Asiakaspalvelu henkilöasiakkaille

Usein kysyttyä

Ulkomaiset lähetysseurannat antavat usein tiedon ”Lähetys on Tullissa” tai ”Held by Customs”. Lähetykset eivät kuitenkaan ole Tullissa, vaan Postin tai muun kuljetusyrityksen varastossa. Jos lähetys pitää tullata, saat ilmoituksen tullattavasta lähetyksestä Postilta tai muulta kuljetusyritykseltä Suomessa.

Posti tai kuljetusyritys

  • tietää missä pakettisi on
  • lähettää saapumisilmoitukset
  • varastoi tullattavat paketit
  • kuljettaa paketit tullauksen jälkeen
  • palauttaa paketit.

Kun olet tullannut paketin Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa, osiossa Omat tullaukseni

  • löydät Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa tekemäsi tullaukset ja niihin liittyvät asiakirjat, kuten tullauspäätöksen, luovutuspäätöksen ja tullilaskun sekä niiden MRN-numerot edellisen 90 päivän ajalta
  • voit korjata keskeneräistä tullausta, maksaa siitä maahantuontiverot tai vastata lisäselvityspyyntöön
  • voit liittää tullauksellesi asiakirjoja, jos Tulli pyytää niitä sinulta tullauksen yhteydessä.
  • voit tarkistaa, onko tullauksesi käsitelty.

Huomioi, että saat tullauspäätöksen ja muut asiakirjat sillä kielellä, jolla olet käyttänyt tuontitullauspalvelua. Jos olet käyttänyt palvelua suomeksi tai ruotsiksi, et voi saada tullauspäätöstä englanniksi esimerkiksi verkkokauppaa varten.

Maksetusta tullauksesta ei muodostu kuittia. Saat kuitin maksamastasi tullauksesta pankistasi.

Siirry osioon Omat tullaukseni

Jos tullauksesta on yli 90 päivää, asiakirjat ovat Tulliselvityspalvelussa

Jos olet tullannut lähetyksesi itse Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa ja tullauksesta on kulunut yli 90 päivää, löydät tullauksesi asiakirjat Tulliselvityspalvelusta. Tarvitset hakua varten tullauksesi MRN-numeron (vuoden 2025 tullauksissa numero alkaa 25FIU000…).

  1. Tunnistaudu palveluun.
  2. Valitse välilehti ”Ilmoitusten haku”. Valitse hakuehto ”MRN tai muu ilmoituksen viite” ja asiointitapa ”Asiointipalvelut”. 
  3. Tullauksen asiakirjat ovat sivulla ”Yhteenveto ja lähettäminen”.

Jos tarvitset tullauksesi MRN-numeron, ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Ennen yhteydenottoa selvitä paketin saapumistunnus tai kuljetusasiakirjan numero, jonka ilmoitit tullauksella.

Siirry Tulliselvityspalveluun

Jos tullasit Tulliselvityspalvelussa, asiakirjat ovat Tulliselvityspalvelussa

Löydät Tulliselvityspalvelussa tekemiesi tullausten asiakirjat Tulliselvityspalvelusta.

  1. Tunnistaudu palveluun.
  2. Valitse välilehti ”Valmiit” ja sieltä haluamasi tullaus. Jos tiedät tullauksesi MRN-numeron, voit hakea tullaustasi myös välilehdellä ”Ilmoitusten haku”.
  3. Tullauksen asiakirjat ovat sivulla "Yhteenveto ja lähettäminen".

Jos kuljetus- tai huolintayritys tullasi puolestasi, asiakirjat ovat yrityksellä

Jos kuljetus- tai huolintayritys on tullannut lähetyksen puolestasi, pyydä asiakirjat siltä.

Säilytä tullausasiakirjat, kun tullaat

Yksityishenkilönä sinun on säilytettävä tullaukseen liittyvät asiakirjat kuluvan vuoden ja sitä seuraavien kuuden vuoden ajan tullauksesta. Tallenna siis asiakirjat itsellesi, kun tekemäsi tullaus on valmis. Tulli voi pyytää sinua esittämään ne myös jälkikäteen.

Arvonlisäveron maksamiseen Suomessa vaikuttaa muun muassa se, onko verkkokaupalla IOSS-tunniste vai ei.

  • Jos myyjällä on IOSS-tunniste, maksat Suomen arvonlisäveron tavarasi ostohetkellä. Posti tai muu kuljetusyritys tullaa lähetyksen yleensä puolestasi, eikä arvonlisäveroa tarvitse maksaa enää tullauksen yhteydessä. (Tämä ei kuitenkaan päde valmisteveron alaisiin tuotteisiin kuten alkoholituotteisiin. Näistä tuotteista maahantuontiverot maksetaan aina vasta tullauksen yhteydessä.)
  • Jos myyjällä ei ole IOSS-tunnistetta, joudut yleensä maksamaan arvonlisäveron Suomeen maahantuonnin yhteydessä. Sinun täytyy maksaa arvonlisävero Suomeen silti, vaikka olet jo maksanut myyjämaan arvonlisäveron myyjälle.
  • Joillain verkkokaupoilla Suomeen maksettava arvonlisävero sisältyy tavaran hintaan silti, vaikka niillä ei ole IOSS-tunnistetta. Verkkokaupan laskussa voi esimerkiksi lukea ”DDP” (Delivered Duty Paid) tai ”toimitettuna tullattuna”. Varmista myyjältä, onko tilauksesi toimittanut sellainen kuljetusyritys, joka hoitaa tullauksen puolestasi Suomessa ja maksaa arvonlisäveron Suomeen.

