Hyppää sisältöön

Näin tullaat

1. Saapumisilmoitus Postilta tai muulta kuljetusyritykseltä

Saat Postilta tai muulta kuljetusyritykseltä saapumisilmoituksen, kun pakettisi on tullut Suomeen. Saapumisilmoituksessa kerrotaan yleensä, jos paketti täytyy tullata. Voit saada tiedon kuljetusyritykseltä myös muulla tavalla.

Tullaa paketti saapumisilmoituksessa mainittuun päivään mennessä. Muuten Posti tai muu kuljetusyritys voi palauttaa pakettisi takaisin lähettäjälle. Jos et löydä päivää saapumisilmoituksesta, voit kysyä sitä kuljetusyritykseltä. Huomioi, että tullauksesi on valmis vasta, kun olet maksanut mahdolliset maahantuontiverot ja maksu on välittynyt Tullille.

Posti säilyttää paketteja 20 vuorokautta siitä, kun paketti on saapunut Suomeen.  Muut kuljetusyritykset voivat säilyttää paketteja lyhyemmän ajan. Paketteja säilytetään Postin tai muun kuljetusyrityksen varastossa. Tulli ei voi pidentää pakettisi säilytysaikaa.

2. Miten tullaan paketin?

Aloita tullaus, kun 

  • olet saanut saapumisilmoituksen paketista, joka pitää tullata
  • tiedät, mikä tavara paketissa on
  • tiedät, minkä arvoinen tavara on.

Tullaa pakettisi Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa.

Voit tullata paketin vaihtoehtoisesti jollakin seuraavista tavoista:

Jos sinulla ei ole suomalaisia verkkopankkitunnuksia, mobiilivarmennetta, varmennekorttia tai hightrust.id-sovellusta, et voi kirjautua Henkilöasiakkaan tuontitullauspalveluun. Huomioi, että Henkilöasiakkaan tuontitullauspalveluun ei voi tunnistautua myöskään ulkomaan kansalaisille tarkoitetulla Finnish Authenticator -tunnistuspalvelulla.

Tullaa pakettisi näissä tapauksissa jollakin seuraavista tavoista:

Jos sinulla ei ole käytössäsi tietokonetta tai mobiililaitetta, tullaa pakettisi jollakin seuraavista tavoista:

  • Valtuuta toinen henkilö tullaamaan pakettisi puolestasi.
  • Tullaa pakettisi lähimmässä tullitoimipaikassasi Tullin laitteella. Ota mukaasi verkkopankkitunnukset, jotta voit kirjautua Henkilöasiakkaan tuontitullauspalveluun. Jos sinulla ei ole verkkopankkitunnuksia, voit tullata pakettisi tullitoimipaikassa lomakkeella. Huomioi, että lomaketta ei käsitellä paikan päällä, vaan tullaus on valmis vasta myöhemmin.
  • Osta tullaus Postilta, muulta kuljetusyritykseltä tai huolintayritykseltä. Huolintayritys on yritys, joka voi tullata tavaran puolestasi.

Jos et pysty käyttämään sähköisiä palveluja esimerkiksi vamman takia, tullaa pakettisi jollakin seuraavista tavoista:

  • Valtuuta toinen henkilö tullaamaan pakettisi puolestasi.
  • Osta tullaus Postilta, muulta kuljetusyritykseltä tai huolintayritykseltä. Huolintayritys on yritys, joka voi tullata tavaran puolestasi.
  • Tullaa pakettisi lähimmässä tullitoimipaikassasi paperisella lomakkeella tai Tullin laitteella Tullin työntekijän avustuksella. Huomioi, että Tullin laitteella tullatessasi sinulla pitää olla mukanasi verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenne. Jos teet tullauksen lomakkeella, huomioi, että lomaketta ei käsitellä paikan päällä vaan tullaus on valmis vasta myöhemmin.

