Hoppa till innehåll

Mekanismen för koldioxidjustering vid gränserna (CBAM) medför betydande ändringar för importörer

Mekanismen för koldioxidjustering vid gränserna (Carbon Border Adjustment Mechanism, CBAM) är EU:s nya verktyg för förebyggande av koldioxidläckage, dvs. att utsläpp styrs till länder utanför EU. Mekanismen tillämpas på så kallade CBAM-varor som importeras från ett land utanför EU till EU. Exempel på CBAM-varor är vissa järn- och stålprodukter, gödselmedel, aluminium- och cementprodukter samt väte och el.

Målet med mekanismen är att priserna på varor som importeras till EU bättre ska återspegla deras koldioxidinnehåll. Samtidigt vill man ge tredjeländer, utländska tillverkare och importörer i EU incitament att minska sina utsläpp.

Tillämpningen av mekanismen för koldioxidjustering vid gränserna inleds med en övergångsperiod som börjar 1.10.2023, vilket innebär att importörer ska rapportera CBAM-varornas utsläpp till kommissionen i CBAM-övergångsregistret.

Från och med år 2026 blir importen av CBAM-varor tillståndspliktig.

Vem omfattas av de nya skyldigheterna?

Skyldigheterna gäller för alla som importerar CBAM-varor. Med import avses all import från ett land utanför EU till EU, även t.ex. införsel av varor som beställts via nätet och gåvor.

Följande varor som importeras från länder utanför EU är CBAM-varor vilkas utsläpp måste rapporteras till kommissionen i CBAM-övergångsregistret:  

  • vissa järn- och stålvaror
    • Produkter tillverkade av dessa varor, t.ex. skruvar, muttrar och brickor.
  • järnmalm
  • vissa gödselmedel
  • vissa aluminiumvaror
  • vissa cementvaror
  • vissa kemikalier
  • el.

Notera att rapporten bara ska göras för CBAM-varor som frigörs för övergång till fri omsättning inom EU. Du behöver inte rapportera om varorna, när de inte förtullas in i EU:s område (t.ex. tillfällig införsel eller aktiv förädling av varor).

För följande varor behöver ingen rapport lämnas in:

  • Varor som enligt ursprungsbestämmelserna har ursprung i EU  

  • Varor som enligt ursprungsbestämmelserna har ursprung i Island, Liechtenstein, Norge eller Schweiz (EES-länderna).

    • Beakta att importlandet inte är avgörande med tanke på rapporteringsskyldigheten utan varans ursprungsland.  Om du t.ex. importerar varor med ursprung i Kina från Schweiz, måste du rapportera varornas utsläpp.

  • varor med ursprung i territorierna Büsingen, Helgoland, Livigno, Ceuta eller Melilla (specialområden i EU)
  • försändelser av ringa värde, dvs. värda högst 150 euro (art. 23 i tullfrihetsförordningen)
    • Exempel: 
      Du tar emot en försändelse från ett land utanför EU innehållande både CBAM-varor (t.ex. skruvar) och andra varor. Försändelsens totalvärde överskrider 150 euro. Om värdet på CBAM-varorna (skruvarna) i försändelsen är 150 euro eller mindre, anses försändelsen vara en försändelse av ringa värde, och du behöver inte rapportera utsläppen till kommissionen.

      Försändelsens värde anses vara CBAM-varornas värde utan transportkostnader.
  • CBAM-varor som införs i resenärers personliga bagage och vars sammanlagda värde är högst 150 euro
  • varor som ska befordras eller användas inom ramen för militär verksamhet enligt artikel 1.49 i kommissionens delegerade förordning (EU) 2015/2446.

Notera att man inte kan använda den här listan för tariffering av varor. Kolla alltid rätt varukod i Fintaric-tjänsten. Vid behov kan du få hjälp av tullrådgivningen. Läs mer på sidan Hur hittar jag rätt varukod?

Cement

Du hittar de här varukoderna i Fintaric-tjänsten, under avdelning V, Mineraliska produkter.

  • 2507 00 80 Andra kaolinartade leror
  • 2523 10 00 Cementklinker
  • 2523 21 00 Portlandcement: vit cement
  • 2523 29 00 Portlandcement: annan
  • 2523 30 00 Aluminatcement
  • 2523 90 00 Annan hydraulisk cement

El

Du hittar den här varukoden i Fintaric-tjänsten, under avdelning V, Mineraliska produkter.

  • 2716 00 00 Elektrisk energi

Kemikalier

Du hittar den här varukoden i Fintaric-tjänsten, under avdelning VI, Produkter av kemiska och närstående industrier

  • 2804 10 00 00: Väte som rent ämne

Gödselmedel

Du hittar den här varukoden i Fintaric-tjänsten, under avdelning VI, Produkter av kemiska och närstående industrier.

  • 2808 00 00: Salpetersyra; blandningar av svavelsyra och salpetersyra som rent ämne
  • 2814 Ammoniak, vattenfri eller i vattenlösning
    • 2814 10 00 00    - Vattenfri ammoniak (ammoniak i gasform NH3)
    • 2814 20 00 00    - Ammoniak i vattenlösning (lösning NH4OH)
    • Båda ovannämnda som rent ämne
  • 2834 21 00 Kaliumnitrat som rent ämne
  • 3102 Kvävegödselmedel, mineraliska eller kemiska. Den här varukoden omfattar bl.a.
    • karbamid (urinämne), även löst i vatten
    • ammoniumsulfat; dubbelsalter och blandningar av ammoniumsulfat och ammoniumnitrat
    • ammoniumnitrat fast eller löst i vatten (även för annat än gödselbruk), blandade med kalciumkarbonat eller andra oorganiska ämnen utan gödselverkan
    • natriumnitrat
    • blandningar av karbamid och ammoniumnitrat, lösta i vatten eller ammoniak
  • 3105 (Gödselmedel eller blandningar av gödselmedel) Mineraliska eller kemiska gödselmedel som innehåller två eller tre av grundämnena kväve, fosfor och kalium; andra gödselmedel; varor enligt detta kapitel i tablettform eller liknande former eller i förpackningar med en bruttovikt av högst 10 kg:
    • (utom 3105 60 00 gödselmedel som innehåller både fosfor och kalium)

Järn och stål

Du hittar den här varukoden i Fintaric-tjänsten, under avdelning V, Mineraliska produkter.

