Nya ursprungsregler i handeln mellan EU och Chile fr.o.m. 1.2.2025
Ett nytt interimsavtal om handel mellan EU och Chile (ITA, Interim Trade Agreement) träder i kraft den 1 februari 2025. Detta avtal ersätter associeringsavtalet från år 2002 mellan EU och Chile. Genom ITA-avtalet slopas största delen av de återstående tullarna. Varorna är berättigade till tullfri förmånsbehandling vid import till Europeiska unionen eller Chile, om de uppfyller kraven enligt de moderniserade ursprungsreglerna enligt avtalet.
Kommissionen har publicerat avtalet i sin helhet i Europeiska unionens officiella tidning 20.12.2024. Ursprungsreglerna finns i avtalets kapitel 3, avsnitt A. De produktspecifika ursprungsreglerna förtecknas varukodsvis i bilaga 3-B och de inledande anmärkningarna som preciserar tillämpningen av reglerna finns i bilaga 3-A.
De mest betydande förändringarna för exportörer och importörer i bestämmelserna om ursprung gäller ursprungsbevis och produktspecifika ursprungsregler, som huvudsakligen är flexiblare än tidigare. Enligt de nya ursprungsreglerna är en urspungsförsäkran upprättad av exportören och importörens kunskap godtagbara ursprungsbevis i fortsättningen. Varucertifikat EUR.1 kan således inte längre användas för att bevisa varors förmånsberättigande ursprung. Det är också viktigt för EU-exportörer att beakta att upprättande av ursprungsförsäkringar vid export till Chile kräver registrering i REX-systemet.
Godtagbara ursprungsbevis i fortsättningen
Att produkterna är berättigade till förmånsbehandling ska bevisas med ett ursprungsbevis som importören ska visa upp i importlandet i samband med tulldeklareringen. Enligt avtalet mellan EU och Chile är följande ursprungsbevis godtagbara i fortsättningen:
- ursprungsförsäkran upprättad av exportören (statement on origin), som ersätter den tidigare fakturadeklarationen.
- importörens kunskap (importer's knowledge)
Importörens kunskap används för tillfället också i EU:s nyare frihandelsavtal med Japan, Storbritannien och Nya Zeeland.
Ursprungsförsäkran
En ursprungsförsäkran upprättad av exportören är formbunden och dess form fastställs i bilaga 3-C till handelsavtalets ursprungsregler. Ursprungsförsäkran kan anges på en faktura eller något annat kommersiellt dokument som beskriver ursprungsprodukten tillräckligt noggrant för att den ska kunna identifieras vid Tullen. Ursprungsförsäkran kan gälla bara en sändning eller flera sändningar med identiska ursprungsprodukter.
Alla EU-exportörer kan upprätta en ursprungsförsäkran för sändningar som innehåller ursprungsprodukter till ett värde av högst 6 000 euro. Om sändningen överskrider detta värde, kan bara företag som är registrerade i REX-systemet upprätta en ursprungsförsäkran. Då ska företaget i ursprungsförsäkran ange sitt FIREX-nummer som företaget fått i samband med registreringen i REX-systemet. Om en finländsk exportör har fått ett FIREX-nummer genom att registrera sig som exportör av produkter med ursprung i EU till exempelvis Japan eller Storbritannien, så används samma FIREX-nummer även i ursprungsförsäkringarna vid export till Chile. Det är ännu inte känt hurdant identifieringsnummer som eventuellt ska anges av chilenska exportörer.
Om exportören levererar samma produkter regelbundet till sin kund, kan ursprungsförsäkran också upprättas som en ursprungsförsäkran för en längre period. Detta betyder att ursprungsförsäkran kan upprättas i ett enda dokument för flera sändningar med identiska ursprungsprodukter. En ursprungsförsäkran kan upprättas för högst 12 månader åt gången, och giltighetstiden ska anges i den. När en ursprungsförsäkran för en längre period används, ska beskrivningen av ursprungsprodukten vara särskilt noggrann. Om det sammanlagda värdet på alla de olika sändningarna i en ursprungsförsäkran för en längre period uppgår till högst 6 000 euro, behöver exportören inte vara REX-registrerad för att kunna upprätta en ursprungsförsäkran för en längre period.
