Hyppää sisältöön

Näin tullaat

Tullaa pakettisi, kun saat Postilta tai muulta kuljetusyritykseltä saapumisilmoituksen. Suurimman osan lähetyksistä voi tullata Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa. Jotta saat lähetyksen, saatat joutua maksamaan myös Postin käsittelymaksun. 

Kun lähetyksesi saapuu Suomeen, Posti tai muu kuljetusyritys lähettää sinulle siitä saapumisilmoituksen. Saapumisilmoituksessa kerrotaan, täytyykö lähetys tullata.

Postin kuljettama lähetys pitää tullata 20 päivän sisällä lähetyksen saapumisesta Suomeen. Muilla kuljetusyrityksillä tullausaika on yleensä lyhyempi. Jos et tullaa lähetystä ajallaan, se palautetaan lähettäjälle. Huomioi, että sinun täytyy säästää tullaukseen liittyvät asiakirjat kuuden vuoden ajan. Säilytä siis esimerkiksi tilausvahvistus tai kuitti vielä tullauksen jälkeenkin.

Tullaa pakettisi

Tullausta varten tarvitset lähetyksesi saapumisilmoituksen ja tiedon siitä, mitä lähetys sisältää ja mikä sen arvo on. Tulli voi lisäksi erikseen pyytää kirjallisen selvityksen lähetyksen sisällöstä ja arvosta. Selvitys voi olla kuitti tai vapaamuotoinen selvitys lähetyksen lähettäjältä. 

Voit tullata lähetyksen eri tavoilla: 

  • Tullaa pakettisi itse tai valtuuta toinen henkilö tullaamaan se puolestasi Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa.
  • Osta tullaus Postilta tai muulta kuljetusyritykseltä, joka kuljettaa pakettisi.
  • Jos et pysty tullaamaan pakettiasi sähköisesti, voit tullata lomakkeella tai asioida tullitoimipaikassa. Lue ohjeet alta kohdasta ”Näin tullaat, kun käytössäsi ei ole verkkopankkitunnuksia, mobiilivarmennetta tai muuta sähköistä tunnistautumisvälinettä.”
  • Posti tai muu kuljetusyritys tullaa lähetyksen yleensä automaattisesti puolestasi, jos tavaran arvo ilman kuljetuskustannuksia on enintään 150 euroa ja verkkokaupalla on IOSS-tunniste. Kysy verkkokaupalta, onko sillä IOSS-tunniste. Lue lisää IOSS-tunnisteesta.

Huomioi, että joitain tavaroita ei voi tullata Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa. Tällaisia tavaroita ovat esimerkiksi sijoituskulta ja arvonlisäverottomat setelit. Jos haluat tullata tällaiset tavarat itse, sinulla on kaksi vaihtoehtoa:

  • Käytä paperista tai sähköistä lomaketta. Lue ohjeet alta kohdasta ”Käytössäni ei ole verkkopankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta tai muuta sähköistä tunnistautumisvälinettä.”
  • Tullaa tavarat Tulliselvityspalvelussa. Tullineuvonta auttaa sinua ilmoituksen täytössä.

Postin käsittelymaksu tai luovutuspäätös muulle kuljetusyritykselle

Jos pakettisi kuljettaa Posti ja maksoit tullauksen yhteydessä maahantuontiveroja, sinun pitää maksaa myös Postin käsittelymaksu. Jos et maksanut tullauksen yhteydessä maahantuontiveroja, sinun ei tarvitse maksaa Postin käsittelymaksua.

Jos pakettisi kuljettaa jokin muu kuljetusyritys, tarkista pakettisi saapumisilmoituksesta, tarvitseeko kuljetusyritys sinulta luovutuspäätöksen. Jos tullasit paketin Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa, saat luovutuspäätöksen Omat tullaukseni -osiosta.

