Hoppa till innehåll

Välkommen! Detta är vår nya, officiella webbplats fr.o.m. 24.4.2024. Notera att en del av innehållet inte ännu är färdigt.

Tullens följande utvecklingssteg diskuterades i Tullens kunddelegation

Utgivningsdatum 29.11.2022 7.47 | Publicerad på svenska 23.12.2022 kl. 14.05
Pressmeddelande

Tullens kunddelegation samlades för ett distansmöte 28.11.2022. Kunddelegationen består av representanter för Tullen och för näringslivets organisationer och branschförbund. Tullens generaldirektör Hannu Mäkinen fungerar som ordförande för mötet. 

Generaldirektören öppnade diskussionen genom att berätta om Tullens utvecklingstrender. Särskilt inom ICT har Tullen stora och utmanande projekt på gång. I sitt anförande tog han också upp Tullens beredskapsplaner för olika undantagssituationer. 

Diskussion fördes också om reformerna i EU:s tullverksamhet. Kommissionen offentliggör sitt förslag till reformer under första halvåret 2023. I verksamhetsplanen betonas förutom näthandeln och riskhanteringen också bl.a. främjandet av att kraven iakttas samt tullmyndigheternas enhetliga verksamhet. Tullens fiskala roll håller på att bytas mot skyddet av miljön och människorna som en myndighet inom varukontroll.

Också sanktionernas inverkan på utrikeshandeln diskuterades. Utöver att exporten till och importen från Ryssland minskat ser man sanktionernas inverkan också i transporterna inom utrikeshandeln. Finland är allt mer som en ö, eftersom redan mer än 90 % av utrikestransporterna sker sjöledes.

För deltagarna presenterades resultaten av Tullens färska uppföljningsenkät om kundnöjdhet. Smidigheten har förbättrats till vitsordet 4,1 (på skalan 1-5). Det är viktigt för Tullen att kunden får en smidig lösning på sitt ärende och att kunden upplever att Tullen lyssnar och vill hjälpa. Dessa saker hade också en god nivå i kundenkäten, och utifrån den respons som Tullen fått och de åtgärder som identifierats utvecklas kundservicen ytterligare. Mellan enkäterna vill Tullen få respons hela tiden via de respons- och initiativblanketter som finns på tulli.fi. I samband med de positiva resultaten konstaterades att Finska tullen varit en föregångare i kundsamarbetet mellan myndigheter och aktörer inom utrikeshandeln.

Mera information: tullöverinspektör Marjo Saastamoinen (marjo.saastamoinen(at)tulli.fi) 

Kundmeddelande