Från och med 9.12.2025 kan du ge elektronisk kundrespons om skötande av ärenden vid tullkontor

Utgivningsdatum 9.12.2025 11.38
Typ:Pressmeddelande

Uppmaning att lämna feedback till Tullen via en QR-baserad kundresponsblankett. Vi vill veta vad du anser om skötande av tullärenden vid tullkontor och hur detta motsvarar dina behov. Från och med 9.12.2025 kan du lämna feedback via en ny QR-baserad kundresponsblankett vid de tullkontor som erbjuder kundservice. Du kan använda samma blankett även på vår webbplats eller ge respons med en pappersblankett.

Responsenkäterna gällande Tullens e-tjänster flyttades till Tullens egen tjänst 22.11.2025

Responsenkäterna för våra e-tjänster flyttades till vår egen tjänst, eftersom Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas Suomi.fi-kvalitetsverktyg tas ur bruk efter årsskiftet.

Samtidigt har vi utvecklat kundenkäten för Tullklareringstjänsten till att bli ännu mer omfattande. I fortsättningen kan du ange vilken deklaration du har ingett, så att vi bättre ska kunna inrikta våra åtgärder enligt tulldeklaration. Enkäterna för övriga tjänster förblir oförändrade.

Du kan ge respons om hela Tullens verksamhet

Du kan när som helst ge respons om hela Tullens verksamhet angående olika enheter och tjänster. Du kan lämna feedback via responsblanketten på Tullens webbplats. Vårt kundresponsteam ser till att din respons styrs till rätt personer.

Både Tullens ledning och tullanställda är intresserade av kundernas synpunkter och av att följa med responsen. Vi utvecklar kontinuerligt våra tjänster utifrån responsen vi får. På vår webbplats berättar vi också regelbundet om de åtgärder som vi har vidtagit på basis av respons och enkäter. Även i de fall där vi inte omedelbart kan genomföra din utvecklingsidé, eller då den hänför sig till lagstiftning som vi inte kan påverka, vill vi att du ska veta att all respons behandlas och utvärderas.

Mera information

asiakaskyselyt@tulli.fi

Kundmeddelande