd begränsats enligt följande:

  • Upload: Tjänsten handlägger högst 20 tulldeklarationer per sekund.
  • UploadAttachment: Tjänsten handlägger högst 20 sändningar av bifogade filer per sekund.
  • DownloadList: Tjänsten handlägger högst 10 begäranden om förteckningar över beslut som är redo att hämtas per sekund.
  • Download: Tjänsten handlägger högst 100 hämtningar av förtullningsbeslut per sekund.

Tjänsten avvisar DownloadList- och CheckConnectivity-begäranden som överskrider de ovan beskrivna gränserna. Upload-, UploadAttachment- och Download-begäranden avvisas däremot inte omedelbart, utan de ”buffras” när kunden har skickat mer begäranden än tillåtet. SOAP-begäran, som Tullen mottagit genom TCP-sessionen, ställs då i kö för att vänta på handläggning. En i kö ställd Upload- eller Download-begäran avvisas endast om man inte hinner handlägga den innan https-förbindelsen bryts på grund av överskriden tidsgräns.

Mera information fås via e-postadressen TH.DirectMessageExchange(at)tulli.fi

Kundmeddelande