Importörens kunskap
Importören kan också yrka på förmånlig tullbehandling för ursprungsvaror genom att åberopa importörens kunskap. Då behöver importören inte uppvisa något ursprungsintyg med formbunden text och behöver inte heller vara registrerad i EU:s REX-system.
Ansökan om förmånlig tullbehandling måste dock alltid basera sig på sådana uppgifter som importören erhållit från exportören och på dokumentbevis, med vilka importören vid behov kan påvisa för Tullen att produkten uppfyller villkoren enligt ursprungsreglerna. Sådana uppgifter innefattar ofta affärshemligheter som exportören eller tillverkaren endast kan utlämna till importören genom ett sekretessavtal eller ifall importören hör till samma företagskoncern.
Dokumentkoderna för förmånsbehandling i tulldeklarationen
När man yrkar på förmånsbehandling för produkter med ursprung i Chile, ska man i importdeklarationen ange 300 som kod för förmånsbehandling.
Dessutom ska man i importdeklarationen ange dokumentkoden för den typ av ursprungsbevis på basis av vilket importören yrkar på förmånsbehandling.
- Dokumentkoden för en enskild sändnings ursprungsförsäkran är U123 och för en ursprungsförsäkran som omfattar flera sändningar U124. Som identifierare för dokumentet anges numret och datumet för det dokument på vilket ursprungsförsäkran har upprättats.
- När yrkandet på förmånsbehandling baserar sig på importörens kunskap ska dokumentkod U125 användas. Som identifierare för dokumentet anges numret och datumet för en sådan faktura eller annat kommersiellt dokument på basis av vilket produkterna går att identifiera.
Kumulation
Så som tidigare så ingår i ursprungsreglerna bilateral kumulation för användning av material med ursprung i EU och Chile. Detta innebär att en produkt med ursprung i en part ska anses ha ursprung i en annan part, om produkten används som ursprungsmaterial vid tillverkningen i den andra parten. Bestämmelsen om kumulationen finns i avtalets artikel 3.3.
De nya ursprungsreglerna innefattar också bestämmelser om utvidgad kumulation som kan användas vid produktion av tonfiskkonserver. Utvidgad kumulation tillämpas på material som klassificeras enligt kapitel 3 i Harmoniserade systemet och har ursprung i de länder som avses i punkt 4 i artikel 3.3 och som används vid produktion av tonfiskkonserver som klassificeras enligt undernummer 1604.14 i Harmoniserade systemet. I praktiken innebär detta att material med ursprung i de länder som avses i punkt 4 i artikel 3.3 anses som materiel med ursprung i någondera avtalsparten vid produktion av tonfiskkonserver.
Beakta dock att utvidgad kumulation ännu inte kan tillämpas när avtalet träder i kraft, eftersom denna typ av kumulation kräver att EU:s och Chiles handelskommitté godkänner den. Vi informerar separat när utvidgad kumulation kan tillämpas.
Det är också bra att beakta att kumulationen bara kan tillämpas om bearbetningen och behandlingen är mer omfattande än de otillräckliga behandling- eller bearbetningsåtgärder som avses i artikel 3.6.
Övergångsbestämmelser
Förmånsbehandlingen enligt avtalet kan också tillämpas på produkter som uppfyller kraven och som på den dag då avtalet träder i kraft är under transitering eller i tillfällig lagring i tullager eller i frizoner.
För produkterna ska en ansökan om förmånsbehandling lämnas till den importerande partens tullmyndighet inom två år efter avtalets ikraftträdande. När förmånsbehandling söks ska en ursprungsförsäkran visas upp för den importerande partens tullmyndighet. Importörens kunskap kan inte användas som ursprungsbevis för produkter som på den dag då avtalet träder i kraft är under transitering eller i tillfällig lagring i tullager eller i frizoner.
Toleranser
Bestämmelserna om allmän tolerans, dvs. om den högsta tillåtna andelen icke-ursprungsmaterial, ingår i de nya ursprungsreglerna i en egen artikel 3.5.
Den allmänna toleransen är 10 procent som tidigare. Toleranserna för textilprodukter enligt kapitlen 50–63 i HS-nomenklaturen har fastställts separat i de inledande anmärkningarna för de produktspecifika ursprungsreglerna i bilaga 3-A.