Näin tullaat enintään 150 euron ostoksesi (IOSS-ostos) – katso video-ohje


Kolme tapaa tullata – valitse ja lue ohjeet

Tullaan Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa

Tullin tuontitullauspalvelu on maksuton ja käytössäsi 24/7, siis aina. Palvelua voi käyttää suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Voit valtuuttaa myös toisen henkilön tullaamaan puolestasi netissä.

Tutustu tullauspalvelun ohjeisiin Tullin verkkosivuilla ja tullauspalvelussa. Tullauspalveluun liittyviin usein kysytyt kysymykset löydät Tullin verkkosivuilta ja tuontitullauspalvelusta. 

Kirjautuminen

Kirjaudu tullauspalveluun pankkitunnuksillasi, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla. Näiden puuttuessa voit valtuuttaa toisen henkilön hoitamaan tullauksen puolestasi.

Jos olet ulkomaalainen yksityishenkilö, jolla ei ole suomalaista henkilötunnusta ja joka ei voi tunnistautua suomalaisilla tunnistusvälineillä, et toistaiseksi voi käyttää Finnish Authenticator -palvelua Henkilöasiakkaan tuontitullauspalveluun tai Tulliselvityspalveluun tunnistautumisessa.

Voit sen sijaan valtuuttaa toisen henkilön tai asiamiehen tullaamaan lähetyksen puolestasi. Katso myös Ohjeet vaihtoehtoiseen asiointiin.

Maksaminen

Valitse maksutavaksi verkkopankki, korttimaksu (Visa debit/credit ja MasterCard debit/credit) tai mobiilimaksu.

Postilähetys

Saat postilähetyksen suoraan kotiisi tai noutopisteeseen, kun olet tullannut lähetyksen ja maksanut maahantuontiverot.

Muun kuljetusyrityksen toimittama lähetys – voit joutua toimittamaan luovutuspäätöksen

Kuljetusyritys tarvitsee luovutuspäätöksen. Saat luovutuspäätöksen tullauspalvelusta. Toimita luovutuspäätös kuljetusyritykselle saamiesi ohjeiden mukaan. Kuljetusyritys toimittaa lähetyksen sinulle tai voit sopia sen noutamisesta kuljetusyrityksen kanssa.

Muuta palvelun käytöstä

Tullaukseen liittyvien asiakirjojen arkistointiaika on kuluva vuosi ja sitä seuraavat kuusi  vuotta. Sinun on pyydettäessä toimitettava asiakirjat Tulliin. Tullilla on oikeus tarkastaa tavara ilman, että olet itse paikalla.

Tullin tuottaman laskun eräpäivä on 10 päivää laskun laatimisesta. Jos laskua ei makseta eräpäivään mennessä, Tulli laskee laskulle eräpäivän jälkeen korkoa. Myös korko on maksettava ennen tavaran luovutusta.

Milloin Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelua ei voi käyttää?

Palvelussa ei voi tullata esimerkiksi eläviä eläimiä, muuttotavaroita, sijoituskultaa, lentokoneen osia, arvonlisäverottomia seteleitä tai tavaroita, jotka kuljetat itse Suomeen. Näitä tavaroita sisältävät lähetykset voit tullata Tulliselvityspalvelussa.

Asiointi toisen puolesta Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa

Paketin voi tullata Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa myös toisen henkilön puolesta. Voit antaa valtuuden eli luvan toiselle henkilölle tehdä tullauksen puolestasi. Vastaavasti toinen henkilö voi valtuuttaa sinut tullaamaan paketin hänen puolestaan.

Posti ja muut kuljetusyritykset toimittavat lähetyksen suoraan ilmoitetulle vastaanottajalle.

Lue lisää: Näin toinen henkilö voi tullata paketin puolestasi Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa

Lue lisää: Näin tullaat paketin vastaanottajan puolesta Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa

Kuka on vastuussa, kun tullaan paketin toisen henkilön puolesta?