  • 2601 12 00 Sintrad järnmalm, även anrikad, utom rostad svavelkis och andra rostade naturliga järnsulfider

Du hittar de här varukoderna i Fintaric-tjänsten, under avdelning XV, Oädla metaller och varor av oädel metall.

  • 72 Järn och stål:
    • Obearbetade material; produkter i form av granulat eller pulver
      • utom följande ferrolegeringar: 7202 2 ferrokisel, 7202 3 ferrokiselmangan, 7202 50 00 ferrokiselkrom, 7202 70 00 ferromolybden, 7202 80 00 ferrovolfram och ferrokiselvolfram, 7202 91 00 ferrotitan och ferrokiseltitan, 7202 92 00 ferrovanadin, 7202 93 00 ferroniob, 7202 99 10 ferrofosfor, 7202 99 30 ferrokiselmagnesium, 7202 99 80 andra, 7204)
    • Järn och olegerat stål
    • Rostfritt stål 
    • Annat legerat stål; ihåligt borrstål av legerat eller olegerat stål
  • 73 Varor av järn eller stål:
    • 7301 Spont av järn eller stål, även med borrade eller stansade hål eller tillverkad genom sammanfogning, profiler av järn eller stål
    • 7302 Banbyggnadsmateriel av järn eller stål för järnvägar eller spårvägar
    • 73 03 – 73 06 Rör av järn eller stål
    • 7307 Rördelar av järn eller stål
    • 7308 Konstruktioner och delar till konstruktioner av järn eller stål 
    • 7309 Cisterner, tankar, kar och liknande behållare av järn eller stål, med en rymd av mer än 300 l, även med inre beklädnad eller värmeisolerade men inte försedda med maskinell utrustning eller utrustning för uppvärmning eller avkylning
    • 7310 Tankar, fat, burkar, flaskor, askar och liknande behållare av järn eller stål, med en rymd av högst 300 l, även med inre beklädnad eller värmeisolerade men inte försedda med maskinell utrustning eller utrustning för uppvärmning eller avkylning
    • 7311 Behållare för komprimerad eller till vätska förtätad gas 
    • 7318 Skruvar, bultar, muttrar, nitar, kilar, sprintar, saxsprintar, underläggsbrickor (inbegripet fjäderbrickor) och liknande artiklar 
    • 7326 Andra varor av järn eller stål 
       

Aluminium

Du hittar de här varukoderna i Fintaric-tjänsten, under avdelning XV, Oädla metaller och varor av oädel metall.

  • 7601 Aluminium i obearbetad form 
  • 7603 Pulver och fjäll av aluminium 
  • 7604 Stång och profiler av aluminium 
  • 7605 Tråd av aluminium
  • 7606 Plåt och band av aluminium, med en tjocklek av mer än 0,2 mm 
  • 7607 Folier av aluminium med en tjocklek av högst 0,2 mm 
  • 7608 Rör av aluminium
  • 7609 00 00 Rördelar, t.ex. kopplingar, knärör och muffar
  • 7610 Konstruktioner och delar till konstruktioner, av aluminium, plåt, stång, profiler, rör o.d. av aluminium, bearbetade för användning i konstruktioner
  • 7611 00 00 Cisterner, tankar, kar och liknande behållare, med en rymd av mer än 300 l
  • 7612 Fat, burkar, flaskor, askar och liknande behållare (inbegripet förpackningsrör och förpackningstuber), med en rymd av högst 300 l
  • 7613 00 00 Behållare av aluminium för komprimerad eller till vätska förtätad gas, t.ex. tryckluftsflaskor
  • 7614 Tvinnad tråd, linor, flätade band o.d., av aluminium, utan elektrisk isolering:
  • 7616 Andra varor av aluminium: spik, stift, märlor, skruvar, bultar, muttrar, nitar, kilar, sprintar, saxsprintar, underläggsbrickor och liknande artiklar, duk, galler och nät (inbegripet stängselnät), andra varor av aluminium

  • Ta reda på om din importvara är en CBAM-vara som omfattas av CBAM-förordningen.
  • Se till att du får alla de uppgifter du behöver för rapporter under övergångsperioden från tillverkaren eller säljaren av varorna.
  • Du behöver ett EORI-nummer för import och rapportering av CBAM-varor.
  • Skapa en rapporteringsprocess.
  • Samla ihop de importuppgifter som ska rapporteras fr.o.m. 1.10.2023 och förbered dig på att rapportera till kommissionen
  • Rapportera rätt uppgifter i tid, så undviker du sanktioner och kan ansöka om tillstånd för godkänd CBAM-deklarant
  • Förbered dig redan nu på tiden efter övergångsperioden: skaffa tillstånd för godkänd deklarant redan år 2025.
  • Följ situationen:

Rapportering under övergångsperioden 1.10.2023–31.12.2025 

Importören måste rapportera CBAM-varornas utsläpp till kommissionen kvartalsvis.

  • Rapporterna ska göras i CBAM-övergångsregistret inom tidsfristen. 
  • Du behöver inte rapportera alls om du inte fört in några CBAM-produkter under rapporteringsperioden. 

Vem rapporterar?

Importören eller hens ombud rapporterar importer av CBAM-produkter kvartalsvis till kommissionen.  

Notera:

  • Om du har förtullat en CBAM-vara själv, måste du också rapportera själv.
  • Om du har anlitat ett ombud och ombudet gjort förtullningen som ett direkt ombud, måste du rapportera själv.
  • Om du har anlitat ett ombud och ombudet gjort förtullningen som ett indirekt ombud, kom överens med ombudet, om du gör rapporten själv eller om ombudet gör den.

Uppgifter som ska rapporteras

I rapporten ska du lämna dessa uppgifter: importvarornas kvantitet, varornas direkta och indirekta utsläpp, eventuellt pris för kol som betalats i ursprungslandet och kompensationer för detta. 

Beräkningssättet samt rapporteringssättet för varornas direkta och indirekta utsläpp har preciserats i kommissionens genomförandeförordning. I förordningens bilaga I anges de uppgifter som ska lämnas i CBAM-rapporten.

Hur får jag uppgifterna om utsläpp för rapporten?

Utsläppsuppgifterna måste fås från tillverkaren av varan.