Lue lisää IOSS-tunnisteesta.

Joskus saatat saada viallisen tavaran, jota sinun ei tarvitse lähettää takaisin myyjälle. Jos myyjä lähettää sinulle ilmaiseksi uuden tavaran tai tavaraan kuuluvan osan, huomioi, että uusi tavara tai tavaran osa pitää tullata.

Jos tullaat uuden tavaran tai sen osan Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa, valitse aloitussivulla, että haluat tullata ”ostetun tavaran”. Ilmoita uuden tavaran tai tavaran osan arvoksi tavaran tai osan normaali hinta.

Tämän jälkeen voit hakea tullauspäätöksen korjausta eli oikaisua, jotta voit saada viallisesta tavarasta maksamiasi maahantuontiveroja takaisin. Tarvitset oikaisuhakemusta varten sekä alkuperäisen tullauksen MRN-numeron että uuden tavaran tullauksen MRN-numeron. 

Huomioi, että et voi hakea tullauspäätöksen korjausta, jos sait alkuperäisen tavaran EU:n alueelta, mutta uusi tavara tai sen osa tulee EU:n ulkopuolelta. Uusi tavara tai sen osa pitää tullata ja sen arvoksi pitää ilmoittaa tavaran tai osan normaali hinta.

Huomioi, että valitse Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa ”maksutta takuuvaihdetun tavaran” vain siinä tapauksessa, jos olet lähettänyt viallisen tavaran takaisin myyjälle.

Oletko saanut tullauspyynnön kirjeestä, kortista tai lähetyksestä, jossa on esimerkiksi todistus, passi tai muu asiakirja? Näillä ei usein ole kaupallista arvoa, mutta sinun pitää kuitenkin tullata lähetys, koska lähetettäessä lähetykselle on ilmoitettu arvo.

Voit tullata lähetyksen itse Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa. Valitse aloitussivulla, että haluat tullata ”ostetun tavaran”. Ilmoita palvelun ”Lähetyksen tiedot” -sivulla lähetykselle arvo. Yleensä asiakirjan arvo on hyvin pieni. Ilmoitettu arvo ei voi kuitenkaan olla nolla euroa. Pienin mahdollinen ilmoitettava arvo on 0,01 €. Jos et tiedä arvoa, kysy se lähettäjältä.

Ilmoita mahdolliset kuljetuskulut kohdassa ”Lähetyksen kuljetuskulut”.

Etsi ja valitse palvelun ”Tavara tiedot” -sivulla tavarahausta ”Painotuotteet” ja ilmoita tullattavan tavaran arvo. Lisää tavara tullauskoriin. Täytä muut tarvittavat tiedot. 

Jos lähetystäsi kuljettaa Posti ja maksoit tullauksesta veroa, muista maksaa myös Postin käsittelymaksu, jotta Posti toimittaa lähetyksen. Tämä ei koske Åland Postin asiakkaita.

Näin tullaat asiakirjat, jos et voi asioida sähköisesti

Jos et voi käyttää Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelua, koska sinulla esimerkiksi ei ole suomalaisia verkkopankkitunnuksia, mobiilivarmennetta tai varmennekorttia, voit tullata asiakirjat lomakkeella Henkilöasiakkaan ilmoitus tavaran tullaamiseksi EU:n tulli- ja veroalueen ulkopuolelta (1143). Lue myös lomakkeen tarkemmat täyttöohjeet.

Chatbot Hippu

Onko sinulla kysyttävää paketeista, tullauksesta tai lahjoista? Kirjoita kysymyksesi automaattiseen chatbotiin, jonka löydät esimerkiksi tämän sivun oikeasta alareunasta. Chatbotin kautta voit myös kirjoittaa asiakaspalvelijamme kanssa ma-pe klo 8-16.15.

Soita neuvontaan

Palvelemme suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Tullineuvonta

Tullausneuvontaa henkilöasiakkaille

ma–pe klo 8–18

Voit kysyä tullaamisesta ja Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelun käytöstä, esimerkiksi

  • tullauksen tekemisestä
  • miten valitset tavarasi Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelun tavarahausta
  • mikä on tavarasi tullinimike
  • vienti-ilmoituksen tekemisestä.

Yleisneuvontaa henkilöasiakkaille

ma–pe klo 8–16.15

Voit kysyä tavaroiden tilaamisesta ja tuomisesta Suomeen, esimerkiksi 

  • mitä tavaroita ei saa tilata tai tuoda Suomeen
  • muuttotavaroista
  • mikä on tavarasi tullinimike
  • missä tilanteissa pitää tehdä vienti-ilmoitus.

Lue ohjeita aiheesta

Ahvenanmaan erityisneuvonta

Ahvenanmaan ja muiden EU-alueiden välinen neuvonta

ma–pe klo 9–15
vs99Tglox1jZvyyhgNuiYv7CJT6fanetrggnxf

Voit kysyä tavaroiden ostamisesta, myymisestä ja tullaamisesta Ahvenanmaan ja muiden EU-alueiden, kuten muun Suomen välillä. Ahvenanmaan ja muiden EU-alueiden välillä kulkee veroraja, koska Ahvenanmaa ei kuulu EU:n veroalueeseen.

Keskeneräiset tullaukset Ahvenanmaalle

ma–pe klo 8–16.15
vs99Tglox1jZvyyhgNuiYv7CJT6qanyn99Tglox1jZrxncf

Voit kysyä muun muassa Ahvenanmaalle tekemistäsi tullauksista, joista Tulli on lähettänyt sinulle lisäselvityspyynnön.