Hyppää sisältöön

Vakuussanomien sanomarajapinnan käyttöönotto siirtyy

Julkaisuajankohta 25.10.2023 10.00 | Julkaistu suomeksi 25.10.2023 klo 10.02
Tiedote

Vakuussanomien sanomarajapinnan käyttöönoton aikataulu muuttuu. Passitusilmoituksia tekevät asiakkaat voivat aloittaa vakuussanomien käytön tammikuussa 2024. Vakuussanomilla voidaan korvata nykyisen mallin mukaiset vakuuksien sähköpostikyselyt Tulliin. Sanomien käyttöönotto on vapaaehtoista.

Uusi passitusvakuuksien sanomarajapinta 

Jatkossa passitusvakuuden haltija voi lähettää Tullille sanomalla kysymyksiä passituksen vakuuksien varaustilanteesta tai muita pyyntöjä passitusvakuudesta. Vakuudenhaltija eli passitusmenettelystä vastaava voi jatkossa kysyä vakuuden varaustilannetta vakuuskyselysanomalla (FI034). 

Vakuudenhaltijan tunnuskoodipyyntöä eli Vakuuden tunnuskoodi -sanomaa (FI226) ei oteta käyttöön ensimmäisessä vaiheessa vuoden 2024 alussa. Tulli tiedottaa Vakuuden tunnuskoodi -sanoman käyttöönottamisen ajankohdasta myöhemmin.

Miten vakuussanomien sanoma-asiakkaaksi haetaan?

Jos haluat passitusilmoitusten vakuussanomien sanoma-asiakkaaksi, hae sanoma-asioinnin rekisteröintipäätöstä Luvat ja päätökset -palvelussa. Voit hakea asiakkaaksi 4.1.2024 alkaen. Vakuuskyselysanoma on testattava Tullin kanssa ennen sen käyttöönottoa. Testaus alkaa tammikuussa 2024. 

Jos yrityksesi antaa jo nyt sanomalla tulli-ilmoituksia Tulliselvitysjärjestelmään (UTU) tai on hakenut 18.11.2023 uusittavien passitusilmoitusten sanoma-asiakkaaksi, hae Luvat ja päätökset -palvelussa sanoma-asioinnin rekisteröintipäätöksen muutosta. 

Lisätietoja:
Uusi sanomarajapinta passitusvakuuksia käyttäville asiakkaille 4.5.2023
UCC(at)tulli.fi

Asiakastiedotteet Uudistuvan lainsäädännön ja tulli-ilmoittamisen tiedotteet