Tullens visuella identitet förnyas – ibruktagandet sker stegvis
Tullens nya visuella identitet offentliggörs 29.4.2024. Målet med förnyelsen är en smidigare och kvalitativt bättre kundupplevelse samt tydligare kommunikation via en identifierbar och enhetlig visuell identitet. I förnyelsen har också tillgänglighet och tydligt språk beaktats, och att den visuella identiteten fungerar bättre i digitala kanaler. Ibruktagandet sker som en del av det dagliga arbetet för att undvika tilläggskostnader.
Tullens visuella identitet dokumenterades första gången år 1998 varefter det under årens lopp gjorts små ändringar i den. Denna gång var det nödvändigt att göra en mer omfattande förnyelse. Till exempel så fanns det behov att förbättra tillgängligheten och modernisera den visuella identiteten. Genom förändringen vill vi förbättra tillgängligheten till våra digitala tjänster och på tullkontoren. På så sätt skapar vi kvalitativt bättre och smidigare kundupplevelser och tydligare kommunikation.
– Tullens visuella identitet var skapad att fungera särskilt i den fysiska världen. Förnyelsen var nödvändig för att få behövliga verktyg också för Tullens digitala kanaler. Samtidigt har också språklagens krav granskats och anvisningar gjorts med beaktande av den. I förnyelsen beaktades ett tydligt och begripligt språk som betonas i Tullens brand, säger Cecilia Strömman som ansvarar för Tullens brand.
Den nya visuella identiteten uppdateras så småningom i alla Tullens material
För medborgarna och kunderna syns den nya visuella identiteten i första hand i digitala kanaler, såsom på Tullens webbplats och sociala medier. På annat håll vid Tullen sker förnyelsen stegvis t.ex. som en del av fastighetsreparationer och de anskaffningar som redan planeras för att det inte ska uppstå onödiga kostnader. Den gamla visuella identiteten syns även i fortsättningen vid sidan av den nya identiteten.
– I förnyelsen har vi också sett till att t.ex. skyltarna är tydliga och bilarna identifierbara. Det är viktigt att medborgarna känner igen säkerhetsmyndigheten och lätt kan välja rätt fil när de reser. Vi har satsat på tydlighet för att det ska vara smidigt att sköta ärenden med oss, fortsätter Strömman.
Samtidigt med förnyelsen av den visuella identiteten har också Tullens webbplats förnyats. Målet med förnyelsen har varit att förtydliga anvisningarna och funktionaliteten för de kunder och medborgare som använder Tullens webbplats.
Förnyelserna påverkar inte skötseln av ärenden hos Tullen.
Så här känner du igen Tullen
I Tullens visuella identitet ingår nu ett större urval av element än tidigare, vilket förbättrar och förtydligar kommunikationen och identifierbarheten.
Tullens logo har förnyats så att den ofta används också utan märkesdel. Detta gör att den fungerar bättre i digitala kanaler. Eftersom Tullen verkar vid gränserna har den engelskspråkiga logoversionen återtagits i bruk vid sidan av den finska och svenska versionen. Vid behov används också nordsamiska och andra språk. Språket som används väljs efter området för att vi ska kunna kommunicera effektivt i hela landet.
Ryggraden i den nya visuella identiteten utgörs även i fortsättningen av Tullens blåa färg. Som tilläggsfärger används ljusare blått, grönt och rött. Därtill finns stödfärger som används när huvud- och tilläggsfärgerna inte räcker till. För att garantera tillgängligheten har alla färger utöver grundtonen också både en mörk och en ljus ton.
I den nya visuella identiteten fastställdes en ikonstil. Ikonstilen är klar och lätt att använda. Ikonerna används särskilt på webbplatsen och i e-tjänsterna samt på skyltarna vid tullkontoren. På basis av ikonerna skapades för Tullen också ett eget mönster som används i t.ex. tejpningar och webbsidornas element.
På basen av ikonstilen har en enkel illustrationsstil tagits fram som utnyttjas t.ex. vid tullkontoren. Med hjälp av den är det allt lättare för medborgarna att urskilja viktig myndighetskommunikation i det livliga informationsflödet.
Till Tullens font valdes Pragmatica som är lätt att läsa och kan användas för olika ändamål. Pragmatica har ett brett urval typsnitt som medför flexibilitet till Tullens olika kanaler. Eftersom kommunikationen sker på många olika språk, togs vid sidan av Pragmatica också i bruk fontfamiljen Arial som har behövliga specialtecken.