Information om bluffmeddelanden
Bluffmeddelanden skickas ofta i Tullens namn. Notera: tullen skickar aldrig
- textmeddelanden med länkar
- begäranden om förtullning av försändelser
- påminnelser om obetalda tullavgifter.
Tullen kan skicka e-post till dig
Tullen kan skicka e-post till adressen som du angett i tulldeklarationen, om du redan har påbörjat förtullningen i Importförtullningstjänsten för privatpersoner eller i Tullklareringstjänsten. Identifiera dig då på nytt i tjänsten och agera enligt Tullens begäran.
Transportfirman skickar ankomstavin för en försändelse som ska förtullas
Om du har beställt en vara eller väntar på en gåva från utlandet så är det alltid transportfirman som skickar ankomstavin för en försändelse som ska förtullas. Du kan förtulla försändelsen och betala importskatterna i Importförtullningstjänsten för privatpersoner eller i Tullklareringstjänsten.
Bedrägeriförsök också i transportfirmors namn
Bedrägeriförsök görs också frekvent i transportfirmors namn. Om du misstänker att du har fått ett bluffmeddelande så ska du vid behov kontakta transportfirman. Transportfirmorna meddelar ofta om aktuella bedrägeriförsök på sina webbsidor eller i sina kanaler på sociala medier.
Varför ber transportfirman om min personbeteckning när den förtullar min försändelse?
När en transportfirma förtullar en försändelse åt dig så behöver den vissa uppgifter för att kunna göra förtullningen. En sådan här uppgift är t.ex. mottagarens personbeteckning.
Transportfirman ansvarar själv för anskaffandet av dessa uppgifter.
Läs mer
- Posti: Information om bluffmeddelanden
- Brottsofferjouren: Så här känner du igen nätbedrägeri och undviker det
- Cybersäkerhetscentret: Så skyddar du dig mot nätbedrägerier