Hyppää sisältöön

Tullin henkilöstön mukautumiskykyä testattiin muuttuvassa maailmassa

Julkaisuajankohta 31.3.2023 10.20
Tiedote

Vuoteen 2022 lähdettiin toiveikkaina, kun koronan tuomat muutokset alkoivat väistyä. Työt Tullissa alkoivat samalla palata ennalleen, kun liikkuminen ja matkustaminen taas lisääntyivät. Kun helmikuussa Venäjä aloitti hyökkäyssodan Ukrainaan, monen tullilaisen työt muuttuivat.

Rekat jonottamassa itärajan rajanylityspaikalla, jossa Rajavartiolaitoksen ja Tullin ajoneuvoja kaistoilla.
PTR-yhteistoiminta on Poliisin, Tullin ja Rajavartiolaitoksen välistä yhteistyötä ja se on kuluneen vuoden aikana tiivistynyt varsinkin rajavartiolaitoksen kanssa. Kuva: Petteri Lehtonen/Tulli

Sota toi tullessaan pakotteita, jotka hiljensivät liikenteen itärajan ylityspaikoilla. Rajoitukset ovat vähentäneet merkittävästi sekä raskasta liikennettä että matkustajaliikennettä. Vuoden 2022 keväästä alkaen Tullin eri osastoilta alettiin etsiä tehtäviä, joita voisi tarjota itärajan toimipaikoilla työskenteleville, kun oman toimipaikan työt vähenivät. Nämä sisäisenä tehtäväjärjestelynä avoinna olleet tehtävät herättivätkin kiinnostusta. Useat tehtävistä olivat paikkariippumattomia, eli työt oli mahdollista tehdä Tullin eri toimipisteissä ja myös etätöinä.

Tullin henkilöstöjohtaja Stefan Aniszewski on ollut kiireinen kuluneen vuoden ajan.

‒ Tehtäviin siirrettyjen henkilöiden avulla pystyimme helpottamaan resurssipulaa esimerkiksi Tullin oikaisutoimessa ja sähköisessä palvelukeskuksessa. Moni toimipaikoilla työskentelevä henkilö ilmoitti halukkuutensa laajentaa osaamistaan ja tehtäväkuvaansa ja alkoi työskennellä tulliselvitystehtävien lisäksi osan aikaa valvontatehtävissä, Stefan kertoo.

Sota toi muutoksia monen työhön

Toimipaikkaosaston johtaja Maritta Haapasalmi toteaa, että Tullin toimintaa itärajan toimipaikoilla on vuoden aikana asteittain sopeutettu vastaamaan muuttunutta tilannetta.

‒ Raskaan liikenteen palveluaikoja supistettiin Nuijamaalla ja Imatralla liikenteen vähentymisen myötä. Itärajan toimipaikkojen resurssitarpeita tarkasteltiin kriittisesti, ja sopeutusta on tehty kohdentamalla henkilöstöä uusiin tehtäviin sekä luonnollisen poistuman kautta. Joitakin henkilöitä on siirtynyt työskentelemään myös eri paikkakunnalle. Lisäksi toimintaa on tarvittaessa organisoitu uudelleen, kuten Nuijamaalla teimme.

Uudet, entistä paremmat mahdollisuudet tehdä monipaikkaista työtä ovat avanneet monille uusia mahdollisuuksia siirtyä toisiin tehtäviin ja sovittaa työ- ja yksityiselämäänsä yhteen. Tehtäväjärjestelyistä saatu palaute henkilöstöltä on ollut pääosin positiivista, mutta ne ovat aiheuttaneet myös huolta ja epävarmuutta jatkosta. Tämän Nuijamaan tullin päällikkö Juha Pentikäinen on nähnyt läheltä.

‒ Tilanne on aiheuttanut monelle pelkoja ja epävarmuutta töiden jatkumisesta ja työnkuvan muuttumisesta. Kuitenkin kaikilla on töitä edelleenkin! Konkreettisia muutoksia perustyöhön Tullissa on tuonut muun muassa pakotevalvonta, Pentikäinen sanoo.

Laajentuneet tavarakatteet ja pakotevalvonta vaativat henkilöstöltä aiempaa laaja-alaisempaa osaamista. Pakotevalvonnasta on tullut iso osa toimintaa perustyön lisäksi, kun pakotteiden määrä on lisääntynyt vuoden 2022 aikana merkittävästi. Pakotevalvonnan ohjeistus, pakoteasetusten tulkinnat ja pakotteiden vastaisten tavaroiden valvonta ovat aiheuttaneet uusia haasteita ja työllistäneet tullilaisia.

Lue lisää Tullin pakotevalvonnasta ja pakotteiden vaikutuksesta Suomen ulkomaankauppaan.

Matkustajajunaliikenne pysähtyi ja Saimaan kanava hiljeni

Kaksi Allegro-junaa rinnakkain Vainikkalan asemalla.
Pietarin ja Helsingin välillä liikennöivät Allegro-junat ehtivät kulkea koronarajoitusten päätyttyä kolmen kuukauden ajan, kunnes Ukrainan sodan syttyminen keskeytti liikennöinnin jälleen. Kuva: Tulli

​​Nuijamaan tulli on aiemmin valvonut Saimaan kanavan tavaraliikennettä ja suorittanut huvialusten tarkastuksia kanavalla. Nykyään Saimaan kanavassa ei kulje enää tavara-aluksia eikä turistiristeilyjä. Kesän 2022 aikana kanavassa kulki ainoastaan yksittäisiä huviveneitä, joista monia koskivat pakotteet.

Allegro-junat aloittivat liikennöinnin koronasulun jälkeen joulukuussa 2021, mutta jo maaliskuussa 2022 liikennöinti keskeytettiin, kun sota alkoi. Vainikkalan tullitoimipaikan henkilöstön muutokset ovat olleet suuria, kun työt matkustajajunissa loppuivat, ja Nuijamaan tullin liikkuva ryhmä perustettiin.

‒ Liikkuvan ryhmän tehtävät tulivat kokonaan uutena tehtäväkenttänä ja ovat vaatineet paljon uusien asioiden sisäistämistä ja tehtävien järjestelyjä aiemmin Vainikkalassa ja Allegro-junissa työskenteleville. Suunniteltu Vainikkalan tullitoimipaikan remontti peruuntui, ja liikkuvan ryhmän toimintoja alettiin siirtää Nuijamaan tullitoimipaikalle loppuvuodesta 2022, Pentikäinen kertoo.

Lue lisää:

Vuosi 2022 - Ei askel vaan harppaus eteenpäin

Elämä koronan jälkeen – matkustajaliikenne lisääntyi

Poliisin, Tullin ja Rajavartiolaitoksen yhteistoiminta

Tullin henkilöstökertomus 2022

Lue lisää Tullin vuodesta 2022

Seuraava artikkeli: Lukuja Tullin vuodelta 2022

Tullin vuosi