Kommissionen har på sin infosida om mekanismen för koldioxidjustering vid gränserna, Carbon Border Adjustment Mechanism, i punkten Guidance publicerat stödmaterial för inhämtande av utsläppsuppgifter från tillverkare av varorna. Du kan be att tillverkaren fyller i en blankett för utsläppsuppgifter (CBAM communication template for installations) och skickar den till dig.

Det finns ifyllda exempel av blanketten och en instruktionsvideo på engelska.

Se till att du använder den senast uppdaterade versionen av blanketten för utsläppsuppgifter och andra material.

Rapporteringsperioder och tidsfrister för inlämning av rapporterna

Rapporteringsperiod Tidsfrist för inlämning av rapporten  Tidsfrist för att komplettera rapporten
Oktober-december 2023 31.1.2024 31.7.2024
Januari-mars 2024

30.4.2024

31.7.2024
April-juni 2024

31.7.2024

30.8.2024
Juli-september 2024 31.10.2024 30.11.2024
Oktober-december 2024 31.1.2025 18.2.2025
Januari-mars 2025 30.4.2025  31.5.2025
April-juni 2025 31.7.2025 31.8.2025
Juli-september 2025 31.10.2025 30.11.2025
Oktober-december 2025 31.1.2026 28.2.2026

Då tidsfristen löpt ut kan du begära möjlighet att rapportera försenat. Se anvisningarna om detta under ”Så här begär du möjlighet att rapportera efter att tidsfristen löpt ut”.

Under perioden 1.7–31.12.2024 kan du använda något av följande sätt att beräkna utsläppen, om anläggningen använder det:

  • Ett system för koldioxidprissättning där anläggningen är belägen 
  • Ett obligatoriskt system för utsläppsövervakning där anläggningen är belägen 
  • Ett system för utsläppsövervakning vid anläggningen som kan omfatta verifiering utförd av en ackrediterad kontrollör

Användningen av dessa alternativ förutsätter att de ger lika täckande och noggranna utsläppsuppgifter som de metoder som fastställs i CBAM-lagstiftningen.

Om du inte kan använda dig av dessa alternativ, ska utsläppsuppgifterna lämnas utan flexibilitet enligt CBAM-lagstiftningen. Ingen verifiering av utsläppsuppgifterna förutsätts i detta skede utan verifieringssystemet införs först den 1 januari 2026.

Användning av standardvärden

Från och med den 1.7.2024 kan du endast använda standardvärden för beräkning av utsläpp från komplexa varor.

Komplexa varor är varor där man i tillverkningen av dem använt andra CBAM-varor. Vid rapporteringen av inbäddade utsläpp från komplexa varor enligt definitionen i CBAM-förordningen kan upp till 20 % av de totala utsläppen baseras på standardvärden.

För andra varor ska de faktiska utsläppsuppgifterna rapporteras under övergångsperioden. Om rapporteringen baserar sig helt på standardvärden, kan detta enligt CBAM-förordningen betraktas som lämnande av en felaktig rapport.

Du kan ändra rapporten i efterhand

Under övergångsperioden kan du göra ändringar i en rapport som du lämnat in i CBAM-övergångsregistret inom två månader efter utgången av rapporteringsperioden.

Om du senare märker t.ex. att det funnits fel i en rapport eller om du har fått korrigerade utsläppsuppgifter från tillverkaren, kan du be Tullen om samtycke till ändring av rapporten. Kontakta oss på adressen cbam@tulli.fi för mera anvisningar. Rapporten kan lämnas in på nytt inom ett år efter att rapporteringsperioden tagit slut. 

Om rapporten inte kompletteras inom tidsfristen eller om rapporten saknas helt, kan det leda till en felavgift och det kan bli svårare att senare få status som godkänd CBAM-deklarant.

Vart ska jag rapportera?

Lämna in uppgifterna i kommissionens CBAM-övergångsregister (CBAM Transitional registry)

Om du inte har fått de behövliga utsläppsuppgifterna inom utsatt tid, borde de läggas till i rapporten senare. Inge alltid en rapport, fastän du inte skulle ha fått de faktiska utsläppsuppgifterna. Ange i rapporten att du inte har fått de faktiska utsläppsuppgifterna. I rapporten ska du då ange ytterligare uppgifter om de utsläppsuppgifter som saknas. Du måste också bevisa att du vidtagit alla behövliga åtgärder för att få utsläppsuppgifterna.

Om aktören inlämnar en felaktig eller bristfällig rapport, kan Tullen som behörig myndighet påbörja ett korrigeringsförfarande och påföra aktören en felavgift. Tullen använder kommissionens anvisningar som riktlinjer. Enligt anvisningen behöver ingen felavgift påföras, om den behöriga myndigheten anser att importören gjort det som behövs för att få uppgifterna som krävs för rapporten.

Tullen beslutar alltid om eventuella påföljder separat från fall till fall. Tullen kan begära att importören uppvisar en utredning över vad hen gjort för att skaffa fram de uppgifter som behövs. Utredningen kan innehålla bland annat

  • kopior av e-postkorrespondens där importören begär utsläppsuppgifter till exempel från varornas säljare, tillverkare, en eventuell handelspartner eller representant eller den aktör som ansvarar för verksamheten vid anläggningen
  • ett handelsavtal som visar längden på avtalsperioden och där man möjligtvis har kommit överens om att tillverkaren är skyldig att leverera utsläppsuppgifterna till importören
  • någon annan tillförlitlig utredning.

Under fliken ”Utsläpp” (Emissions) i CBAM-registret ska du i fältet ”Tillämplig rapporteringsmetod” (Additional Information) skriva motiveringar till de rapporterade uppgifterna eller brister i dem. Sådana ytterligare uppgifter kan till exempel vara dokument som påvisar vad importören gjort för att få utsläppsuppgifterna. Ytterligare uppgifter kan också vara en beskrivning av produktionsrutter eller andra händelser som gör rapporteringen svår eller omöjlig. Ladda under fliken ”Ytterligare information” (Supplementary) upp de dokument som visar vilka åtgärder du vidtagit för att få tillgång till utsläppsuppgifterna.

Anvisningar och ett exempel på hur rapporten upprättas finns i punkten ”Exempel på hur rapporten upprättas".

Enligt den ikraftvarande CBAM-förordningen får endast en godkänd CBAM-deklarant föra in CBAM-varor till unionens tullområde från och med 1 januari 2026.  Ett kriterium för beviljade av tillstånd för godkänd CBAM-deklarant är fullgörande av skyldigheterna i CBAM-förordningen.  Försummelse av rapporteringen kan således utgöra ett hinder för beviljande av tillstånd.

