Hoppa till innehåll

Automatiserat beslutsfattande vid Tullen

Tullen använder sig av automatiserat avgörande vid handläggningen av tullärenden. Automatiserat avgörande eller automatiserat beslutsfattande innebär att ett avgörande som avslutar handläggningen av ett ärende görs genom automatiserad databehandling utan att avgörandet kontrolleras och godkänns av en människa. Avgörandet grundar sig på behandlingsregler som styr den automatiserade verksamhetsprocessen och som fastställts i förväg av en människa. Några självlärande teknologier för artificiell intelligens används inte.

Det är nödvändigt att använda automatik vid avgörande av tullärenden på grund av det stora antalet tulldeklarationer. År 2022 fattade Tullen cirka 3,76 miljoner beslut. Största delen av dessa, cirka 3,6 miljoner, dvs. 96 %, avgjordes automatiskt. Antalet beslut och andelen automatiska beslut av dem fortsätter att öka. Automatiserat avgörande används vid import, export, införsel, tillfällig lagring och transitering. Till exempel så avgörs privatpersoners importförtullningar huvudsakligen automatiserat. Alla vanliga tulldeklarationer handläggs automatiserat, om det inte finns något särskilt skäl att lyfta upp fallet till mänsklig handläggning.

Automatiserat avgörande används i sådana tullärenden som inte kräver prövning från fall till fall. Därtill används det i ärenden där en människa, dvs. en tulltjänsteman, har bedömt de omständigheter som förutsätter prövning från fall till fall och därefter överlåter ärendet till automatiserat avgörande. Om ett ärende kan avgöras automatiserat, informeras kunden om det när hen börjar fylla i en tulldeklaration. Meddelandekunderna informeras i användarvillkoren för meddelandedeklarering vilka godkänns av kunden när hen ansöker om att bli meddelandekund.

Vid Tullen används automatiserat beslutsfattande bara i ärenden som avgörs i enlighet med kundens yrkanden. Om tulldeklarationen inte godtas, hörs kunden och ärendet avgörs av en tulltjänsteman. Undantag till detta utgör begäranden om ogiltigförklaring av en tulldeklaration innan förtullningsbeslutet har fattats. Dessa kan avgöras automatiskt så att begäran bifalls eller avslås. Ett annat undantag är situationer där ett ärende förfaller på grund av att tidsfristen går ut eller på grund av kundens passivitet. I dessa fall utfärdar Tullen ett automatiserat beslut om ogiltigförklaring. 

Fall som är lämpliga att avgöras automatiserat lyfts alltid då och då upp till mänsklig handläggning på basis av vissa riskkriterier och slumpmässiga kontroller för att säkerställa kvaliteten. Automatiserat avgörande används inte vid sanktioner som riktas mot kunder.

Lagstiftning

Ny lagstiftning om automatiserat avgörande, dvs.. 8 b kap. i förvaltningslagen och  6 a kap. i lagen om informationshantering inom den offentliga förvaltningen trädde i kraft den 1 maj 2023. Den nya lagstiftningen utgör den rättsliga grunden för automatiserat avgörande och möjliggör automatiserat avgörande trots förbudet mot automatiska beslut enligt EU:s allmänna dataskyddsförordning. Det automatiserade avgörande som tidigare använts vid Tullen har under övergångsperioden för lagen ändrats till att motsvara den nya regleringen  Övergångsperioden gick ut den 31 oktober 2024.

Tullen började använda automatiserat avgörande också vid handläggningen av begäranden om omprövning, när 88 § 5 och 6 mom. i tullagen trädde i kraft den 1 januari 2024. Enligt de nya bestämmelserna kan en begäran om omprövning innehållande ett nytt yrkande eller ny utredning avgöras automatiserat om kundens yrkande godkänns. Ett negativt avgörande eller ett avgörande som avviker från kundens yrkande fattas alltid av en tulltjänsteman. Att avgöra begäranden om omprövning automatiserat förutsätter att de allmänna villkoren gällande automatiserat avgörande enligt förvaltningslagen uppfylls. Enligt den nya lagstiftningen kan en begäran om omprövning avgöras automatiserat enligt yrkandet också när begäran om omprövning är uppenbart befogad utgående från Tullens riskbedömning. Avgöranden ska alltid grundas på behandlingsregler som har utarbetats med stöd av tillämplig lag och förhandsprövning.