Jos teet tullauksen toisen henkilön puolesta, toimit edustamasi henkilön lukuun, mutta et ole yksin vastuussa tullauksesta. Vastaat tullivelasta vain siltä osin, kun tiedät tai sinun olisi pitänyt tietää tulli-ilmoituksessa annetut tiedot virheellisiksi. Muutoin henkilö, jonka puolesta teet tullauksen, vastaa yksinään sekä tullivelasta että mahdollisesta jälkitullauksesta (suora edustajuus). Lue lisää suorasta edustajuudesta.

Miten saan tiedon puolestani tehdyistä tullauksista?

Jos toinen henkilö tullaa puolestasi, hänellä on velvollisuus kertoa sinulle tullauksista, jotka hän on tehnyt puolestasi. Pyydä tullauksen tullausviite eli MRN-numero tullauksen tehneeltä henkilöltä. Voit tämän jälkeen tarkistaa tullauksesi tiedot Tulliselvityspalvelussa.

Jos et saa tullauksesi MRN-numeroa henkilöltä, joka tullasi puolestasi, pyydä MRN-numero Tullineuvonnasta. Henkilöasiakkaana voit tarvittaessa saada tiedon puolestasi tehdyistä tullauksista myös tekemällä henkilötietojen tarkastuspyynnön.

Lisätietoa:

Takaisin ylös

Ostan tullauksen Postilta tai muulta kuljetusyritykseltä

Voit myös ostaa lähetyksesi tullauksen. Voit valtuuttaa Postin tai huolintayrityksen tullaamaan lähetyksen puolestasi.

  • Postin voi valtuuttaa tullaamaan postilähetyksen. Ohjeet löydät mm. Postin lähettämästä saapumisilmoituksesta. Ahvenanmaalla postilähetysten tullauksen hoitaa Åland Post. Kysy lisää Postista tai Åland Postista.
  • Huolintayrityksen voit valtuuttaa tullaamaan muun kuin postilähetyksen. Kysy lisää kuljetusyritykseltä.

Yritys tullaa ostoksesi ja maksaa maahantuontiverot Tullille puolestasi. Yritys toimittaa sinulle arkistokappaleen tullauksesta.

Miksi kuljetusyritys pyytää henkilötunnustani, kun se tullaa lähetystäni?

Kun kuljetusyritys tullaa lähetyksen puolestasi, se tarvitsee tullauksen tekemistä varten tiettyjä tietoja. Tullausta varten tarvitaan esimerkiksi vastaanottajan henkilötunnus (hetu).

Kuljetusyritys vastaa tiedon hankkimisesta itse. 

Jos sinulla on kysyttävää tai epäilet huijausta, ole suoraan yhteydessä kuljetusyritykseen.

Takaisin ylös

Vaihtoehtoinen tullaustapa

Kaikki kuljetusyritysten kuljettamat lähetykset on tullattava pääsääntöisesti sähköisesti tai ostamalla tullauspalvelu asiamieheltä. Lue lisää, miten voit tullata lähetyksesi vaihtoehtoisilla tavoilla.

Näin tullaat tullitoimipaikassa vaihtoehtoisesti

  • Ota mukaan: saapumisilmoitus, tilausvahvistus/lasku/kuitti, henkilöpaperit ja muut lähetykseen mahdollisesti liittyvät asiakirjat.
  • Maksuvälineinä käyvät: käteinen, pankkikortti, Visa, MasterCard, Visa Electron, Maestro sekä shekki.
  • Tarkista tullitoimipaikan aukioloajat etukäteen. Siirry yhteystietoihin.
  • Voit myös valtuuttaa toisen henkilön tekemään tullauksen puolestasi. Valtakirjan pitää olla kirjallinen.

Tarkista tullitoimipaikkojen osoitteet ja aukioloajat. Siirry yhteystietoihin.

Voit myös tullata tavaralähetyksen suullisesti tullitoimipaikassa tietyissä tapauksissa. 

Lähetyksen tullaat helpoimmin Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa. Voit myös käyttää tullaamiseen esimerkiksi edustajaa. Tietyissä tapauksissa voit antaa Tullille suullisen ilmoituksen tullitoimipaikalla.