3. Käsittelymaksu Postille tai luovutuspäätös muulle kuljetusyritykselle

Posti kuljettaa paketin

Huomioi, että sinun pitää maksaa myös Postin käsittelymaksu, jos pakettisi kuljettaa Posti ja maksoit tullauksen yhteydessä maahantuontiveroja. Maksa Postin käsittelymaksu Postin verkkosivuilla.

Sinun ei tarvitse maksaa Postin käsittelymaksua, jos et maksanut tullauksen yhteydessä maahantuontiveroja.

Muu kuljetusyritys kuljettaa paketin

Åland Post, UPS Finland, DHL Express ja Fedex saavat yleensä suoraan Tullilta luovutuspäätöksen, kun tullaus on valmis. Jos pakettiasi kuljettaa jokin muu kuljetusyritys, se saattaa tarvita sinulta luovutuspäätöksen eli tiedon siitä, että paketti on tullattu ja se voidaan luovuttaa sinulle. Selvitä kuljetusyritykseltä, tarvitseeko se luovutuspäätöksen. Jos tullasit paketin Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa, saat luovutuspäätöksen palvelun Omat tullaukseni -osiosta.

Muuta huomioitavaa

Huomioi, että voit tullata tavaroita lomakkeella poikkeustilanteissa.

  1. Lue ensin ohjeet lomakkeen täyttämiseen.
  2. Täytä sitten huolellisesti lomake 1143.
  3. Suosittelemme käyttämään Tullin turvasähköpostipalvelua. Lisää sähköpostiviestiin liitteinä
    • täyttämäsi lomake
    • pakettisi saapumisilmoitus
    • tavarasi tilausvahvistus, kuitti tai vapaamuotoinen selvitys, josta selviää, mikä tavara on kyseessä ja minkä arvoinen tavara on.
  4. Lähetä sähköpostiviesti liitetiedostoineen sähköpostiosoitteeseen, joka löytyy täyttämästäsi lomakkeesta.
  5. Vastaa lisäselvityspyyntöön mahdollisimman pian, jos lähetämme sinulle sellaisen.
  6. Maksa tullilasku, jos tullauksesta tulee maksettavaa. Huomioi, että pakettisi säilytysaika saattaa päättyä jo ennen tullilaskusi eräpäivää. Muuta siinä tapauksessa tullilaskusi eräpäivä verkkopankissa aikaisemmaksi. Huomioi, että maksusi saattaa näkyä Tullin tilillä vasta muutaman päivän kuluttua.

Tullauksesi täytyy olla valmis ennen kuin pakettisi säilytysaika päättyy

Posti tai muu kuljetusyritys palauttaa pakettisi takaisin lähettäjälle, jos tullauksesi ei ole valmis Postin tai muun kuljetusyrityksen ilmoittamaan päivään mennessä.

Huomioi, että tullauksesi on valmis vasta, kun olet vastannut tarvittaessa lisäselvityspyyntöön, maksanut tullilaskun ja maksu on välittynyt Tullille. Posti säilyttää paketteja 20 vuorokautta siitä, kun paketti on saapunut Suomeen. Tullissa emme voi pidentää pakettisi säilytysaikaa.

Jos et voi lähettää lomaketta sähköpostitse, toimi jommallakummalla seuraavista tavoista:

  • Postita täytetty lomake, pakettisi saapumisilmoitus ja tilausvahvistus, kuitti tai vapaamuotoinen selvitys osoitteeseen Lentotulli/Lomaketullaus, PL 512, 00101 Helsinki. Huomioi, että tullauksesi etenee postitse hitaammin kuin sähköpostitse.
  • Vieraile lähimmässä tullitoimipaikassasi. Lähetämme lomakkeen sähköpostitse eteenpäin puolestasi. Tullitoimipaikalta saat tarvittaessa myös paperisen lomakkeen.

Huomioi, että voit tullata tavaroita tullitoimipaikassa ainoastaan poikkeustilanteissa. Tarkista lähimmän tullitoimipaikkasi yhteystiedot.