Så här använder du CBAM-övergångsregistret

Om du är företagets verkställande direktör, kan du göra rapporterna själv. Identifiera dig med Suomi.fi-identifikationen i CBAM-övergångsregistret. Du behöver inga fullmakter. En verkställande direktör kan också ge en annan person fullmakt att sköta rapporteringen eller att befullmäktiga andra personer.

Om du har en firma ska du ge dig själv fullmakt.

Om du t.ex. ger en revisionsbyrå eller konsultfirma fullmakt att sköta rapporteringen, ska ärendefullmakten inte ges till själva företaget, utan till en anställd vid företaget. Den anställda loggar in i CBAM-övergångsregistret med EORI-numret för det företag som gett fullmakten (se instruktionerna i punkten ”Inloggningsanvisningar för företag”).

Vilken fullmakt behövs?

  • Använd fullmakten ”Deklarering av uppgifter gällande mekanismen för koldioxidjustering vid gränserna.”
  • Fullmakten måste vara en ärendefullmakt.

Se anvisningar:

Den befullmäktigade ser företagets uppgifter

Notera att om man använder Suomi.fi-fullmaktstjänsten då en befullmäktigad person (t.ex. en anställd vid en revisionsbyrå) sköter ärenden elektroniskt på ett företags vägnar, kan den befullmäktigade personen se alla företagets uppgifter.

Du behöver ett EORI-nummer för att logga in i registret.  För att använda tjänsten krävs även Suomi.fi-identifikation

Logga in i CBAM-övergångsregistret via EU:s kundportal (Trader Portal) (bilden nedan).

När du loggar in, gör dessa val:   

  • Domän: Tull (Customs)
  • Land: Finland
  • Aktörstyp: Anställd (Employee)
  • Jag agerar på följande persons/organisations vägnar: ”Följande (fysiska/juridiska) person med”
  • Aktörstyp: Ekonomisk aktör (Economic Operator)
  • Typ av ID: EORI-nummer
  • ID: Företagets EORI-nummer
  • Välj: ”Direkt”
  • Godkänn: ”Jag samtycker till att…”

Därefter tas du till Suomi.fi-identifieringen och vidare till övergångsregistret.

CBAM-övergångsregistret i EU:s kundportal (Trader Portal)

Anvisningar om identifiering i EU:s e-tjänster

Du behöver denna identifikation när du loggar in i CBAM-övergångsregistret som privatperson

CBAM-rapporterna inges till EU-kommissionens CBAM-övergångsregister, som man loggar in i via EU-tullarnas gemensamma e-tjänst.

När du loggar in i registret som privatperson, behöver du följande:

  • ett giltigt EU Login-konto
  • ett giltigt EORI-nummer
  • Tullens godkännande för inloggning i CBAM-övergångsregistret.

Gör så här:

Skapa ett EU Login-konto

  • Gå till EU Login.
  • Du kan ändra språk i tjänsten t.ex. till svenska genom att klicka på språkmenyn. 
  • Påbörja skapandet av ett konto genom att klicka på ”Skapa konto” eller genom att identifiera dig via kontot i en annan tjänst. Trots att autentiseringstjänsten stöder användningen av flera konton på sociala medier vid inloggning, rekommenderar Tullen att dessa inte används.
  • Fyll i uppgifterna som krävs, såsom ditt namn och e-postadress. I fältet ”Språk för e-postmeddelande” kan du välja på vilket språk du vill ha e-post.
  • Till slut ska du klicka på knappen ”Skapa konto”.
  • Du får ett bekräftelsemeddelande till din e-post med en länk för skapande av lösenord. Beakta att länken för skapande av ett lösenord bara är giltig i 24 timmar.
  • Kommissionens anvisning om EU Login (på engelska)

Ansök om EORI-nummer och begär med samma ansökan åtkomst till CBAM-övergångsregistret

  • Privatpersoner ansöker om EORI-nummer med en blankett. Närmare information och blanketterna finns på sidan EORI-nummer.
  • Ange i blanketten användarnamnet för ditt EU Login-konto.
  • I EORI-ansökningsblanketten ska du välja ”Jag har importerat eller importerar CBAM-varor och behöver åtkomst till CBAM-övergångsregistret för rapportering. En kopia av mitt identitetsbevis finns som bilaga till denna registreringsblankett.”
  • Blanketten ska skickas till Tullen per e-post. Bifoga en skannad kopia av ett officiellt identitetsbevis (pass eller identitetskort) till e-postmeddelandet. Skanna den sida i identitetsbeviset som är försett med ditt foto.
  • Skicka blanketten till den e-postadress som angetts i blanketten. Vi rekommenderar att du använder säker e-post när du skickar personuppgifter eller annan sekretessbelagd information till Tullen. Läs mer om säker e-post

Innan du loggar in

Du behöver ett EORI-nummer och en EU Login-konto för att logga in i registret. Se anvisningarna under ”Identifikation som privatpersoner behöver”.

Logga in så här

Logga in i CBAM-övergångsregistret via EU:s kundportal (Trader Portal) (bilden nedan).

 När du loggar in, gör dessa val: 

  • Domän: Carbon Border Adjustment Mechanism
  • Land: Finland
  • Aktörstyp: Ekonomisk aktör (Economic Operator)
  • Typ av ID (Type of ID): EORI-nummer
  • ID: Skriv in ditt EORI-nummer här
  • Jag agerar på följande persons/organisations vägnar: Mig själv
  • Kryssa för rutan ”Jag samtycker till att information om min identitetsprofil…”
  • Klicka på ”Skicka”.

Inloggningssida för EU:s kundportal.

  • På sidan som öppnas ska du i fältet ”Enter your e-mail…” ange ditt EU Login-användarnamn eller e-postadressen för vilken användarnamnet har skapats
  • Klicka på den blåa knappen ”Next”
  • På följande sida ska du mata in ditt EU Login-lösenord i fältet ”Password”
  • Välj verifieringssätt under ”Choose your verification method”.
    • Kommissionen rekommenderar tvåstegsverifiering med en QR-kod
  • Klicka på knappen ”Sign in”
  • Skanna QR-koden med EU Login-appen i din mobiltelefon
  • Skriv in engångslösenordet som skickats till din telefon i fältet ”Code generated by your app”
  • Klicka på knappen ”Sign in”

Specifika anvisningar om hur du använder övergångsregistret finns på kommissionens webbplats.