Beslut om införande

När Tullen tar i bruk automatiserade verksamhetsprocesser, fattar man för dem sådana beslut om införande som avses i lagen om informationshantering inom den offentliga förvaltningen. Skilda beslut om införande har utarbetats för import, export, införsel och tillfällig lagring samt för transitering. Därtill har ett separat beslut om införande utarbetats för omprövningsfunktionens statistikändringar och ogiltigförklaringar. Med besluten om införande bedömer Tullen om de lagstadgade förutsättningarna för automatiserat beslutsförfarande som föreskrivs i förvaltningslagen, lagen om informationshantering inom den offentliga förvaltningen, tullagen och EU:s allmänna dataskyddsförordning uppfylls. Av besluten om införande framgår motiveringarna för införandet, dokumenten som ligger till grund för införandet, datumet för införandet, tidpunkten för beslutet, vem som fattat beslutet och kontaktuppgifter för ytterligare uppgifter om hur det automatiserade beslutsförfarandet används vid Tullen. 

Besluten om införande publiceras på denna webbsida. När nya automatiserade verksamhetsprocesser införs och när existerande processer ändras, publiceras besluten om införande beträffande dessa på webbsidan före införandet. Tidigare beslut om införande fås på begäran från Tullens registratorskontor.

Beslut om införande av ett automatiserat beslutsförfarande i omprövningsfunktionens beslutstagande vid import

Beslut om införande av automatiserat beslutsförfarande vid export

Beslut om införande av automatiserat beslutsförfarande vid import

Beslut om införande av automatiserat beslutsförfarande vid införsel och tillfällig lagring

Beslut om införande av automatiserat beslutsförfarande vid transitering

Beskrivningar av automatiserat avgörande enligt tullförfarande

Import

För varor ska en importtulldeklaration göras när de förs in från ett område utanför EU:s tull- och skatteområde eller från ett område som tillhör EU:s tullområde men inte till EU:s skatteområde. På basis av förtullning tas eventuella tullavgifter, skatter och andra avgifter ut för varorna. Vid tullklarering av import används automatiserat avgörande vid handläggning av importdeklarationer. Tullen utfärdar frigörandebeslut och förtullningsbeslut för tulldeklarationer samt beslut om ogiltigförklaring av tulldeklarationer. Frigörandebeslut och förtullningsbeslut fattas automatiserat bara om kundens tulldeklaration godtas. Begäranden om ogiltigförklaring kan avgöras automatiserat så att begäran bifalls eller avslås.

Export

Vid tullförfarandet för export exporteras varor till ett område utanför EU:s tull- eller skatteområde eller från Åland till en annan plats inom EU:s skatteområde än Fastlandsfinland. Varken skatter eller tull betalas på basis av export. Vid tullklarering av export används automatiserat avgörande vid handläggning av exportdeklarationer. För exporttulldeklarationer utfärdas frigörandebeslut, beslut om ogiltigförklaring och ändring av deklarationer samt utförselbekräftelser. Vid export fattas avgöranden automatiserat bara i enlighet med kundens yrkanden.

Införsel och tillfällig lagring

För varor som förs in i EU:s tullområde med flyg eller med fartyg från länder utanför EU ska en summarisk införseldeklaration inges. En deklaration för tillfällig lagring ska inges för oförtullade varor som förs in med flyg eller sjövägen från en annan unionsstat eller från Schweiz, Norge eller Liechtenstein. Om unionsvaror transporteras mellan två EU-länder via ett land eller ett område utanför EU, måste varornas tullstatus som unionsvaror bevisas. För varor som lossas från ett transportmedel inges en anmälan av varors ankomst, varefter varor som inte förtullats kan tullklareras. Efter anmälan av varors ankomst är de införda unionsvarorna i fri omsättning. Tullen meddelar i samband med anmälan av varornas ankomst om varorna får importeras till EU eller inte. 

Automatiserat avgörande används vid handläggning av summariska införseldeklarationer och deklarationer för tillfällig lagring. Tullen ger svar på eller ogiltigförklarar deklarationer. Vid införsel och tillfällig lagring fattas automatiserat bara sådana avgöranden där kundens yrkanden bifalls.

Transitering

Vid transiteringsförfarande kan varor transporteras under tullövervakning över gränser och genom områden utan att betala tullar och övriga avgifter för dem. Vid automatiserat beslutsförfarande utfärdas frigörandebeslut och beslut om lossningstillstånd vid transitering för godkända aktörers tulldeklarationer. Vid transitering fattas avgöranden automatiserat bara i enlighet med kundens yrkanden.