Voit antaa tavaralähetyksestä suullisen tulli-ilmoituksen maanantaista perjantaihin klo 8–16.15, jos kaikki seuraavat edellytykset täyttyvät: 

  • yksityishenkilö lähettää lähetyksen toiselle yksityishenkilölle
  • lähetykset ovat satunnaisia
  • tavarat on tarkoitettu yksinomaan vastaanottajan tai hänen perheensä henkilökohtaiseen käyttöön
  • tavaroiden luonteen tai määrän perusteella tavarat eivät tule kaupalliseen tarkoitukseen
  • lähettäjä ei saa vastaanottajalta minkäänlaista maksua.

Huomioi, että suullisella ilmoituksella ei voi tullata verkkokauppaostoksia. Suullisella ilmoituksella ei voi tullata myöskään rajoituksen alaisia tavaroita, kuten alkoholia, tupakkatuotteita, eläinperäisiä elintarvikkeita, eläimiä tai kasveja.

Tulli voi tarvittaessa pyytää sinua täyttämään tullilomakkeen 1143s.

Jos pakettiasi kuljettaa muu kuljetusyritys kuin Posti, kuljetusyritys voi luovuttaa lähetyksesi sinulle vasta, kun se saa luovutuspäätöksen tullauksesta. Seuraa sähköpostitse saamiasi ohjeita ja ota tarvittaessa yhteyttä kuljetusyritykseen.

Takaisin ylös

Huomioi nämä

Jos et tiedä, mitä postilähetys sisältää, kysy sitä lähettäjältä. Tarkista myös verkkokauppasi tilaushistoria. Usein sieltä näkee jokaisen lähetyksen hintatiedot ja lähetystunnuksen.

Jos kyseessä on lahja, pyydä lahjan lähettäjältä selvitys lahjan sisällöstä ja arvosta.

Tulli ei voi selvittää lähetysten sisältöjä. Tulli ei varastoi eikä kuljeta lähetyksiä, vaan paketit ovat kuljetusyritysten varastoissa.

Postin kuljettamat paketit

Lähetys saattaa saada uuden lähetystunnuksen kuljetuksen aikana. Voit tarkistaa postipaketin mahdollisen lähettäjän viitteen Postin lähetysseurannasta näin:

Hae lähetyksen tiedot Postista saamallasi lähetystunnuksella. Jos lähetystunnuksen jälkeen kentässä on pieni alaspäin osoittava nuoli (alasvetovalikko), valitse se. Alle avautuu teksti ”Lähettäjän viite”, joka voi olla alkuperäinen lähettäjältä saamasi lähettäjän viite tai esimerkiksi tilausnumero. Sen avulla voit mahdollisesti selvittää, mikä lähetys odottaa tullaustasi.

Lähetyksen reittiä ja mahdollisesti muuttuneita tunnuksia voit yrittää tarkastella myös eri lähetysseurantasivuilla, kuten Parcelsappin verkkosivulla (englanniksi).


Oletko saanut tullauspyynnön lähetyksestä, jossa on esimerkiksi pankin lähettämä maksukortti, kuten pankkikortti tai luottokortti? Sillä ei usein ole kaupallista arvoa, mutta sinun pitää kuitenkin tullata lähetys, koska lähetykselle on ilmoitettu lähetettäessä arvo.

Voit tullata lähetyksen itse Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa. Valitse aloitussivulla, että haluat tullata ”ostetun tavaran”. Ilmoita palvelun ”Lähetyksen tiedot” -sivulla lähetykselle arvo. Yleensä maksukortin arvo on hyvin pieni. Ilmoitettu arvo ei voi kuitenkaan olla nolla euroa. Pienin mahdollinen ilmoitettava arvo on 0,01 €. Jos et tiedä arvoa, kysy se lähettäjältä.

Ilmoita mahdolliset kuljetuskulut kohdassa ”Lähetyksen kuljetuskulut”. Ilmoita tässä kohdassa myös pankin veloittama toimitusmaksu tai muu kulu.