Om du får felmeddelanden då du gör rapporten hittar du felmeddelandena och anvisningar om hur du åtgärdar felen på fliken “Error Messages Glossary” i dokumentet ”CBAM Quarterly Report structure (XLS format)”, som finns på kommissionens webbplats under ”Where to report”.

Du kan byta språk i övergångsregistrets inställningar via profilikonen uppe till höger. Byt språk genom att välja ”Inställningar” (eng. ”Preferences”).

Obs: Fälten som markerats med en röd asterisk (*) i CBAM-övergångsregistret är obligatoriska.

1. Ifyllande av uppgifter på förhand

2. Börja fylla i rapporten

3. Fyll i varorna och deras utsläppsuppgifter

4. Färdigställ rapporten

5. Skicka rapporten

6. Ändring av rapporten i efterhand

7. Gör så här när du inte har fått faktiska utsläppsuppgifter för CBAM-rapportering

 

1. Ifyllande av uppgifter på förhand

Du kan spara till exempel följande uppgifter för upprättandet av rapporten i CBAM-övergångsregistret.

Dina kontaktuppgifter

  • På startsidan under ”Min profil” (My Profile Information), klicka på ”more” klicka på ”more”
  • Under ”Kontaktuppgifter”, klicka på knappen ”Redigera” (Edit)
  • Skriv in kontaktuppgifterna i följande fält
    • Kontaktpersonens fullständiga namn (Contact Person Full name)
    • Telefon (Phone)
    • E-postadress (E-mail address)
  • Klicka på Spara (Save)

Skapa en verksamhetsutövare (Operator)

Med verksamhetsutövare avses en person som driver eller kontrollerar en anläggning i ett tredjeland.

Det är inte obligatoriskt att fylla i verksamhetsutövarens uppgifter i registret på förhand, men det kan snabba upp upprättandet av rapporten då uppgifterna redan finns i registret. Om du vill lägga till verksamhetsutövare, gör så här: 

  • Klicka på ”more” under ”Verksamhetsutövare” (Operators) på startsidan
  • Klicka på den blåa knappen ”Skapa en verksamhetsutövare” (Create an Operator)
  • Fyll i verksamhetsutövarens uppgifter i de nedanstående fälten
  • I fältet ”Verksamhetsutövarens ID” (Operator ID) kan du fylla i en valfri kombination av siffror och bokstäver
  • Klicka på knappen ”Skapa” (Create)

Skapa anläggningar (Installations)

Med anläggning avses en stationär teknisk enhet där varans produktionsprocess utförs.

Det är inte obligatoriskt att fylla i anläggningarnas (Installations) uppgifter på förhand, men det kan snabba upp upprättandet av rapporter, eftersom uppgifterna redan finns i registret. Om du vill lägga till anläggningar, gör så här:

  • Klicka på ”more” under ”Anläggningar” (Installations) på startsidan
  • Klicka på den blåa knappen ”Skapa en anläggning” (Create an Installation)
  • Fyll i anläggningens uppgifter i de nedanstående fälten
  • I fältet ”Anläggnings-ID” (Installation ID) kan du fylla i en valfri kombination av siffror och bokstäver
  • Klicka på ”Sök i registret över verksamhetsutövare för anläggningar i tredjeland” (Search in third country installation operators registry)

    Fönster där du söker Sök i registret över verksamhetsutövare för anläggningar i tredjeland
  • Välj namnet på verksamhetsutövaren som driver anläggningen och klicka på ”Ok” 
    Fönster där du väljer namnet på aktören som upprätthåller anläggningen.
  • Klicka på ”Skapa” (Create) uppe till höger
 

2. Börja fylla i rapporten

  • På startsidan under ”Mina kvartalsrapporter” (My Quarterly Reports), klicka på ”more”
  • Skapa en rapport:
    • Om du vill skapa en ny rapport, klicka på ”Skapa” (Create) vid den rätta rapporteringsperioden.
    • Om du har tillgång till en XML-fil, välj ”Ladda upp” (Upload) vid den rätta rapporteringsperioden.
    • Om du har lämnat en rapport för en tidigare rapporteringsperiod kan du använda den gamla rapporten som underlag. Börja då fylla i rapporten genom att välja ”Create using Previous Report” vid den rätta rapporteringsperioden.
  • Välj ”Huvudnivå” (Header Info) till vänster på sidan
    Huvudnivå
  • Välj fliken ”Rapporterande deklarant” (Reporting declarant).
    • Fyll i kontaktuppgifterna.
    • Om du inger rapporten på ett företags vägnar, ska du i fliken fylla i företagets uppgifter. Ange företagets namn (eller ersätt vid behov ditt namn med företagets namn) i fältet ”Namn” (Name).
      Fältet ”Namn”
    • Välj under ”Roll” (Role) alternativet ”Importer for all Goods” (Importör för alla varor).
    • Fyll i dina adressuppgifter under ”Adress” (Address).
  • Välj fliken ”Importör” (Importer).
    • Klicka på kryssrutan ”Deklaranten agerar som importör” (Declarant acts as importer), om alla varor du rapporterat har samma importör. Då använder programmet automatiskt denna uppgift vid varje varupost.
      Kryssrutan ”Deklaranten agerar som importör”
  • Fyll inte i fliken ”Indirekt tullombud” (Indirect Customs Representative) om du inte är ett indirekt tullombud.
  • Obs: Ett tullombud är en aktör som av en annan aktör har befullmäktigats att genomföra de åtgärder och formaliteter som enligt tullagstiftningen krävs vid den senares kontakter med tullmyndigheter. Tullombudet kan vara t.ex. en speditionsfirma.
  • Om du agerar som indirekt tullombud:
    • Välj rätt alternativ under ”Roll” (Role) på fliken ”Rapporterande deklarant” (Reporting declarant).
    • Välj fliken ”Indirekt tullombud” (Indirect Customs Representative).
    • Om du har agerat som indirekt tullombud för alla importer som du rapporterat, då ska du välja ”Deklaranten agerar som indirekt tullombud” (Declarant acts as representative).