Bokföringsmässig uppdelning vid lagring
Enligt de nya ursprungsreglerna är det i fortsättningen möjligt att tillämpa bokföringsmässig uppdelning. Detta betyder att aktörer kan lagra ursprungsmaterial och icke-ursprungsmaterial av samma art och av samma handelskvalitet med samma tekniska och fysiska egenskaper utan att hålla dem fysiskt åtskilda från varandra. Det räcker alltså att förvalta lagrade material med olika ursprung och deras mängder bara genom en bokföringsmässig metod.
Transporter mellan avtalsländer
De tidigare bestämmelserna om direkt transport av varor står nu i det nya avtalet under rubriken ”Oförändrat skick” i artikel 3.14. Reglerna är till största delen likadana som tidigare. Enligt de nya reglerna är det dock möjligt att lagra eller ställa ut produkter under transport i ett tredjeland. Produkterna ska dock kvarstå under tullövervakning i det tredjelandet.
Förbudet mot tullrestitution slopas
De nya ursprungsreglerna har inte längre någon bestämmelse om förbudet mot tullrestitution. Exporten är således i fortsättningen berättigad till tullrestitution, om hen vid export till Chile upprättar ett ursprungsbevis enligt ITA-avtalet för en produkt vid vars tillverkning man använt icke-ursprungsmaterial och som efter tillverkningen uppfyller kraven på ursprungsprodukt enligt avtalet. Detta gäller mest produkter som hänförts till förfarandet för aktiv förädling i EU.
De mest betydande förändringarna i produktspecifika ursprungsregler
Utseendet av de produktspecifika ursprungsreglerna har förenhetligats med de andra frihandelsavtal som EU slutit under den senaste tiden. Detta syns till exempel i den konsekventa användningen av termerna CC, CTH och MaxNOM samt i att reglerna bara anges i två kolumner i stället för de tidigare fyra kolumnerna.
De produktspecifika reglerna har förenhetligats, förenklats och lindrats för flera produkter. Till exempel jordbruksprodukter enligt kapitlen 6, 7, 8, 9, 10 och 12 och HS-nummer 2401 som odlats eller skördats i en parts territorium anses som produkter med ursprung i den parten, fastän de hade odlats från frön, lökar, grundstammar, sticklingar, skott, knoppar eller andra levande växtdelar som importerats från det andra landet. Likaså har de produktspecifika reglerna för vissa andra jordbruksprodukter och bearbetade jordbruksprodukter förenklats.
Förenhetliganden och lättnader har också gjorts till exempel i fråga om mineraliska bränslen (kapitel 27), kemikalier (kapitlen 28–39), plaster och gummi (kapitlen 39–40) samt för metaller (kapitlen 72–83). I fråga om många produktgrupper, såsom cellulosa (kapitel 47), papper, kartong och papp (kapitel 48) samt tryckalster (kapitel 49) betyder lättnaden att reglerna har ersätts av enklare regler som gäller ändringen av varukoden eller undernumret (CTH eller CTHS).
Reglerna för maskiner och apparater (kapitlen 84 och 85) har i huvudsak förenhetligats och lindrats. Detta har gjorts bl.a. genom att avskaffa kombinerade regler som innefattat ett krav på att två olika regler ska uppfyllas, såsom den procentuella maximimängden för användningen av tredjelandsmaterial och ändringen av varukoden. Till exempel elbilsbatterier har nu i stället för en kombinerad regel två alternativa separata ursprungsregler, dvs. varukodsändring eller 50 procents maximigräns för användning av materiel med ursprung i tredjeländer. Motsvarande alternativ har införts också för de flesta produkter enligt kapitlen 86–89.
Reglerna för bilar och andra fordon enligt varukoderna 8701–8707 har lindrats så att maximigränsen för användning av tredjelandsmaterial är nu 40 % i stället för den tidigare 40 %.
Aktörerna ska alltid säkerställa att den produktspecifika ursprungsregeln uppfylls samt att bearbetningsprocessen är mer omfattande än de otillräckliga behandlings- eller bearbetningsåtgärder som avses i artikel 3.6.
Mera information på kommissionen webbplats:
Handelsrelationerna mellan EU och Chile (på engelska)
Kommissionens publikation om ikraftträdande av handelsavtalet mellan EU och Chile (på engelska)
Mera information på Tullens webbplats:
Tullförmåner på basis av ursprung
yritysneuvonta@tulli.fi