Ilmoita ”Tavara tiedot” -sivulla tavaran tullinimikkeeksi 8523210000 (jos kortissa on magneettiraita mutta ei sirua) tai 8523520000 (jos kortissa on siru tai jos kortissa on siru sekä magneettiraita). Ilmoita samalla sivulla tavaran arvo. Lisää tavara tullauskoriin. Täytä muut tarvittavat tiedot.

Jos lähetystäsi kuljettaa Posti ja maksoit tullauksesta veroa, muista maksaa myös Postin käsittelymaksu, jotta Posti toimittaa lähetyksen. Tämä ei koske Åland Postin asiakkaita.


Oletko saanut tullauspyynnön kirjeestä, kortista tai lähetyksestä, jossa on esimerkiksi todistus, passi tai muu asiakirja? Näillä ei usein ole kaupallista arvoa, mutta sinun pitää kuitenkin tullata lähetys, koska lähetettäessä lähetykselle on ilmoitettu arvo.

Voit tullata lähetyksen itse Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa. Valitse aloitussivulla, että haluat tullata ”ostetun tavaran”. Ilmoita palvelun ”Lähetyksen tiedot” -sivulla lähetykselle arvo. Yleensä asiakirjan arvo on hyvin pieni. Ilmoitettu arvo ei voi kuitenkaan olla nolla euroa. Pienin mahdollinen ilmoitettava arvo on 0,01 €. Jos et tiedä arvoa, kysy se lähettäjältä.

Ilmoita mahdolliset kuljetuskulut kohdassa ”Lähetyksen kuljetuskulut”.

Etsi ja valitse palvelun ”Tavara tiedot” -sivulla tavarahausta ”Painotuotteet” ja ilmoita tullattavan tavaran arvo. Lisää tavara tullauskoriin. Täytä muut tarvittavat tiedot. 

Jos lähetystäsi kuljettaa Posti ja maksoit tullauksesta veroa, muista maksaa myös Postin käsittelymaksu, jotta Posti toimittaa lähetyksen. Tämä ei koske Åland Postin asiakkaita.

Näin tullaat asiakirjat, jos et voi asioida sähköisesti

Jos et voi käyttää Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelua, koska sinulla esimerkiksi ei ole suomalaisia verkkopankkitunnuksia, mobiilivarmennetta tai varmennekorttia, voit tullata asiakirjat lomakkeella Henkilöasiakkaan ilmoitus tavaran tullaamiseksi EU:n tulli- ja veroalueen ulkopuolelta (1143). Lue myös lomakkeen tarkemmat täyttöohjeet.


Voit pyytää toista henkilöä tullaamaan puolestasi

Voit valtuuttaa toisen henkilön tullaamaan pakettisi Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa tai Tulliselvityspalvelussa ja maksamaan maahantuontiverot puolestasi. Valtuutus voi olla suullinen tai kirjallinen. Toinen henkilö tunnistautuu palveluun ja ilmoittaa pakettisi ja sinun tiedot puolestasi. Palvelu ohjaa tietojen täytössä.

Posti toimittaa pakettisi lähetyksellä ilmoitettuun osoitteeseen tai noutopisteeseen. Tullauksen tekijä vastaa tullivelasta ja tiedoista vain siltä osin, kun hän tietää tai hänen olisi pitänyt tietää tulli-ilmoituksessa annetut tiedot virheellisiksi. Sinä vastaat sekä tullivelasta että mahdollisesta jälkitullauksesta (suora edustajuus).

Voit tullata lomakkeella

Voit myös lähettää ilmoituksen tiedot lomakkeella sähköpostitse tai postitse Tulliin alla olevan ohjeen mukaan.