3. Lägg till varor och ange utsläppsuppgifter 

  • Välj ”Importerade varor” (Goods imported) till vänster på sidan 
    Välj ”Importerade varor”
  • Klicka på den blå knappen ”Lägg till en vara” (Add a good).
  • För rapporten behöver du de 8 första siffrorna av varukoden, varav de 6 första utgör HS-numret och de två följande KN-numret.
  • Under ”Vara” (Commodity), ange i fältet ”HS-undernummer” (HS sub-heading code) de sex första siffrorna i varukoden. Välj rätt varukod i menyn som öppnas.
  • Under ”KN-nummer” (CN code), välj de två följande siffrorna i varukoden.

    Meny Importerade varor
  • Varubeskrivningen visas automatiskt i fältet ”Varubeskrivning” (Description of goods). Varubeskrivningen kan redigeras.

  • Under ”Ursprungsland” (Country of Origin), välj koden för ursprungslandet

  • Fortsätt från ”1. Begärt förfarande” (Requested procedure).

  • Under ”Importområde” (Area of Import) välj ”EU – EU by means of Customs import declaration”, om varan har övergått till fri omsättning med en tulldeklaration

  • I fältet ”Begärt förfarande” (Requested procedure), välj det tullförfarande som använts 

    •  Till exempel: 40 - övergång till fri omsättning

  • (Välj vid behov rätt föregående tullförfarande under ”Föregående förfarande” (Previous procedure))

  • Under ”Varumått (per förfarande)” (Goods measure (per procedure)), fyll i de importerade varornas nettovikt i ton i fältet ”Nettovikt” (Net mass).

  • I fältet ”Typ av måttenhet” (Type of measurement) ska du som måttenhet välja ”Ton” (Tonnes).

  • Du kan ange tilläggsuppgifter om varorna i fältet ”Särskilda referenser för varor” (Special references for goods).
  • Vid förfarandet för aktiv förädling, gör så här:
    • Ange de uppgifter som krävs under ”Information om aktiv förädling” (Inward processing information).
    • Kryssrutan ”Aktiv förädling” som visas under ”Varumått (per förfarande)” (Goods measure (per procedure) innebär följande:
    • Om du har frigjort CBAM-varor för övergång till fri omsättning, kryssa inte för rutan. Ange varornas nettovikt.
    • Om du har använt CBAM-varor vid framställningen av varor som övergått till fri omsättning, kryssa för rutan och ange nettovikten för CBAM-varorna som använts vid framställningen.
  • Vid förfarandet för aktiv förädling ska avräkningsnotan laddas upp som en bilaga till rapporten.
    Meny "Information om aktiv förädling"

    Meny "Varumått"
  • I menyn till vänster, klicka på knappen ”Lägg till ett utsläpp” (Add an emission).

    Meny "Lägg till ett utsläpp”
  • Välj produktionsland under ”Produktionsland” (Country of production).
  • Lägg till uppgiften om verksamhetsutövare (Operator) genom att klicka på knappen ”Lägg till ny” (Add new) under ”Anläggningens företagsnamn” (The company name of the installation).

Meny "Produktionsland"

  • Du kan lägga till uppgifterna manuellt eller, om du har lagt till uppgifterna om verksamhetsutövaren på förhand, kan du klicka på ”Sök i registret över verksamhetsutövare för anläggningar i tredjeland” (Search in third country installation operators registry).
  • Välj verksamhetsutövare och klicka ”OK”. Verksamhetsutövarens uppgifter fylls i automatiskt i de nedanstående fälten.
  • Lägg till uppgiften om anläggning genom att klicka på knappen ”Lägg till ny” (Add new) under ”Anläggning” (Installation).
  • Du kan lägga till uppgifterna manuellt eller, om du har lagt till uppgifterna om anläggningen på förhand, kan du klicka på ”Sök i anläggningsregistret” (Search in installations registry).
  • Välj i listan som öppnas den anläggning där varorna har framställts och klicka på ”OK”. Anläggningens uppgifter fylls i automatiskt i fälten
  • Välj fliken ”Utsläpp” (Emissions).

Fliken ”Utsläpp”

  • Under ”Varumått (producerade)” (Goods measure (produced)), ange varornas nettovikt i ton i fältet ”Nettovikt” (Net mass).
  • I fältet ”Typ av måttenhet” (Type of measurement unit) ska du som måttenhet välja ”Ton” (Tonnes).
  • Mata in uppgifterna för de direkta utsläppen:
    • Då du använder faktiska värden, välj under ”Direkta inbäddade utsläpp” (Direct embedded emissions) alternativet ”Actual data” (Faktiska uppgifter) som ”Typ av bestämning” (Type of determination). 
    • Dessutom ska du välja ”Commission rules” (regler i enlighet med kommissionens genomförandeförordning) under ”Typ av tillämplig rapporteringsmetod” (Type of applicable reporting methodology) om du rapporterar enligt de metoder som fastställs i CBAM-lagstiftningen.

      Meny ”Direkta inbäddade utsläpp”
  • Om du rapporterar utsläppsuppgifter som fåtts med andra metoder, välj ”Other methods” (Andra metoder) under ”Typ av tillämplig rapporteringsmetod” (Type of applicable reporting methodology). I detta fall ska du ange tilläggsuppgifter om rapporteringsmetoden i fältet ”Tillämplig rapporteringsmetod” (Additional information). Meny ”Typ av tillämplig rapporteringsmetod”
    • I fältet ”Specifika (direkta) inbäddade utsläpp” (Specific direct embedded emissions), ange specifika produktrelaterade direkta utsläpp. Avskilj decimalerna med en punkt.

Meny ”Specifika (direkta) inbäddade utsläpp”

  • Mata in uppgifterna för de indirekta utsläppen:
    • Då du använder faktiska utsläppsuppgifter, välj under ”Indirekta inbäddade utsläpp” (Indirect embedded emissions) alternativet ”Actual data” (Faktiska uppgifter) som ”Typ av bestämning” (Type of determination).
      • Välj källan för emissionsfaktorn under ”Källa för emissionsfaktor” (Source of emission factor). 
        • Om du använder den genomsnittliga emissionsfaktorn för ursprungslandet, välj ”Commission based on IEA data”.
        • Under ”Källa för el” (Source of electricity), välj ”Received from the grid” (Mottagen från elnätet).
        • Ange mängden elström som förbrukats under ”Förbrukad el” (Electricity consumed).
      • Om du väljer ”Other” (Annan) som källa för emissionsfaktorn ska du också fylla i ”Annan källangivelse” (Other source indication) och ”Källa till emissionsfaktorvärde” (Source of emission factor value).
        • Lägg till emissionsfaktorn under ”Emissionsfaktor” (Emission factor).
        • Välj under ”Källa för el” (Source of electricity) källan för den elström som använts i produktionen.
        • Ange mängden elström som förbrukats under ”Förbrukad el” (Electricity consumed).
  • Välj fliken ”Parametrar” (Parameters).