Tietyt tavarat (esim. elävät eläimet ja muuttotavarat)

Tullitoimipaikassa voit tullata muun muassa seuraavat tavarat:

  • muuttotavarat
  • elävät eläimet
  • tavarat, jotka kuljetat itse Suomeen
  • ruumisarkut ja tuhkauurnat
  • vainajat
  • diplomaateille lähetetyt paketit.

Jos et voi käyttää Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelua

Voit tullata tullitoimipaikassa muita tavaroita, jos sinulla ei ole käytössäsi tietokonetta tai mobiililaitetta etkä sen vuoksi voi käyttää Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelua. Tee tullaus tullitoimipaikassa Tullin laitteella. Ota mukaasi verkkopankkitunnukset, jotta voit kirjautua Henkilöasiakkaan tuontitullauspalveluun. 

Jos sinulla ei ole verkkopankkitunnuksia, voit tullata pakettisi tullitoimipaikassa lomakkeella. Huomioi, että lomaketta ei käsitellä paikan päällä, vaan tullaus on valmis vasta myöhemmin.

Tavarahaku Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa

Kun tullaat tavaraasi Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa, kirjoita palvelun tavarahakuun tavara, jota tullaat. Valitse listalta tavara tai sitä lähimmin muistuttava tuoteryhmä.

Jos et löydä tavaraasi tavarahausta, kysy sitä Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa olevasta chatista (ma–pe klo 8–16.15) tai soita Tullineuvontaan. Asiakaspalvelija kertoo, mikä tuoteryhmä sinun pitää valita tai mikä on tavaran tullinimike.

Tullinimikkeet tietyissä tilanteissa

Tarvitset tavaran tullinimikkeen, jos

  • tullaamallesi tavaralle ei löydy sopivaa tavararyhmää Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelun tavarahausta
  • tullaat lomakkeella
  • teet tavarasta vienti-ilmoituksen
  • tullaat Tulliselvityspalvelussa.

Tullinimikkeen saat kysymällä sitä Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa olevasta chatista (ma–pe klo 8–16.15) tai puhelimitse Tullineuvonnasta.

Jos tullaamasi tavara ei ole tavanomainen, tutki ennen yhteydenottoasi asiakaspalveluun, millainen tavara on. Selvitä tavaran

  • valmistusmateriaali
  • käyttötarkoitus
  • tuotesisältö (esim. luontaistuotteissa)
  • toimintaperiaate, jos kyseessä on laite.

Joskus saatat tullata paketin, jossa ei ole kaikkia tilaamiasi tavaroita. Silloin loput tavarat voivat tulla myöhemmin jälkitoimituksena. 

Tullasit paketin ja huomaat jälkikäteen, että paketissa ei ole kaikkia tavaroita

Joskus olet saattanut jo tullata paketin ja huomaat jälkikäteen, että paketissa ei ole kaikkia tilaamiasi tavaroita. Silloin jälkitoimituksena tulevan paketin tullaamiseen vaikuttaa se, mikä on alkuperäisen ostoksesi arvo yhteensä.

Ostoksesi arvo on yhteensä enintään 150 euroa

Kun saat saapumisilmoituksen jälkitoimituksesta, ota yhteyttä tullausneuvontaan henkilöasiakkaille. Jos jälkitoimitus tulee Ahvenanmaalle, ota yhteyttä keskeneräisiin tullauksiin Ahvenanmaalle. Varmista ennen yhteydenottoasi, että sinulla on

  • tilausvahvistus tai lasku
  • tekemäsi tullauksen MRN-numero
  • mahdollinen reklamaatio tai esimerkiksi sähköpostiviesti, jossa pakettisi lähettäjä kertoo jälkitoimituksesta
  • jälkitoimituksena tulevan paketin saapumistunnus tai muu seurantatunnus.
Ostoksesi arvo on yhteensä yli 150 euroa

Kun saat saapumisilmoituksen jälkitoimituksesta, toimi näin:

  1. Tullaa jälkitoimituksena tuleva  Ilmoita paketin arvoksi ainoastaan jälkitoimituksena tulevan paketin arvo.
  2. Hae tullauksen korjausta eli oikaisua ensimmäisen pakettisi tullaukselle. Ilmoita oikaisuhakemuksessasi molempien tullaustesi MRN-numerot.

