EU:s nyaste sanktionspaket mot Ryssland utvidgar exportsanktionerna och betonar företagens ansvar
Europeiska unionens 14:e sanktionspaket mot Ryssland utvidgar igen exportsanktionerna och i fortsättningen omfattas de flesta varugrupper i allt större utsträckning av sanktionerna. I paketet förbjuds också godstransporterna i vägtrafik inom EU för företag som minst till en fjärdedel ägs av ryssar.
Europeiska unionens 14:e sanktionspaket mot Ryssland utvidgar de varugrupper som omfattas av exportsanktionerna.
– Med tanke på en effektiv övervakning av sanktioner har tydliga och entydiga sanktionsbelagda varugrupper en nyckelposition. Vi har också lyft fram detta regelbundet i samband med beredningen av nya sanktionspaket och det är bra att varugrupperna utökats i nästan varje paket. Ur övervakningens synvinkel har det också varit mycket frustrerande, om t.ex. bara den ena av två liknande produkter omfattas av sanktionerna, fastän produkterna används för samma ändamål, konstaterar Tullens generaldirektör Sami Rakshit.
I det aktuella sanktionspaketet gäller utvidgningen av varuomfattningen bl.a. kemikalier, plastprodukter och delar till grävmaskiner och traktorer. Exportsanktionerna har utvidgats till att också gälla fordon som liknar terränghjulingar.
Under januari–maj i år exporterades från Finland sådana varor som nu omfattas av sanktionerna till ett sammanlagt värde av nästan 5 miljoner euro. Mest exporterades produkter som klassificeras som plastvaror, till ett sammanlagt värde av 3,3 miljoner euro.
– Inverkan av detta nya sanktionspaket på Finlands export är tämligen liten mätt i euro, eftersom många finländska företag ansvarsfullt dragit sig tillbaka från den ryska marknaden. Som jag ser det så påverkar de nya sanktionerna därför företagens verksamhet mera i många andra EU-länder, påpekar Rakshit.
Åtgärderna för att förhindra kringgåendet av sanktionerna följs upp
För att förhindra att sanktioner kringgås förbjuder EU att nya vägtransportföretag med ryskt ägarskap till 25 % eller mera grundas. Förbudet gäller efter övergångsperioden också alla transportföretag med en sådan ägarstruktur som grundats efter den 8 april 2022. Dessa företag får inte längre sköta godstransporter i EU eller transittransporter genom EU-länder. Transportföretag ska på begäran visa upp ett intyg över ägarstrukturen.
I det nya sanktionspaketet framhävs också uppföljningen av de åtgärders effekter som införts för att förhindra kringgåendet av sanktioner. Uppföljning kommer att ske i fråga om de återexportrestriktioner som införts i det tolfte sanktionspaketet. Företagen i EU-länderna ska genom avtalsvillkor säkerställa att de varor som de eller deras dotterbolag exporterat ut ur EU eller sålt till aktörer utanför EU inte återexporteras till Ryssland.
– För att sanktionerna ska vara effektiva, ska alla medlemsländer iaktta dem så som överenskommits. Jag anser att denna uppföljning av sanktionernas effekter som gäller alla medlemsländer är mycket välkommen. Med hjälp av uppföljningen är det också möjligt att hitta problempunkter, allt bättre förhindra kringgåendet av sanktioner och därigenom förbättra sanktionernas effekter, summerar Rakshit.
Förbudet mot återexport gäller bl.a. olika teknologier (bilagorna XI, XX, XXXV och XL till sanktionsförordningen) samt vapen och ammunition som förtecknas i förordningens bilaga I.
De nya sanktionerna har publicerats i EU:s officiella tidning 24.6.2024. Sanktionspaketet trädde i kraft den 25 juni 2024.
Utrikesministeriets meddelande (24.6.2024): EU utvidgar sina sanktioner mot Ryssland och ingriper i kringgåendet av sanktionerna