  • Täytä ja allekirjoita tullauslomake
  • Lähetä tullauslomake ensisijaisesti skannattuna lomakkeessa ilmoitettuun sähköpostiosoitteeseen. Liitä mukaan vähintään saapumisilmoitus ja asiakirja, josta selviää lähetyksen arvo ja sisältö (esimerkiksi tilausvahvistus). Käytä ilmoituksen lähettämiseksi turvasähköpostia: Ohjeet turvasähköpostin käyttöön. Sähköpostin käyttö on suositeltavaa ilmoituksen käsittelyn nopeuttamiseksi, koska Posti palauttaa tulliselvittämättömät lähetykset lähettäjälle 20 vuorokauden kuluttua maahan saapumisesta.

    • Voit vaihtoehtoisesti lähettää asiakirjat osoitteeseen Lentotulli/Lomaketullaus, PL 512, 00101 Helsinki.

    • Ennen asiakirjojen lähettämistä tarkista huolellisesti, että lomakkeen kaikki pakolliset kohdat on täytetty ja tarvittavat liiteasiakirjat ovat myös mukana. Jos tarvittavia tietoja ei ole ilmoitettu, tullausta ei voida käsitellä.

    • Jos et itse pysty lähettämään asiakirjoja sähköisesti, voit pyytää tullivirkailijaa lähettämään ne puolestasi asiakaspalvelua tarjoavassa toimipaikassa.

    • Tulli käsittelee ilmoituksia virka-aikana. Saat vastauksen yleensä viimeistään seuraavana arkipäivänä. Huom! Vastaus voi olla myös lisäselvityspyyntö, joten toimithan sen mukaisesti.

Maksa tullilasku ennen kuin paketin säilytysaika päättyy

Tullilasku pitää olla maksettu, ja maksun pitää olla välittynyt Tullille ennen kuin Postin tai muun kuljetusyrityksen ilmoittama paketin säilytysaika päättyy. Tulli ei voi pidentää lähetysten säilytysaikoja.

Huomioi, että tullilaskun eräpäivä voi olla säilytysajan päättymisen jälkeen. Muuta tällöin tarvittaessa eräpäivää ennen kuin maksat laskun, jotta tullaus on valmis kuljetusyrityksen ilmoittamassa määräajassa ja kuljetusyritys ei palauta lähetystäsi. Huomioi, että maksutavasta riippuen maksun kirjautuminen Tullin tilille voi viedä 2–3 pankkipäivää.


  1. Voit käydä tekemässä tullauksen Tullin asiakaspalvelua tarjoavalla toimipaikalla asiakkaiden käyttöön tarkoitetulla tabletilla. Tullauksen tekemistä varten sinun on tunnistauduttava Suomi.fi-tunnistuksella, esimerkiksi verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Tarvittaessa saat apua tullaamiseen tullivirkailijoilta.
  2. Voit valtuuttaa toisen henkilön tullaamaan pakettisi Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa tai Tulliselvityspalvelussa ja maksamaan maahantuontiverot puolestasi. Valtuutus voi olla suullinen tai kirjallinen. Toinen henkilö tunnistautuu palveluun ja ilmoittaa pakettisi ja sinun tiedot puolestasi. Palvelu ohjaa tietojen täytössä. Posti toimittaa pakettisi lähetyksellä ilmoitettuun osoitteeseen tai noutopisteeseen. Tullauksen tekijä vastaa tullivelasta ja tiedoista vain siltä osin, kun hän tietää tai hänen olisi pitänyt tietää tulli-ilmoituksessa annetut tiedot virheellisiksi. Sinä vastaat sekä tullivelasta että mahdollisesta jälkitullauksesta (suora edustajuus).

Voit pyytää toista henkilöä tullaamaan puolestasi

Voit valtuuttaa toisen henkilön tullaamaan pakettisi Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa tai Tulliselvityspalvelussa ja maksamaan maahantuontiverot puolestasi. Valtuutus voi olla suullinen tai kirjallinen. Toinen henkilö tunnistautuu palveluun ja ilmoittaa pakettisi ja sinun tiedot puolestasi. Palvelu ohjaa tietojen täytössä.