Ändring av förtullning, dvs. omprövning

Vid omprövning används automatiserat beslutsförfarande vid statistikändringar i vissa på förhand bestämda situationer samt vid ogiltigförklaring av tulldeklarationer vid importförtullning efter att förtullningsbeslutet har genererats. 

Vid statistikändringar som avgörs automatiserat är det fråga om sådana ändringar som inte påverkar beskattningsvärdet eller beskattningen och där sökanden inte har begärt ändring av ursprungsland eller varukod. Ogiltigförklaringarna av tulldeklarationer utgör ett nytt automatiserat avgörande som infördes den 30 september 2024. Till detta avgörandeförfarande styrs förtullningar som gjorts med koden för ytterligare förfarande F48 och som hänför sig till den så kallade gemensamma särskilda ordningen för moms IOSS (Import One Stop Shop), när man i begäran har angett den ersättande förtullningens nummer eller lagt till en motiveringstext.

Vid omprövning styrs till automatiserat beslutsförfarande endast de fall där sökandens yrkanden godkänns till alla delar. Ärenden som avgörs automatiskt av omprövningsfunktionen förutsätter i regel inte prövning från fall till fall. I vissa situationer kan också ett beslut som kräver fallspecifik prövning fastställas automatiskt, om förslaget gällande fallet har skickats till kunden för hörande och denne inte har avgett ett bemötande till förslaget inom tidsfristen eller har meddelat att hen godkänner beslutsförslaget som sådant. Då har tjänstemannen emellertid på förhand bedömt de omständigheter som kräver prövning från fall till fall, och beslutet fastställs enligt det som angetts i förslaget.

Mer detaljerade beskrivningar av beslutsförfarandena finns i besluten om införande.

Rättsmedel

Enligt förvaltningslagen ska kunden ha möjlighet att begära omprövning genom en omprövningsbegäran eller ett jämförbart rättsmedel i sådana situationer av automatiserat avgörande där kundens yrkande inte godkänns eller där beslutet rör någon annan part. Att lämna in en begäran om omprövning är ett rättsmedel genom vilket kunderna kan få sina ärenden handlagda av en människa på det sätt som avses i dataskyddsförordningen. Kravet på rättsmedel gäller inte ärenden där kundens yrkande godkänns, om ärendet inte rör någon annan part. 

Tullen använder inte automatiserat avgörande i situationer där kundens yrkande inte godkänns eller där beslutet rör andra parter. Undantag utgör begäranden om ogiltigförklaring av en importtulldeklaration vilka kan avgöras automatiserat så att begäran bifalls eller avslås samt situationer där ett ärende som anhängiggjorts genom en deklaration förfaller på grund av att tidsfristen gått ut eller på grund av kundens passivitet. 

I fråga om avgöranden som fattats automatiserat vid Tullen kan omprövning i regel begäras hos Tullen. Anvisningar för upprättande av begäran om omprövning finns i Tullens beslut. I beslutet anges också kontaktuppgifter via vilka kunden kan begära ytterligare information om beslutet.

I vissa situationer är det inte möjligt att begära omprövning. För ogiltigförklaringar av tulldeklarationer på grund av kundens passivitet kan omprövning inte begäras, utan kunden kan anhängiggöra ärendet på nytt genom en ny tulldeklaration. Begäranden om ogiltigförklaring som handläggs vid omprövningsfunktionen är för sin del begäranden om omprövning i vars avgöranden omprövning inte får begäras hos Tullen, utan ändring i dessa söks genom besvär hos förvaltningsdomstolen. I fråga om begärandena om ogiltigförklaring används automatiserat avgörande endast när ärendet avgörs enligt kundens yrkande. När kundens yrkande godkänns anses denne inte ha behov av dataskyddsrättsligt skydd för att få beslutet behandlat av en människa.

Dataskydd

Behandlingen av personuppgifter vid Tullens automatiserade beslutsfattande beskrivs närmare i Tullens dataskyddsbeskrivning.

Mera information

Mera information om användningen av automatiserat beslutsförfarande och besluten om införande fås per e-post via Tullens registratorskontor på adressen kirjaamo@tulli.fi, per telefon på numret +358 (0)295 527 000 eller per post på adressen Tullen, PB 512, 00101 Helsingfors.

Uppdatering av uppgifter

Denna webbsida uppdateras när ett automatiserat beslutsförfarande ändras eller när ett nytt Denna webbsida uppdateras när ett automatiserat beslutsförfarande ändras eller när ett nytt automatiserat beslutsförfarande införs.