Tullens kunddelegation diskuterade förändringar i tullbranschens verksamhetsmiljö och påverkningsmöjligheter

Utgivningsdatum 25.11.2025 13.12 | Publicerad på svenska 26.11.2025 kl. 10.53
Typ:Pressmeddelande

Tullens kunddelegation samlades i Böle den 24 november 2025. Kunddelegationen består av representanter för Tullen och för näringslivets organisationer och branschförbund. Ordförande för mötet var Stefan Aniszewski, som var ställföreträdare för Tullens generaldirektör.

Reformen av lagen om Tullens förvaltning går vidare till behandling i riksdagen. Syftet med reformen är att förtydliga ämbetsverkets ledningssystem, och i och med ändringen övergår Tullen till modellen för ett chefsstyrt ämbetsverk. 

Tullen har slutfört de samarbetsförhandlingar som inleddes i maj. Den nya organisationsstrukturen avses träda i kraft våren 2026. Tullens roll som säkerhetsmyndighet stärks när resurserna riktas allt effektivare i en föränderlig verksamhetsmiljö.

Hamnsäkerhetsprojekt på Tullens ansvar

Tullen har huvudansvaret för hamnsäkerhetsprojektet, vars mål är att stärka hamnsäkerheten och säkerställa en störningsfri verksamhet i hamnarna. Projektet syftar till att förhindra påverkan från aktörer inom den organiserade brottsligheten och deras verksamhet i hamnarna. Andra ansvariga för projektet är finansministeriet, inrikesministeriet, justitieministeriet och Polisstyrelsen. Tullen har dessutom kallat representanter från kommunikationsministeriet, Gränsbevakningsväsendet, Finlands Hamnar rf, Finlands speditions- och logistikförbund, Hamnoperatörerna rf samt Försörjningsberedskapscentralen.

EU:s sanktioner mot Ryssland kringgås med allt mer komplicerade metoder. EU:s 19:e sanktionspaket har trätt i kraft och genomförandet främjas tillsammans med kunderna. Tullen har ett starkt förtroende för det nationella och internationella samarbetet inom tillsyn och lagövervakning.

Reformen av tullklareringssystemet har förbättrat kundnöjdheten – nästa stora förändring är unionens tullreform

Den nästan 10 år långa reformen av tullklareringssystemen blir klar enligt EU:s tidtabell. Projektet avslutas nästa år. Det sista ibruktagandet sker i maj 2026, men det finns inte längre några betydande reformer som påverkar kunderna.

Tullens företagskunder är allt nöjdare med sina Intrastat-ärenden, tullklareringens meddelandedeklarering samt kundservicen. Detta är resultatet av framgångsrik utveckling av datasystem, lyssnande till kundernas önskemål och en framgångsrik kommunikation om förändringar.

Trilogförhandlingarna om unionens nya tullkodex inleddes sommaren 2025 och målet är att de ska slutföras under innevarande år. Tullen förbereder sig för de kommande förändringarna. Särskilt har avskaffandet av tullfrihetsgränsen på 150 euro för varor och hanteringsavgifterna för e-handelsförsändelser väckt diskussion.

Företagens administrativa börda minskar

Från och med 2026 kommer finländska företag att ha mindre administrativt arbete, eftersom företagen inte längre behöver göra anmälningar om varor som de för in till Finland från andra EU-länder. Uppgifterna om införsel i EU-intern handel fås i fortsättningen från andra EU-länders utförseluppgifter. Uppgiftsskyldigheten upphör hos mer än 4 400 finländska företag. Ändringen gör företagens arbete betydligt lättare, så kunderna välkomnade reformen.

Mera information: tullöverinspektör Marjo Saastamoinen (marjo.saastamoinen@tulli.fi)

Kundmeddelande