Posti toimittaa pakettisi lähetyksellä ilmoitettuun osoitteeseen tai noutopisteeseen. Tullauksen tekijä vastaa tullivelasta ja tiedoista vain siltä osin, kun hän tietää tai hänen olisi pitänyt tietää tulli-ilmoituksessa annetut tiedot virheellisiksi. Sinä vastaat sekä tullivelasta että mahdollisesta jälkitullauksesta (suora edustajuus).

Voit tullata asiakaspalvelua tarjoavassa tullitoimipaikassa

Voit hoitaa tullauksen asiakaspalvelua tarjoavassa tullitoimipaikassa asiakkaiden käyttöön tarkoitetulla tabletilla tullivirkailijan avustuksella tai tullivirkailija tallentaa ja lähettää ilmoituksen tabletilla puolestasi maksutta, kun olet hyväksynyt ilmoitetut tiedot. Molemmissa tavoissa sinun on tunnistauduttava palveluun.

Voit tullata lomakkeella

Voit myös lähettää ilmoituksen tiedot lomakkeella sähköpostitse tai postitse Tulliin alla olevan ohjeen mukaan.

  • Täytä ja allekirjoita tullauslomake
  • Lähetä tullauslomake ensisijaisesti skannattuna lomakkeessa ilmoitettuun sähköpostiosoitteeseen. Liitä mukaan vähintään saapumisilmoitus ja asiakirja, josta selviää lähetyksen arvo ja sisältö (esimerkiksi tilausvahvistus). Käytä ilmoituksen lähettämiseksi turvasähköpostia: Ohjeet turvasähköpostin käyttöön. Sähköpostin käyttö on suositeltavaa ilmoituksen käsittelyn nopeuttamiseksi, koska Posti palauttaa tulliselvittämättömät lähetykset lähettäjälle 20 vuorokauden kuluttua maahan saapumisesta.

    • Voit vaihtoehtoisesti lähettää asiakirjat osoitteeseen Lentotulli/Lomaketullaus, PL 512, 00101 Helsinki.

    • Ennen asiakirjojen lähettämistä tarkista huolellisesti, että lomakkeen kaikki pakolliset kohdat on täytetty ja tarvittavat liiteasiakirjat ovat myös mukana. Jos tarvittavia tietoja ei ole ilmoitettu, tullausta ei voida käsitellä.

    • Jos et itse pysty lähettämään asiakirjoja sähköisesti, voit pyytää tullivirkailijaa lähettämään ne puolestasi asiakaspalvelua tarjoavassa toimipaikassa.

    • Tulli käsittelee ilmoituksia virka-aikana. Saat vastauksen yleensä viimeistään seuraavana arkipäivänä. Huom! Vastaus voi olla myös lisäselvityspyyntö, joten toimithan sen mukaisesti.

Maksa tullilasku ennen kuin paketin säilytysaika päättyy

Tullilasku pitää olla maksettu, ja maksun pitää olla välittynyt Tullille ennen kuin Postin tai muun kuljetusyrityksen ilmoittama paketin säilytysaika päättyy.  Tulli ei voi pidentää lähetysten säilytysaikoja.

Huomioi, että tullilaskun eräpäivä voi olla säilytysajan päättymisen jälkeen. Muuta tällöin tarvittaessa eräpäivää ennen kuin maksat laskun, jotta tullaus on valmis kuljetusyrityksen ilmoittamassa määräajassa ja kuljetusyritys ei palauta lähetystäsi. Huomioi, että maksutavasta riippuen maksun kirjautuminen Tullin tilille voi viedä 2–3 pankkipäivää.



Muualla tällä sivustolla


Kysyttävää?

Kysy tullineuvonnasta ma–pe 8–16.15

Tutustu myös usein kysyttyihin kysymyksiin.

Postipakettien saapumiseen, sisältöön ja käsittelymaksuun liittyvissä kysymyksissä ota yhteys Postiin.

Tullineuvonta