Uuden äärellä – Tullille merkittävä rooli hiilivuodon torjunnassa
Vuosi 2023 toi Tullille uuden mielenkiintoisen tehtäväalueen: hiilirajamekanismin. Hiilirajamekanismi on kokonaan uusi EU:n keino hiilivuodon torjuntaan. Sillä ehkäistään päästöjen ohjautumista kustannussyistä EU:n ulkopuolelle. Hiilirajamekanismi toi uutta tekemistä ja uuden opettelua sekä Tullille että maahantuojille. Tullissa avautuikin uusia merkityksellisiä työtehtäviä hiilivuodon torjunnan parissa.
Hiilirajamekanismissa kaikki on edennyt nopealla aikataululla. Toukokuussa 2023 Euroopan parlamentti ja neuvosto hyväksyivät asetuksen hiilirajamekanismista, ja jo lokakuussa hiilirajamekanismi käynnistyi siirtymäajalla. Tullin ensimmäiset hiilirajamekanismitoiminnon omat työtekijät aloittivat syksyllä. Virallisesti Tullin rooli vahvistettiin kansallisella lainsäädännöllä 28. joulukuuta 2023.
Hiilirajamekanismi tuo ‒ ja on jo tuonut ‒ Tullille kokonaan uudenlaista tekemistä. Tullin uusiin tehtäviin kuuluu vastata hiilirajamekanismin päästölaskennasta, lupakäsittelystä, päästötodistusten myynnistä ja erilaisista mekanismiin liittyvistä seuranta-, valvonta- ja neuvontatehtävistä. Lisäksi osa Tullin perinteisistä tehtävistä, kuten tavarantarkastus ja näytteenotto sekä rikostutkinta, saavat oman lisänsä hiilirajamekanismista.
‒ Uusi tehtävä sopii Tullille erityisen hyvin, koska hiilirajamekanismin velvollisuudet on kytketty tavaran maahantuontiin, jota Tulli jo perustehtävänsä puolesta valvoo. Hiilirajamekanismilla pidetään huolta myös yritysten tasapuolisista kilpailuedellytyksistä, minkä varmistaminen on Tullille tärkeää. Tullin tehtävänä on myös yhteiskunnan, ympäristön ja kansalaisten suojaaminen. Tähänkin kokonaisuuteen tämä uusi tehtävä istuu erinomaisesti, toteaa asiakkuus- ja veronkantojohtaja Tom Ferm.
Asiakasneuvonta keskiössä
Jos hiilirajamekanismi tuli uutena asiana ja nopealla aikataululla Tullille, niin sellaisena se tuli ehdottomasti myös maahantuojille.
‒ Tunnistimme jo hyvin varhaisessa vaiheessa, että oman perehtymisen ja valmistautumisen lisäksi meidän tulee panostaa asiakasneuvontaan, jotta maahantuojilla on mahdollisimman hyvät edellytykset toimia raportointivelvollisuuden alettua, painottaa Ferm.
Jo tammikuussa avattiin hiilirajamekanismin verkkosivut, joita on vuoden aikana täydennetty sitä mukaa kun uutta tietoa on ollut kerrottavissa. Tarpeeseen sivut ovat varmasti tulleet, koska ne ovat ajoittain nousseet Tullin suosituimpien verkkosivujen joukkoon. Ensimmäinen maahantuojille suunnattu asiakaswebinaari järjestettiin elokuussa ja sitä seuraavat syksyn edetessä. Verkkosivujen ja asiakaswebinaarien lisäksi on lähetetty useita asiakastiedotteita ja uutiskirjeitä, julkaistu blogeja sekä kierretty puhumassa erilaisissa sidosryhmätilaisuuksissa, kun kutsu on käynyt.
Uusia osaajia ja osaamista
Hiilirajamekanismi toi Tullille kokonaan uudenlaista tekemistä, mikä vaati myös uudenlaista osaamista.
‒ Jotta saimme varmistettua uuden tehtävämme laadukkaan hoitamisen, tuli meidän heti ensivaiheessa määrittää, millaista osaamista ja kuinka paljon tekijöitä tulemme tarvitsemaan. Tätä työtä teimme erityisesti alkuvuodesta, kertoo Ferm valmistelutyön ensiaskelista.
Erityisesti päästölaskentaosaaminen vaati vahvistusta. Myös kokonaan uuden lainsäädännön haltuunottoon ja sen jatkokehittämiseen tarvittiin lisää lakiosaamista. Kaikkiaan Tullissa aloitti kahdeksan henkilöä hiilirajamekanismitehtävissä vuonna 2023. Lisäksi monen tullilaisen tehtävänkuvaan lisättiin hiilirajamekanismiin liittyviä tehtäviä.
Tullin hiilirajamekanismin vuosi 2023 piti sisällään muun muassa lainsäädäntöön ja päästölaskentaan perehtymistä, rekrytointeja, prosessien luomista, asiakasneuvontaa ja viestintää.
‒ Samalla kaavalla jatketaan myös vuonna 2024, joka on vähintäänkin yhtä mielenkiintoinen vuosi hiilirajamekanismin äärellä, toteaa hiilirajamekanismitoiminnon päällikkö Jarkko Koho katse tiukasti jo tulevaisuudessa.
Hiilirajamekanismi lyhyesti
- Hiilirajamekanismia (Carbon Border Adjustment Mechanism, CBAM) sovelletaan EU:n ulkopuolelta EU:hun tuotaviin niin sanottuihin CBAM-tavaroihin, joita ovat esimerkiksi tietyt rauta- ja terästuotteet, lannoitteet, alumiini- ja sementtituotteet sekä vety ja sähkö.
- Mekanismin avulla CBAM-tavaroille asetetaan saman suuruinen päästöihin perustuva kustannus, joka kohdistuisi vastaaviin EU:ssa valmistettuihin tuotteisiin EU:n päästökaupan seurauksena.
- Siirtymäajalla 1.10.2023–31.12.2025 maahantuojan on raportoitava CBAM-tavaroiden päästöistä komissiolle neljännesvuosittain.
- CBAM-tavaroiden maahantuonti muuttuu 1.1.2026 alkaen luvanvaraiseksi, ja maahantuojan on hankittava maksullisia päästötodistuksia eli CBAM-todistuksia.
- Velvoitteet koskevat kaikkia, jotka tuovat maahan CBAM-tavaroita. Maahantuonti tarkoittaa mitä tahansa tuontia EU:n ulkopuolelta EU:hun, myös esimerkiksi netistä tilattujen tavaroiden ja lahjatavaroiden tuontia.
- Raportointivelvoite ei koske enintään 150 euron arvoisia lähetyksiä eikä henkilökohtaisissa matkatavaroissa tuotavia CBAM-tavaroita, joiden yhteenlaskettu arvo on enintään 150 euroa.
- Tavoitteena on, että EU-tuontituotteiden hinnat heijastavat nykyistä paremmin niiden todellisia kasvihuonekaasupäästöjä. Samalla kannustetaan päästöjen vähentämiseen.
Kirjoittaja: viestintäasiantuntija Hanna Laine
Lue lisää
Tullin hiilirajamekanismin verkkosivut
Tullin vastuullisuusraportti: Terveyden ja ympäristön suojelua
Tullin valvonnan vuosijulkaisu: Hiilirajamekanismista uusi keino ehkäistä hiilivuotoa EU:n ulkopuolelle