Exporten gav Finland livskraft mindre än tidigare också år 2024

Utgivningsdatum 6.2.2025 9.08 | Publicerad på svenska 7.2.2025 kl. 12.08
Pressmeddelande

Enligt Tullens preliminära uppgifter minskade värdet på Finlands varuexport med 5,5 procent år 2024. Sverige blev vårt största exportland, Förenta staterna kom på tredje plats.

Enligt Tullens preliminära uppgifter uppgick värdet på Finlands export år 2024 till 72,2 miljarder euro. Värdet minskade med 5,5 procent från år 2023. Värdet på importen uppgick till 74,3 miljarder euro. Detta värde minskade med 3,3 procent från år 2023.

Finland fick igen i fjol mindre livskraft av export än tidigare. Exportvolymerna sjönk redan till 1997 års nivå, analyserar statistikdirektör Olli-Pekka Penttilä.

Enligt de preliminära uppgifterna för år 2024 blev Sverige vårt största exportland och Tyskland det näst största. Värdet på exporten till båda länderna var nästan detsamma, knappt 8,1 miljarder euro. Förenta staterna var Finlands tredje största exportland för varor. Värdet på exporten till Förenta staterna sjönk till 17,9 procent och var 7,0 miljarder euro.

Exporten av energiprodukter sjönk med en fjärdedel

År 2024  var det exporten av farmaceutiska produkter (+23,4 % jämfört med 2023) som fick värdet på den totala exporten att öka mest, medan exporten av energiprodukter (-25 % jämfört med 2023) fick värdet att  minska mest. Värdet på importen minskade i nästan alla betydande varukategorier, men importen av farmaceutiska produkter ökade något. Importen av energiprodukter sjönk enligt preliminära uppgifter med 8,7 procent. Värdet på importen av energiprodukter var 4,9 miljarder euro större än värdet på exporten.

Stängningen av östgränsen påverkade gränstrafiken

Av Finlands utrikeshandel transporteras 95,3 procent till sjöss mätt i kilogram. Antalet fartyg till finländska hamnar låg år 2024 ungefär på samma nivå som år 2023, dvs. 28 820 farfygsanlöp. Detta är 22,2 procent mindre än år 2019.

Flygtrafiken växte något år 2024, men var fortfarande mer än en femtedel under 2019 års nivå. 

Antalet tågvagnar från Ryssland till Finland sjönk med 13 procent från år 2023. Östgränsen passerades inte av en enda last- eller personbil år 2024. Vid gränsen mot Sverige växte gränstrafiken med cirka 4 procent och vid den norska gränsen med en dryg procent från år 2023.

Först var det effekterna av coronapandemin och sedan raset av Rysslandshandeln som har fått trafiken över finska gränsen att minska i betydande grad, konstaterar Penttilä.

Blygsam import och export med Ryssland

År 2024 uppgick värdet på Finlands export till Ryssland till 357,4 miljoner euro (-46,0 % jämfört med år 2023) och värdet på Finlands import från Ryssland till 900,2 miljoner euro (-27,5 % jämfört med år 2023). Finlands export till Kazakstan uppgick till 121,3 miljoner euro, som är 55,8 procent mindre är året innan.

Till Finland importeras fortfarande nickelsten från Ryssland och från Finland exporteras kopparsten till Ryssland. Ryssland har kunnat ersätta varuimporten från västländerna med import närmast från Kina. EU-ländernas export till länderna i Centralasien är fortfarande dubbelt så stor som år 2021, men Finlands export till centralasiatiska länder rasade år 2024, berättar Penttilä.

Statistikmeddelande för år 2024

​​​​​​​​​​Uppdaterad 10.2. klockan 10:30

Mediemeddelande