Fliken ”Parametrar”

  • På denna flik visas fält som ska fyllas i utifrån varuspecifika kriterier.
  • Under ”Produktionsmetod” (Production method), lägg till de uppgifter som behövs gällande produktionsvägarna
  • Under ”Kvalificeringsparametrar för direkta utsläpp” (Direct Emissions qualifying parameters) och ”Kvalificeringsparametrar för indirekta utsläpp” (Indirect Emissions qualifying parameters), lägg till uppgifter om de särskilda parametrar som används för att fastställa produktrelaterade utsläpp
  • Se vid behov tilläggsinformation i genomförandeförordning (EU) 2023/1773, artikel 3; bilaga I, ”Uppgifter som ska lämnas i CBAM-rapporterna”; och avsnitt 2 i bilaga IV, ”Sektorsspecifika parametrar som ska ingå i meddelandet”. 
  • Välj fliken Koldioxidpris som ska betalas” (Carbon Price Due).
  • Lägg på denna sida till uppgifter om koldioxidpriset, som debiteras i ursprungslandet för produktrelaterade utsläpp, om du har dessa uppgifter
  • Välj fliken ”Ytterligare information” (Supplementary).
  • Skriv vid behov tilläggsuppgifter i fältet ”Ytterligare information” (Additional information). Fältet är obligatoriskt om du inte anger uppgifter om verksamhetsutövare eller anläggning.
  • Vid behov kan du lägga till dokument under ”Styrkande handlingar” (Supporting documents) genom att klicka på knappen ”Lägg till ny” (Add new).
  • Obs: Om du inte har angett faktiska utsläppsuppgifter ska du lämna in en redogörelse för vad du gjort för att skaffa fram de uppgifter som krävs. Ange i fältet ”Ytterligare information” en motivering för uppgifterna som rapporterats eller för brister i dem. Som ytterligare information kan man också ange en beskrivning av produktionsvägar eller andra omständigheter som gör rapporteringen svår eller omöjlig. Om det behövs kan du under ”Styrkande handlingar” lägga till t.ex. dokument som visar vad du har gjort för att få fram utsläppsuppgifterna. 
  • Klicka på ”Validera” (Validate) upptill till höger.
    • Om du får felmeddelanden hittar du felmeddelandena och anvisningar om hur du åtgärdar felen på fliken “Error Messages Glossary” i dokumentet ”CBAM Quarterly Report structure (XLS format)”, som finns på kommissionens webbplats under ”Where to report”.
  • Klicka på ”Spara” (Save) upptill till höger.
 

4. Färdigställ rapporten 

  • Klicka på ”Huvudnivå” (Header info) i menyn till vänster

Meny "Huvudnivå"

  • Välj fliken ”Behörig myndighet” (Competent authority).
    • I fältet ”Referensnummer” (Reference number) ska det stå ”FI000032” Om uppgiften saknas, meddela detta till cbam@tulli.fi
  • Välj fliken ”Underskrifter” (Signatures).
    • Du behöver inte ange något under ”Datum för undertecknande” (Date of signature).
    • Ange orten under ”Place of signature”
    • Ange ditt namn under ”Underskrift (fullständigt namn)” (Signature Full Name).
    • Ange din roll inom organisationen under ”Undertecknarens befattning” (Position of person signing).
    • o    Kryssa för rutorna ”Jag intygar att…” (I certify that to the…) och ”Jag bekräftar att de data…” (I confirm that the data…).

5. Skicka rapporten  

  • Kontrollera uppgifterna i rapporten genom att klicka på ”Validera” (Validate) uppe till höger
    • Om du får felmeddelanden hittar du felmeddelandena och anvisningar om hur du åtgärdar felen på fliken “Error Messages Glossary” i dokumentet ”CBAM Quarterly Report structure (XLS format)”, som finns på kommissionens webbplats under ”Where to report”.
  • Det går att spara rapporten som ett utkast genom att klicka på knappen ”Spara som utkast” (Save as draft).
  • När rapporten är färdig att skickas in, klicka på knappen ”Lämna in” (Submit).

Knappen ”Lämna in”

6. Ändring av rapporten i efterhand

  • Om du vill göra ändringar i rapporten senare inom den tillåtna tidsfristen, välj alternativet ”Yes, I expect to make changes…”. Annars väljer du ”No, I do not expect to make any changes…”.

Menyn ”Yes, I expect to make changes…”

  • Mera information om ändring av rapporten i efterhand finns på vår CBAM- webbsida under ”rapporteringsskyldighet till kommissionen – Hur?”
 

7. Gör så här när du inte har fått faktiska utsläppsuppgifter för CBAM-rapportering

När du rapporterar utsläppsuppgifter för perioden 1.7‒30.9.2024 och perioderna därefter, ska du i rapporten ange faktiska utsläppsuppgifter för CBAM-varorna. Utsläppsuppgifterna måste fås från tillverkaren av varan.

Om du inte har fått de behövliga utsläppsuppgifterna inom utsatt tid, borde de läggas till i rapporten senare. Inge alltid en rapport, fastän du inte skulle ha fått de faktiska utsläppsuppgifterna. Ange i rapporten att du inte har fått de faktiska utsläppsuppgifterna. I rapporten ska du då ange ytterligare uppgifter om de utsläppsuppgifter som saknas. Du måste också bevisa att du vidtagit alla behövliga åtgärder för att få utsläppsuppgifterna. Läs anvisningarna i punkten ”Utsläppsuppgifter saknas – vad gör jag och eventuella följder”.

Anvisningarna nedan kompletteras utgående från meddelanden från kommissionen. Vi informerar separat om ändringar.