Tiedät jo ennen tullaamista, että paketissa ei ole kaikkia tavaroita

Joskus et ole vielä tullannut pakettia, mutta tiedät, että paketissa ei ole kaikkia tilaamiasi tavaroita. Silloin sinun pitää tullata paketti ja jälkitoimituksena tuleva paketti erikseen.

Tullausta varten tarvitset seuraavat tiedot:

  • Mitä tavaroita kussakin paketissa on. Jos et tiedä, mitä tavaroita paketeissa on, kysy sitä pakettiesi lähettäjältä tai kuljetusyritykseltä.
  • Mikä on kunkin paketin arvo.
  • Mitkä ovat koko ostoksen kuljetuskustannukset. 

Huomioi, että Tulli ei voi tarkistaa, mitä tavaroita paketeissa on. Paketteja säilytetään Postin tai muun kuljetusyrityksen varastossa.

Jaa koko ostoksen kuljetuskustannukset eri pakettien kesken tavaroiden arvon tai painon mukaisesti.

Esimerkki: Näin jaat kuljetuskustannukset tavaroiden arvon mukaisesti

Tilasit verkkokaupasta kirjan (arvo 20 $), lelun (arvo 30 $) ja paidan (arvo 50 $). Ostoksen arvo on yhteensä 100 $. Lisäksi kuljetuskustannukset ovat 30 $.

Ensimmäisessä paketissa on kirja ja paita, joiden arvo on yhteensä 70 $ eli 70 prosenttia ostoksen arvosta yhteensä (70 $ / 100 $ = 0,7). Paketin kuljetuskustannukset ovat siis 0,7 x 30 $ = 21 $.

Jälkitoimituksena tulevassa paketissa on lelu, jonka arvo on 30 $ eli 30 prosenttia ostoksen arvosta yhteensä (30 $ / 100 $ = 0,3). Jälkitoimituksena tulevan paketin kuljetuskustannukset ovat siis 0,3 x 30 $ = 9 $.

Joskus saatat tilata tavaroita useista eri verkkokaupoista. Esimerkiksi silloin et välttämättä tiedä, mikä tavara saapuvassa paketissasi on.

Tarkista saapumisilmoituksesta pakettisi lähetystunnus. Verkkokauppojen tilaushistoriasta näet tavallisesti, millä tilaamallasi tavaralla on sama lähetystunnus. Huomioi, että pakettisi voi saada kuljetuksen aikana uuden lähetystunnuksen.

Voit etsiä esimerkiksi lähetystunnuksen, tilausnumeron tai tilaustunnuksen, lähettäjän viitteen tai myyjän antaman seurantanumeron avulla lähetysseurantasivuilta, mikä tavara sinulle on tulossa. Lähetysseurantasivuja ovat muun muassa Postin lähetysten seurantaLinkki toiselle sivustolle ja Parcelsapp (englanniksi).Linkki toiselle sivustolle

Tulli ei voi tarkistaa, mikä tavara paketissasi on. Paketteja säilytetään Postin tai muun kuljetusyrityksen varastossa.

Huomioi, että Tulli voi pyytää tavarasta myöhemmin esimerkiksi tilausvahvistuksen, kuitin tai vapaamuotoisen selvityksen. Siinä pitää näkyä, mikä tavara on kyseessä ja minkä arvoinen tavara on. Säilytä tilausvahvistus, kuitti tai selvitys kuuden vuoden ajan.

Huomioi, että Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa et voi tullata muun muassa seuraavia tavaroita:

Tullaa sijoituskulta, arvonlisäverottomat setelit ja lentokoneen osat lomakkeella tai Tulliselvityspalvelussa. Kysy neuvoa Tulliselvityspalvelussa tullaamiseen asiakaspalvelustamme.