Hoppa till innehåll

Välkommen! Detta är vår nya, officiella webbplats fr.o.m. 24.4.2024. Notera att en del av innehållet inte ännu är färdigt.

Mitkä ovat Tullin seuraavat kehitysaskeleet? - keskustelua käytiin Tullin asiakasneuvottelukunnassa

Julkaisuajankohta 29.11.2022 7.47
Tiedote

Tullin asiakasneuvottelukunta kokoontui etäkokoukseen 28.11.2022. Asiakasneuvottelukunta koostuu elinkeinoelämän järjestöjen ja toimialaliittojen sekä Tullin edustajista. Kokouksen puheenjohtajana toimii Tullin pääjohtaja Hannu Mäkinen

Pääjohtaja avasi keskustelun kertomalla Tullin kehityssuunnista. Etenkin ICT-toimialueella on suuria ja haastavia hankkeita. Puheenvuorossaan hän toi myös esiin Tullin varautumissuunnittelun ja -valmistelun erilaisia poikkeustilanteita varten. 

Keskustelua käytiin myös EU:n tullitoiminnan uudistamisesta. Komissio julkaisee ehdotuksen uudistuksista vuoden 2023 ensimmäisellä vuosipuoliskolla. Toimintasuunnitelmassa korostuvat verkkokaupan ja riskien hallinnan lisäksi muun muassa vaatimusten noudattamisen edistäminen ja tulliviranomaisten yhtenäinen toiminta. Tullin fiskaalinen rooli on muuttumassa enemmän ympäristön ja ihmisten suojamiseen tavaravalvonnan viranomaisena.

Esillä oli myös pakotteiden vaikutus ulkomaankaupassa. Venäjän viennin ja tuonnin vähenemisen lisäksi niiden vaikutus on näkynyt myös ulkomaankaupan kuljetuksissa. Suomi on entistä enemmän ”saari”, sillä jo yli 90 % ulkomaan kuljetuksista kulkee merikuljetuksina.

Osallistujille esiteltiin Tullin asiakastyytyväisyyden tuoreen seurantakyselyn tulokset. Sujuvuus on parantunut arvosanaan 4,1 (1-5 asteikolla). Tullille on tärkeää, että asiakas saa asiansa ratkaistua sujuvasti ja asiakas kokee, että Tulli kuuntelee ja haluaa auttaa heitä. Nämä seikat olivat myös asiakaskyselyssä hyvällä tasolla, ja saadun palautteen ja tunnistettujen toimenpiteiden perusteella asiakaspalvelua kehitetään yhä paremmaksi. Tulli toivoo kyselyjen välissä koko ajan palautetta tulli.fi-sivujen palaute- ja aloitelomakkeen kautta. Positiivisten tulosten yhteydessä todettiin, että Suomen tulli on ollut edelläkävijä ulkomaankaupan toimijoiden ja viranomaisten välisessä asiakasyhteistyössä.

Lisätietoja: tulliylitarkastaja Marjo Saastamoinen (marjo.saastamoinen(at)tulli.fi)

Asiakastiedotteet