Ange uppgifterna i övergångsregistret på följande sätt:

  1. Gå till fliken ”Utsläpp” (Emissions)
  2. I fältet ”Nettovikt” (Net mass) ska du ange varornas nettovikt i ton.
  3. I fältet ”Typ av måttenhet” (Type on measurement unit) ska du som måttenhet välja ”Ton” (Tonnes).
  4. Under rubriken ”Direkta inbäddade utsläpp” (Direct embedded emissions) ska du i fältet ”Typ av bestämning” (Type of determination) välja alternativet ”Actual data not available”.
  5. I fältet ”Tillämplig rapporteringsmetod” (Additional information) ska du ange en motivering till varför de faktiska utsläppsuppgifterna saknas.
  6. Under rubriken ”Indirekta inbäddade utsläpp” (Indirect embedded emissions) ska du i fältet ”Typ av bestämning” (Type of determination) välja alternativet ”Actual data not available”.
  7. Du får ett varningsmeddelande i orange när du skickar eller bestyrker rapporten. Varningsmeddelandet hindrar inte rapporten från att skickas.

    På fliken ”Ytterligare information” (Supplementary) ska du ladda upp de dokument som visar vilka åtgärder du vidtagit för att få tillgång till utsläppsuppgifterna.

Flik "Ytterligare information"

Flik "Ytterligare information"

Varningsmeddelande i orange

Be först att Tullen skickar dig det referensnummer som systemet kräver genom att mejla adressen cbam@tulli.fi. Ange ”CBAM-referensnummer” som ämne i e-postmeddelandet, där du även anger företagets EORI-nummer och den rapporteringsperiod som du vill lämna rapporten för. När du har fått referensnumret från Tullen, gör så här:

  • Logga in i CBAM-övergångsregistret och gå till sidan ”Mina kvartalsrapporter” (My Quarterly Reports). 
  • Vid den rätta rapporteringsperioden, klicka på knappen ”Request delayed submission”.
  • Välj i menyn ”Delayed Submission Reason” alternativet ”Requested by NCA” som orsak till sen inlämning och ange sedan referensnumret som du fått från Tullen i fältet som öppnas.

Du har 30 dagar på dig att lämna in rapporten.

Skyldigheter fr.o.m. 1.1.2026:

Importören ska ha tillstånd för godkänd CBAM-deklarant från Tullen för inlämnande av årsdeklarationer. Tillståndet är giltigt i hela EU-området. Tillståndet kan sökas fr.o.m. 31.12.2024.

Förutsättningar för att få tillståndet är till exempel följande:

  • Sökanden är etablerad i en medlemsstat.
  • Sökanden har inga skatteskulder vid indrivning, inga allvarliga eller upprepade överträdelser av tull- eller skattelagstiftningen eller marknadsmissbruk under de 5 år som föregår ansökningsåret.
  • Sökanden har inga anmärkningar om allvarliga brott som hänför sig till sökandens ekonomiska verksamhet.
  • Sökanden har följt föreskrifterna i CBAM-förordningen, till exempel rapporterat på det sätt som krävs under övergångsperioden.

Importören ska skaffa avgiftsbelagda utsläppscertifikat, dvs CBAM-certifikat. Ett antal certifikat behövs motsvarande de utsläpp som uppkommit vid tillverkningen av varorna. Ett certifikat motsvarar ett ton utsläpp kopplat till importerade varor.

Antalet inköpta certifikat begränsas inte.

Medlemsstaterna säljer certifikaten på kommissionens handelsplats och de registreras automatiskt till ett CBAM-konto, som kommissionen skapar för varje deklarant. 80 procent av behovet av certifikat ska finnas på CBAM-kontot kvartalsvis. Certifikat som saknas ska skaffas inom tidsfristen för inlämnandet av CBAM-årsdeklarationen.

Priset på CBAM-certifikatet bekräftas varje vecka baserat på genomsnittet av föregående veckas auktionspriser i The European Union Emissions Trading System (ETS) Våren 2023 har priset på en utsläppsrätt varit cirka 85-90 euro.

Under vissa förutsättningar köper kommissionen tillbaka högst en redjedel av det totala antalet förvärvade utsläppscertifikat.

För inlämnandet av årsdeklarationer ska man ansöka om tillstånd för godkänd CBAM-deklarant.

En importör som är etablerad i EU kan lämna in deklarationen själv eller anlita ett indirekt ombud. Om deklarationen inges av ett indirekt ombud, ska denne skaffa ett tillstånd för godkänd CBAM-deklarant.

En importör som är etablerad utanför EU ska anlita ett indirekt ombud som har tillstånd för godkänd CBAM-deklarant

Den godkända CBAM-deklaranten ska lämna in årsdeklarationen till kommissionen årligen senast 31.5. Den första årsdeklarationen för importer gjorda under år 2026 ska lämnas in senast 31.5.2027. 

  • Deklarationens uppgifter: importvarorna och deras direkta utsläpp samt uppgifter om antalet behövliga CBAM-certifikat. 

  • I deklarationen anges varornas faktiska utsläpp (för importerad el normalvärden). Om det inte är möjligt att ange de faktiska utsläppen, ska normalvärden anges.

  • Uppgifterna i CBAM-deklarationen granskas av en ackrediterad kontrollör.

CBAM-deklaranten ska föra bok över de uppgifter som behövs för att beräkna utsläppsdata. Bokföringen ska förvaras i fem år.

Kommissionen granskar deklarationerna och meddelar sina iakttagelser till Tullen, som utreder saken med importören.

Läs mer

På kommissionens webbsida Carbon Border Adjustment Mechanism (europa.eu) finns mera information om ämnet på engelska, till exempel:

  • Vanliga frågor: "CBAM - Questions and Answers" under FAQ
  • Vägledningar för övergångsperioden (Guidance documents) både för importörer och aktörer utanför EU under Guidance
  • Kommissionens blankett för utsläppsuppgifter ”CBAM communication template for installations” samt exempel och instruktionsvideo med anknytning till blanketten under Guidance
  • Webbinarer och inlärningsmaterial både produktgruppsvis och för alla CBAM-aktörer under Sectoral information

Om termerna

I den offentliga debatten har också till exempel termerna ”koldioxidtull” och ”koldioxidskatt” använts för mekanismen för koldioxidjustering vid gränserna. Det är emellertid inte fråga om tull eller skatt utan om ett avgiftsbelagt CBAM-certifikat.

Blogg

Aktuellt om mekanismen för koldioxidjustering vid gränserna – bloggar skrivna av sakkunniga.

Ta kontakt